Wat te doen bij drukplekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Wat te doen bij drukplekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-04 07:54

Sinds een week zie ik aan beide kanten van de rug van Solide kleine witte haartjes doorkomen. Volgens mij zijn het drukplekken. Heb gisteren dus meteen iemand laten kijken naar het zadel en zei dat het daar eigenlijk niet aan kon liggen. Het zadel lag goed en was nog genoeg opgevuld zei hij. Nu ga ik er toch voor de zekerheid mee naar de zadelmaker. Maar hebben jullie nog meerdere oplossingen voor als het daar niet aan zal liggen (al heb ik daar mijn twijfels bij, want ik denk toch dat het daaraan moet liggen). Misschien een bontje of zo onder het zadel?

Het zadel heb ik toch alweer even en die plekken zijn me nooit eerder opgevallen (ik kijk haar rug altijd goed na, ivm wondjes aangezien ze ooit een echte boef is en op de gekste plaats wondjes weet te krijgen), dus dan is mijn mening eigenlijk dat het zadel opgevuld moet worden, of toch iets anders? Ik ben maar wat aan het brainstormen...

Wie kan mij helpen......

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......


More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 08:48

Ja ik denk ook dat het wel aan het zadel moet liggen. Mischien dat het zadel schuurt. Je kunt er wel een bontje onder leggen en dan kijken of het beter word. En je kunt je zadel voor de zekerheid altijd opvullen.

Utah is mijn topper!!!

natuurlijk
Berichten: 26
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: axel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 09:10

Drukplekken zijn blokkades in de rug en kan een goede osteopaat oplossen.
Je zal zien dat de witte haren daarna verdwijnen.

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-04 16:32

Ik krijg nu van een klasgenootje die een paard heeft gehad een onderlegger wat tegen het schuiven van het zadel en/of zadeldekje is. Ze zei dat haar paard dat ook had en nadat ze dat eronder had gelegd dat de plekken binnen een paar weken weg waren. Solide heeft nu een paar witte haren. Ga het daar eens even mee proberen en ga zeker even met mijn zadel naar de zadelmaker om te kijken of het nodig is om hem op te laten vullen.

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 17:17

Hey

Misschien zitten er rare plekjes aan de onderkant van je dekje, misschien kun je daar ook even naar kijken.

Idd goed dat je dat onderleg uitprobeert en maar hopen dat het dan helpt.
Zo niet idd oplaten vullen

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 18:30

Witte haren duiden altijd op drukkingen. Ze heten de zogenaamde white spots.

Ik vind het zo jammer dat mensen gelijk zeggen dat het niet aan het zadel ligt...maar daar ligt het dus wel aan.

Ik had op stal ook iemand met hetzelfde probleem en die heeft de zadelmaker er naar laten kijken(helaas mag ik geen naam noemen).
Maar volgens haar lag het zadel nog perfect. Ja inmiddels waren de spieren zover ingezakt dat het zadel wel goed lag Boos! .

Bij dit soort dingen helpt maar 1 ding: een ander passend zadel.
Hoe meer dekjes of onderleggers hoe minder ruimte er komt dus meer druk dus nog ergere drukkingen.


http://www.redwrench.com/patriot/SaddleFit.htm
Ik zie dagelijks paarden met dit sort plekken en het doet me echt pijn omdat te zien.
Deze plekken zijn vergelijkbaar met blaren bij een mens en vertel nou eens eerlijk wat doe jij als je schoenen te krap zitten????

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-04 20:54

Ik zeg niet dat het niet aan het zadel ligt. Heb er alleen iemand naar laten kijken die verteld dat hij denkt dat het daar niet aan zal liggen. Daarom ga ik naar een zadelmaker om te kijken of het daar echt aan ligt, dus of het opgevuld moet worden ja of nee. Vind het wel heel raar als ik een ander zadel moet kopen omdat het nu drukplekken geeft terwijl ik er al maanden mee rijd en er geen drukplekken zijn geweest. Ik zie nu het begin van drukplekken. Een aantal witte haartjes, dus ben er in mijn ogen redelijk snel bij. Ik ga er alles aan doen om te kijken waar het precies aan ligt want heb geen zin om mijn paard onnodig pijn te doen.

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......

Cicel
Berichten: 2
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 07:23

Prima dat je zo snel actie onderneemt. Je zadel kan altijd goed gelegen hebben, maar door bijvoorbeeld spieropbouw kan het nu toch minder goed liggen. Opvullen kan veel helpen, dekjes ed onder het zadel plaatsen verergeren het probleem juist vaak. Succes!

Korinia

Berichten: 75
Geregistreerd: 24-08-04
Woonplaats: Omg. Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 11:18

Ik denk ook aan het zadel.
Hij kan wel goed zijn opgevuld maar dat wil nog niet zeggen dat hij goed past.

M1 dressuur met Maurits

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-04 16:46

Ik ben nu met vanalles en nog wat bezig om te kijken waar het nu uiteindelijk aan ligt. Vrijdag ben ik vrij dus ga ik eens kijken of ik via onze ruitersportzaak mijn zadel naar een zadelmaker kan brengen. Of misschien dat zij kunnen zien of het aan het zadel ligt ja of nee. Ben erg benieuwd. Probeer het nu heel even met dat dingetje van een klasgenootje (dat is iets wat tegen het schuiven van het zadel gaat) om als ze er last van heeft haar zo min mogelijk pijn te doen. Ben benieuwd of dat helpt ja of nee, maar dan weet ik ook ongeveer wat ik eraan kan doen. Hoe dan ook ik wil mijn zadel zeker na laten kijken.

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......

UniFlap

Berichten: 2749
Geregistreerd: 04-12-03
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 16:47

Misschien is je vulling zelf wel te hard, en een onderlegger of iets is idd geen oplossing, het vernauwd de ruimte kan nog sneller drukplekken geven.

My horse makes me happy, not money

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 17:58

Bij mijn paardje onstonden ook ineens witte haren onder het zadel.
Een heel vreemd gezicht maar heb er in zijn gedrag niets van gemerkt Verward
De zadelmaker laten komen en die zei in eerste instantie dat het nog goed lag.Toen we wat verder praten en ik liet zien hoe ik rijd,dus over de rug,hals rond en diep was het duidelijk.Het zadel kiepte,ook doordat ik wat achter in het zadel zit.Dus door een andere manier van rijden,daardoor een ander bespiering van het paard lag het niet goed meer.
Zadelmaker heeft het weer in orde gemaakt en gelukkig zijn alle witte haren weer weggetrokken.
Er werd mij afgeraden met hulponderleggers te werken want een zadel moet gewoon goed liggen.
Groet Dagmach

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 18:20

Een deken(singel) kan ook de oorzaak zijn van drukplekken.

Nulla tenaci invia est via

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 18:24

Kun je niet iemand van de ruitersportzaak laten komen om te kijken hoe het zadel op je paard ligt? De ruitersportzaak waar ik meestal kom doet dat gratis. Ik heb ze al 2x laten komen. Aan alleen het zadel weet je niet genoeg. Wat ze hier ook altijd als tip geven om het op te laten vullen is rijden met een wit dekje. Dan niet uitwassen maar mee naar de ruitersportzaak nemen. Door het dekje kunnen ze dan zien waar het drukt. (zweet enzo...)



Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-04 18:31

Margreet"]
Een deken(singel) kan ook de oorzaak zijn van drukplekken.
[/quote]

Op het moment heeft ze geen deken op, dus daar kan het niet aan liggen. Toch bedankt voor je reactie.


[quote="PriscaZ schreef:
Kun je niet iemand van de ruitersportzaak laten komen om te kijken hoe het zadel op je paard ligt? De ruitersportzaak waar ik meestal kom doet dat gratis. Ik heb ze al 2x laten komen. Aan alleen het zadel weet je niet genoeg. Wat ze hier ook altijd als tip geven om het op te laten vullen is rijden met een wit dekje. Dan niet uitwassen maar mee naar de ruitersportzaak nemen. Door het dekje kunnen ze dan zien waar het drukt. (zweet enzo...)


Vandaag is het er jammer genoeg niet van gekomen. Morgen ga ik naar de ruitersportzaak en vraag hoe ze dat daar altijd doen en of ze anders een goede zadelmaker weten die ik kan laten komen. Als hun het anders zien kan ik er zelf even heen rijden. Het is hier namelijk aan de andere kant van het dorp. In ieder geval bedankt voor je tip. OK dan!

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......

laulau85

Berichten: 4438
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: in het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 11:22

Wat voor dekje heb je er op liggen. want daar kan soms ook vuil aan hechten, wat dan gaat drukken. Of dat er stof dubbel zit bij het dekje dan krijgen ze daar ook last van.

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-04 11:53

laulau85 schreef:
Wat voor dekje heb je er op liggen. want daar kan soms ook vuil aan hechten, wat dan gaat drukken. Of dat er stof dubbel zit bij het dekje dan krijgen ze daar ook last van.


Ik had er een dun dekje op liggen en heb nu ook wat dikkere. Net even langs de ruitersportzaak gegaan en die was gesloten. Baal ik wel van. Probeer het nu maandag even. Maar ga vanmiddag met een dikker dekje rijden. Er zit wel wat vuil aan de binnenkant van mijn dekje waar ik regelmatig mee rijd.

Hoe dan ook, toch wil ik ook even mijn zadel na laten kijken. Ik wil gewoon zekerheid hebben. Ze heeft in ieder geval met drukken en zo geen pijn op die plekken, maar ja misschien dat het toch klem zit als het zadel erop ligt.

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......

Phileine83
Berichten: 204
Geregistreerd: 03-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 08:47

.

Silhouette v. Plutarchus (Perfectum x keur v. Cassini I) x kroon, pref v. Ganges drachtig van Adorado (Acorado I x Gluecksgriff x Arkansas)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 4 bezoekers