s

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-02 22:25

s
Laatst bijgewerkt door janna op 03-05-22 08:48, in het totaal 2 keer bewerkt

-


rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 12:06

misschien tijd voor een beugeltje Haha! ?? na het wisselen is hij een echt groot paard, vertel het hem dat maar! Haha! zielig he al dat bloed....

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 12:17

Sorry, maar je bent door gaan rijden!!??? Dat je uberhaupt ben gaan rijden vind ik echt totaal onbegrijpelijk!! Hou het maar goed in de gaten, pas als het dicht is mag je eigenlijk gaan rijden. Maar het kan makkelijk gaan ontsteken, vooral als je er een bit ingooit...
En zelf zou ik nooit iets uit een paard zijn mond gaan halen, je kan zoveel schade aanrichten!!

Sorry maar ik ben echt even stomgeslagen..

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 13:33

Ik denk dat janna meeeeeer al genoeg ervaring heeft wat ze wel en niet kan doen bij een paard. Ik weet dat zij absoluut met rustige hand rijdt en mocht rising dan in verzet komen zal ze heus wel stoppen.

We moeten van onze paarden geen watjes maken helaas gaan steeds meer mensen dat doen. Vroeger moesten de paarden ook gewoon werken geen gemaar er moet geld en brood op de plank komen. Dus waarom zou hetnu anders zijn.
Boos! .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 13:35

met een voortand heeft een paard met rijden niet meer last dan normaal lijkt me (dan als ie normaal in de stal/wei staat)
Zou dus niet weten waarom ze had moeten stoppen met rijden.
Toen ik gister van jamaica af stapte bloedde ze ook, die is haar 2 ondertandjes aan het wisselen (zitten alleen nog niet echt los)

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 13:42

Sorry ben het er echt niet mee eens.
Vroeger waren er wel meer dingen anders dan nu..
Ik ben gewoon van mening dat als een paard bloed of pijn heeft je niet moet rijden voordat het opgelost is. En het gebit van een paard is heeeel belangrijk. Van mijn part ga je rijden zonder bit als het zonodig moet, maar aan het bit zitten veel bacterieen die de wond kunnen infecteren, en dan ben je nog verder van huis.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 13:43

Rode lippen had Muzefee afgelopen zaterdag tijdens de boktrit.
Ze was zo aan het kauwen op het bit, dat ze waarschijnlijk op haar tong gebeten heeft. Ik heb in de mond gekeken maar zag niets vreemd.
Ach, een klein beetje bloed met veel speeksel geeft al gauw een bebloed geheel (en dus een rode mond).

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 13:57

Oei, dan zal ik maar niet vertellen hoe ik midden op de hei stond met Voltrack die zijn tand eruit sloopte op een stukje hout? Dat gaf een smerige zooi. Ongelofelijk. Ik heb de tand er daar terplekke (rustpauze) uitgesloopt, en ben verder gereden.
Alle andere tanden die hij nog moest wisselen (4) heb ik niet gemerkt. Moest ik dan elke dag in zijn mond gaan kijken (wat hij niet eens toe laat) om te constateren dat het veilig is om te rijden? Kom nou! Ik heb zelfs met Jopie gereden toen hij heel handig door zijn halster met touw door zijn mond te ragen zijn tand eruit sloopte. Gewoon 3x daags mondje spoelen (vond hij te gek). Als je weet in wat voor smerigheid die paarden hun neus (incl mond) stoppen... Nou, dan kan dat bitje geen kwaad. Je maakt het toch elke dag schoon neem ik aan? En ik denk dat dat bitje vele malen schoner is dan wat een paard in diezelfde tijd uitvreet...

Als het niet gaat en ze hebben ergens last van laten ze het heus wel merken.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 14:08

ik zou me dus nu ook moeten schamen geloof ik Bloos mijn paard heeft een wond aan z'n tong (zie topic: tongzoenende paarden) en ik rij nu met een kaptoom zonder bit hoor! Schijnheilig volgens mij weet Janna echt wel waar ze mee bezig is!en een paard geeft echt wel aan als het pijn doet!! Lovers

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 14:29

Esme_27 schreef:
Sorry, maar je bent door gaan rijden!!??? Dat je uberhaupt ben gaan rijden vind ik echt totaal onbegrijpelijk!! Hou het maar goed in de gaten, pas als het dicht is mag je eigenlijk gaan rijden. Maar het kan makkelijk gaan ontsteken, vooral als je er een bit ingooit...


Heeft jouw paard z'n bit tussen z'n voortanden dan Verward heel apart...

Ik zie echt niet in wat er mis is met rijden als er een voortand uitligt... Tja, als er nou net een wolfskies getrokken is wil ik best een paar dagen op hackemore rijden, maar voor een voortand.... Bit erin en rijden met die handel!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 16:15

Esme_27 schreef:
maar aan het bit zitten veel bacterieen die de wond kunnen infecteren


Laat me niet lachen! Zal ik jou eens een klein lesje microbiologie geven en vertellen welke bacteriën er van nature in de mond van een paard voorkomen? Dat wil je echt niet weten hoor! Dan word je al bang als hij een keer aan je hand likt! Een mond is absoluut geen steriele omgeving.
En dan moet je 'm zeker ook niet te eten geven als hij een wondje heeft? want z'n voer en z'n voerbak zijn ook alles behalve steriel.

Een gezond paard heeft een prima afweersysteem tegen bacteriën, lichaamseigen en lichaamsvreemde dus hij krijgt echt niets van die paar bacteriën die er aan een bit zitten.

Groet,
Margreet
3e jaars medisch bioloog.

Nulla tenaci invia est via

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-02 18:16

x
Laatst bijgewerkt door janna op 03-05-22 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

-

A&N
Berichten: 165
Geregistreerd: 21-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 18:37

hallo
Ik vind dat er rare reacties tussen staan hoor je kan echt wel rijden als je paard een tand mist een paard wisseld een heletijd en dus kan je de hele tijd niet rijden meeestal als een paard wissed heb je dat niet eens door je ziet alleen een gat in zijn mond nou oeeeh dat is erg en dan rij je toch ook gewoon nou dan kan het nu ook!!!

Groetjes! Party!!

If U think U know something, U DON'T!!!! DAMN...

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 19:19

Ben het heeeeelemaal met Margreet eens!

Maare, nu heb je een tandje van 'm, zou ik ook wel van Ilonka willen... Maarja, die zal niet meer gaan wisselen, is nl al 10. Haha!

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 20:42

Janna, wat ben jij toch een vreeeeeeselijke dierenbeul Knipoog Haha! !
Hoorde je niet dat Rising aan het gillen was van de pijn?

Waren dit de laatste tanden die hij moest wisselen?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 21:06

Ok sorry, maar ik mag toch wel mijn mening geven? Jullie trekken het helemaal uit proporties... Huilen

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 23:24

Er is 1 ding wat ik niet begrijp, waarom zijn sommige reacties altijd gelijk zo bitchy? Ik geef gewoon mijn mening en word hier half gestenigd!!
Vind het erg jammer want het is toch een discussie forum?
Zoals Margreet, wat je verteld vind ik heel interessant, maar je gaat gelijk heel raar doen, vind ik echt jammer...

Ok ok, ik heb ook fel gereageerd geef ik toe, maar ja dat was gewoon even in dat moment want ik heb toch echt het idee dat het niet kan... dus Excuus daar voor dan.

Nu alles weer goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 14:56

Nou Esme, als ik het eerlijk mag zeggen vind ik jouw eigen eerste reactie de enige "bitchy" reactie die erbij zit. Je doet net alsof dat dier zwaar mishandeld wordt en Janna een dierenbeul van de bovenste plank is....

Maar vooruit, misschien idd de emotie van het moment.
Het wisselen kan echt best lang duren bij een paard, dus is het niet haalbaar om al die tijd geen bit in te doen.
Wist je trouwens dat paarden vaak na het wisselen veel meer last van hun mond hebben dan tijdens het wisselen? Daarom moet je met paarden tussen de 5 en 8 jaar altijd heel goed opletten voor haken, maar ook voor doppen op de kiezen.

Grtz!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 15:19

Dat gaf ik ook toe toch?!!
En ik vind het niet erg als ze aan het wisselen zijn, maar wel als er een tand half aanhangt..

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 21:44

Hee Esme_27, heb je zelf ooit wel ns gewisseld? Dan weet je vast nog wel dat dat eigenlijk geen pijn doet. Dus als je paard aangeeft dat alles okee is, dan is het toch goed?

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 22:00

Whahaha nee ik heb mn melkgebit nog whahaha, nee hoor grapje..
Als mijn tand nog aan een stukje tandvlees hangt zou ik niet graag wat in m'n mond willen hebben, en niet iedereen herkend de pijn van een paard.
Maar goed ik beschuldig niemand en ik zal wel wat voorbarig gereageerd hebben.

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 11:02

ja hoor!
gewoon rijden!
Als hij nu aan het wisselen is, moet je gewoon doorrijden. anders kan je beter stoppen, haha


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 112 bezoekers