Spijker in de hoef..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Spijker in de hoef..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-04 13:15

Ik kwam vanmorgen in stal en ik ging bijou dr hoeven uitkrabben..
zat er in haar rechterachterbeen een spijker! Bloos!
Helemaal krom en ik heb hem eruit getrokken..
hij zat net naast de straal.
Er zat wel een gaatje, maar ze liep er weer gewoon op enzo..
Moet ik hier verder nog wat aan doen ofzo?
En kan ze nu een infectie krijgen ofzo in dr hoef?

♥ Bijou is verkocht!.. L+9 & M1+5
[TK] exclusieve RABOBANK deken


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 13:17

METEEN DE DA BELLEN. DIT IS HEEL ERNSTIG!

Als je de DA belt, zeg dat het in dit geval gaat om een Nageltred.

Jammer dat je de spijker er uit hebt getrokken. Weet je ongeveer nog waar hij zat? Weet je de richting van de spijker? Weet je nog hoe diep hij zat? Markeer de plek anders even.
Dit kan het einde zijn van je pony, als je niet snel actie onderneemt. Als de spijker te diep zat en er ontstekingen bijkomen is het afgelopen...

Je suis Charlie.

Mist

Berichten: 9477
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 13:29

Cassidy schreef:
METEEN DE DA BELLEN. DIT IS HEEL ERNSTIG!

Als je de DA belt, zeg dat het in dit geval gaat om een Nageltred.

Jammer dat je de spijker er uit hebt getrokken. Weet je ongeveer nog waar hij zat? Weet je de richting van de spijker? Weet je nog hoe diep hij zat? Markeer de plek anders even.
Dit kan het einde zijn van je pony, als je niet snel actie onderneemt. Als de spijker te diep zat en er ontstekingen bijkomen is het afgelopen...


Helemaal mee eens ! de spijker kan de lederhuid of hoefbeen hebben geraakt, je moet nu gelijk actie ondernemen !!

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-04 13:35

Ik heb er meteen iemand bij gehaald en hij zat niet zo heel diep..
We hebben een stukje gelopen op de stenen en ze heeft ere totaal geen last van.. nog steeds de dierenarts bellen? ik ben nu alleen thuis dus ik heb geen idee wat ik moet doen Huilen Ik heb een foto van de spijker gemaakt en ik zal hem zo uploaden!

♥ Bijou is verkocht!.. L+9 & M1+5
[TK] exclusieve RABOBANK deken

Mist

Berichten: 9477
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 13:38

1.5cm is genoeg, afhankelijk van de plek. Ontstekingen vormen zich niet binnen 1uur tijd. Die van mij had allang op de kliniek gestaan.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 13:42

Mist schreef:
1.5cm is genoeg, afhankelijk van de plek. Ontstekingen vormen zich niet binnen 1uur tijd. Die van mij had allang op de kliniek gestaan.


Die van mij ook.

Vlak bij de straal is een rotplek. Als er bloed meekomt is de kans groot dat er wat geraakt is.

Je suis Charlie.

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 14:42

Ow Meisie toch
Ik zou als de donder nog de DA bellen en vragen als die komt
Spijkers zijn levensgevaarlijk
Mijn oude pony is der bijna onder door gegaan

Valencidee's Valentino M1+2 My one true love :+:

Help ons Thats me te vinden!! [OV] [PG]Thats Me KWPN merrie v. Jimtown geb 2000. st 1.63

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-04 15:46

Nou het is alweer opgelost Lachen
Het meisje dat me les geeft heeft een opleiding paardenarts gedaan, en heeft er een stukje hoef uitgesneden.. vervolgens jodium opgedaan.. en ik moet het goed schoonhouden en 3x per dag jodium smeren.

♥ Bijou is verkocht!.. L+9 & M1+5
[TK] exclusieve RABOBANK deken

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 16:00

Ik vind het heel knap van het meisje dat ze kan zien dat er niets geraakt is zonder dat er foto's zijn gemaakt (en als de spijker is verwijdert is het heel moeilijk om te zien waar hij heeft gezeten). Nogmaals, ik had ondanks de goedbedoelde hulp van je lesgeefmenst bij de Dierenkliniek gestaan...als je je paard hierdoor kwijt raakt is het wel jouw schuld. Als er straks een ontsteking komt is er niets meer aan te doen. Het lesgeefmens hoort beter te weten, helemaal als ze een opleiding paardenarts heeft gedaan...!

Je suis Charlie.

bambi76

Berichten: 2684
Geregistreerd: 09-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 16:04

Yep zou ff een foto laten maken dat er echt NIKS geraakt is.
Wij hebben het pas ook gehad met een paard met een riek zag er zo onschuldig uit, maar toch naarde kliniek. Was wel 10 cm diep!!!!!!!
Hadden we niet gegaan dan had hij er nu niet meer geweest.
Beter dubbele zekerheid dan onderzekerheid!


dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 16:38

Sorry hoor het is idd gevaarlijk maar vind dat jullie er wel heel erg paniekerig over doen.

Word 10 keer gezegd ''snel dierenarts bellen''
Kan me voorstellen dat ze zich kapot geschrokken is na deze reacties het is wel gevaarlijk maar vind het een beetje overdreven... Scheve mond

Gelukkig is het allemaal goed!

How does the bit taste like? Than the horse wispher: Like pain...

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 16:42

niks overdreven hoor
mijn paard had het ook es,meteen de DA gebeld(was de zondag-maar ze stond er meteen!);de nagel laten zitten waar hij zat.zij heeft het ontsmet,een pikuur gegeven,en ik moest elke dag ook met een spuitje produkt in de richting van de spijker inspuiten.als het het wil,kan het fataal zijn voor je paard.het is iets waar eigenlijk veel meer aandacht zou moeten aan besteed worden-want het gebeurd vaak en de mensen weten niet wat ze best doen in zo'n geval..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 16:43

dola schreef:
Sorry hoor het is idd gevaarlijk maar vind dat jullie er wel heel erg paniekerig over doen.

Word 10 keer gezegd ''snel dierenarts bellen''
Kan me voorstellen dat ze zich kapot geschrokken is na deze reacties het is wel gevaarlijk maar vind het een beetje overdreven... Scheve mond

Gelukkig is het allemaal goed!


Nee het is niet allemaal goed. Als er wel iets geraakt is en er komt een ontsteking bij kijken weet je dat pas over een paar dagen. En dan is het te laat.

Weet jij wel wat het inhoudt, een nageltred? En hoe allemachtig gevaarlijk die kan zijn? Ik denk dat je het niet weet. Want dan had je dit bericht niet zo neergezet. Wij overdrijven NIET. Een spijker in de hoef is heel gevaarlijk!

Je suis Charlie.

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 16:48

Ik weet zeker wel hoe gevaarlijk het is!
Maar ik kan me voortstellen als ik zoon bericht op bokt neerzet en krijg 10 van die reacties me dan kapot schrik.

Ik bedoel tuurlijk moet het gezegd worden dat het gewoon levensgevaarlijk is en ze er méteen iemand naa moet laten kijken, maar om dat er nou 10 x intezette ,ze zal al genoeg stress hebben, neem ik aan.

Ik bedoel het verder niet aanvallend tenenover jullie hoor. Ach gut

How does the bit taste like? Than the horse wispher: Like pain...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 16:57

Het kan gewoon niet dat je neerzet dat alles goed is. Dat betekend dus dat je ons advies om toch nog foto's te laten maken afzwakt. En dat is iets wat alsnog gedaan moet worden!

Je suis Charlie.

Mist

Berichten: 9477
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 17:29

Dat jullie het dier niet door een DA/kliniek willen laten behandelen, prima. Maar je vraagt om reacties, dus krijg je die ook. De reacties die je krijgt van mij/ons zijn goedbedoeld, we hebben het beste voor met het paard. Wij hebben geen aandelen in jullie dierenkliniek, dus daar zit het hem niet in. Heb eventjes in jullie profielen gekeken 14/15 jaar, daar is ook niets mis mee, maar ik ben (bijvoorbeeld) 33 jaar en heb sinds mijn 13e eigen paarden, bovendien heb ik jaren op een manege gewerkt + heb ik een aantal DA's in mijn kennisenkring, bij 1 daarvan loop ik regelmatig mee + is 1 van de hoefsmeden van hoofcare een persoonlijke vriend van mij. Ik heb daardoor al heel veel ellende gezien +wat ik met mijn eigen + manegepaarden heb meegemaakt. Maar als je denkt het beter te weten dan een DA, be my guest. Maar als het paard over een paar dagen WEL kreupel gaat (wat ik overigens niet hoop) reken er dan maar op dat de behandeling 10x zoveel gaat kosten dan wanneer je NU de DA belt.

hier nog even een link over nageltred : http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/hoe ... agina.html

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 17:50

Als er paarden overlijden of afgemaakt moeten worden door dingen die gebeurt zijn door onwetendheid van de eigenaar, dan is dat heel erg en daar wordt ik best wel verdrietig van.

Paarden die moeten worden ingeslapen terwijl de eigenaar wist dat er wat gebeuren moest en dat heeft verzuimd...dat zijn nu echt sterfgevallen waar ik me vreselijk kwaad om kan maken.

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 22:22

O o o...
Ik had de DA ook zeker binnen een minuut gebeld. Ik hoop maar dat je alsnog besloten hebt om de DA te bellen, want zoiets is zeker niet best

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 20:30

Aangezien de TS nog wel op bokt komt maar hier niet meer reageerd, hoop ik voor haar dat het met een sisser is afgelopen en er geen complicaties meer optreden...

Je suis Charlie.

Talisa

Berichten: 8972
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 09:52

oohhh ja dat hoop ik ook Cassidy...
wat een enge plaatjes op die link van Mist!!

-

Odess

Berichten: 2827
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 15:57

Cassidy schreef:
Nee het is niet allemaal goed. Als er wel iets geraakt is en er komt een ontsteking bij kijken weet je dat pas over een paar dagen. En dan is het te laat.

Weet jij wel wat het inhoudt, een nageltred? En hoe allemachtig gevaarlijk die kan zijn? Ik denk dat je het niet weet. Want dan had je dit bericht niet zo neergezet. Wij overdrijven NIET. Een spijker in de hoef is heel gevaarlijk!


Meen je! Bij mijn vorige pony heeft er eens een moer helemaal in de hoef gezeten, hebben we eruit gehaald, kwam bloed mee, beetje betadine erin en door maar weer. Nooit geweten dat dat erg kon zijn! Ik heb toen geloof ik heel veel mazzel gehad dan...

Odessa & Assedo

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-04 18:39

Reageer hier zie ik laat, maar het is allemaal weer goed..
Ik heb idd de DA nog gebeld en die is ook nog langs geweest..
Ik heb de spijker laten zien en hij heeft even de hoef goed bekeken..
zijn reactie? Goed met betadine ontsmetten en een paar daagjes stalrust..
Als het dan niet over is weer bellen.
Nu, 2 dagen later, verzorg ik de hoef nog trouw met betadine en ze staat nu op stal, ben blij dat het goed is afgelopen en ben zeker blij dat ik de DA heb gebeld, want anders blijf je maar twijfelen of het nou iets is of niet..
iig bedankt voor de reacties Knipoog

♥ Bijou is verkocht!.. L+9 & M1+5
[TK] exclusieve RABOBANK deken


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, love_mandy en 80 bezoekers