Probleempje met inrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Probleempje met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-04 17:39

Ik ben voor iemand een haflinger in aan t rijden. Nou ja...dat inrijden was al gebeurd door iemand en dat is volgens mij te gehaast en gestresst gebeurt. Onder het motto: zadel erop, hoofdstel in en rijden maar. Het probleem is dat de pony in kwestie zich als het ware omgooit naar links door met haar nek te zwaaien als ik rechts wil.Ook schudt ze als een bezetene met haar kop omhoog en omlaag. Het gebit is al nageken en er is een tand getrokken, verder was er niks te zien Verward
Wie kan me helpen? Tong uitsteken

Jeeeeuuujjjjjj! Kei druk bezig met de ontwerpen voor de nieuwe filmpremiere van www.pennyfanshowdag.nl


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 17:42

Tanden denk ik het eerst aan, daarnaast moet je zorgen voor een constante aanleuning die heeft een jong paard nodig. Duidelijkheid!

Het lijkt me verstandig als je er iemand bijhaalt die je begeleid met het beleren van dit paard

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-04 17:45

Zoals ik hierboven ook al schreef is het gebit nagekeken door een tandarts, er groeide een tand over een ander heen en die is getrokken, verder was alles in orde Lachen

Jeeeeuuujjjjjj! Kei druk bezig met de ontwerpen voor de nieuwe filmpremiere van www.pennyfanshowdag.nl

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 17:47

Ik ben het zoals gewoonlijk met Kim eens dat je hier iemand als begeleiding bij moet halen!

m0on

Berichten: 144
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: Groesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 19:36

ik sluit me aan bij de rest, ik zou eerst de tanden maar eens goed conteroleren ja!

gezegde: prins op het witte paard...

'' heb ik het ff makkelijk, k heb 2 in een Haha! ''

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 19:49

m0on schreef:
ik sluit me aan bij de rest, ik zou eerst de tanden maar eens goed conteroleren ja!

heeft ze al gedaan..

Ik denk dat je er met goeie begeleiding wel komt Lachen

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 19:55

Inderdaad, ik sluit me daar bij aan. Zo snel mogelijk les nemen met haar lijkt me een goed idee. Dat doe ik ook met de Haf die ik heb beleerd, daar neem ik ook zsm les mee.
Het omgooien van haar hoofd kan medisch zijn, maar de tanden heb je al laten bekijken. Is de tand nog maar net getrokken? Dan kan ze daar last van hebben. Misschien kun je een ander bit proberen, of rijd je al met een zacht bitje?
Verder lijkt heel erg veel geduld me goed op zn plek. Wat jammer dat zo'n paardje zo'n vervelende start krijgt. Heel veel succes ermee!

Faber quisque fortunae suae

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 22:40

Tijdje met martingaal proberen, kan ze niet echt meer het hoofd de lucht in suizen. Verder correct straffen en vooral ook belonen!

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 23:40

Jantine2 schreef:
Tijdje met martingaal proberen, kan ze niet echt meer het hoofd de lucht in suizen. Verder correct straffen en vooral ook belonen!


volgens mij werkt een martingaal niet zo, volgens mij zorgt een martingaal alleen maar dat het paard bestuurbaar blijft voor de ruiter als het paard zijn hoofd omhoog gooid, en voor de rest doet hij niets..

indd begeleiding zoeken (goede, die ervaring hebben met jonge paardjes) en zelf heel consequent zijn, duidelijk, en belonen wanneer nodig, ook voor de kleinste dingetjes.
veel succes!

start paardensport Zie profiel voor meer info

ellepel

Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 07:27

terug naar het begin....
beleer het paard helemaal opnieuw. neem er veel tijd voor en leer de juiste hulpen aan.

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 07:31

Jantine2 schreef:
Tijdje met martingaal proberen, kan ze niet echt meer het hoofd de lucht in suizen. Verder correct straffen en vooral ook belonen!



Ja das echt DE manier om een jong paard in te rijden! We beginnen direct met de hulpteugels!

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 08:00

Je moet nog geen sterke hulpteugels eraan doen, wor dd epony heel erg zenuwachtoig van denk ik. Ik ben ook een pony aan het rinrijden, ga er binnekort mee lessen. Het is een heel zenuwachtige pony, ook eenkennig. Ze gooide zich bij de mensen die haar op proef hadden om.. 'die zouden dat wel even doen'. Ze was een tijdje toaal verpest, echt heel leuk *not*
Ik heb eerst heel lang aan de longe gereden met haar, en nu heb ik gister voor het eerst los door de bak gereden met haar - ze was heel erg lief ondanks het drukke en slechte weer.
Ik zou gewoon de stek eraan hangen, en die heel erg los zetten.Nog niet teveel vragen, eerst even laten inwerken dat ze veel vertrouwen in je krijgt. veel longeren (macht hebben dus Tong uitsteken ) en daarna pas gaan rijden. Het zal niet snel en makkelijk gaan, maar uiteindelijk heb je er heel erg veel aan.

Sunny-power tussen de paarden
dressuur L1, springen B & SGW B

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-04 11:29

Het probleempje is dat het niet mijn paard is, ik heb een eigen pony en ik ben niet van plan om mijn vrije tijd in die pony te steken. Dit bedoel ik niet vervelend, maar ik vind gewoon dat de eigenaar er zelf maar wat meer voor moet doen. Het bit is gewoon een enkelgebroken en normale dikte. Longeren heb ik ook al aangeraden, maar het probleem is waar doen we dat Verward Ik heb gisteren ook maar op een open veldje gereden, hartstikke gevaarlijk dus Scheve mond We hebben niet de beschikbaarheid van een bak

Jeeeeuuujjjjjj! Kei druk bezig met de ontwerpen voor de nieuwe filmpremiere van www.pennyfanshowdag.nl

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 13:31

irish_lady schreef:
Ja das echt DE manier om een jong paard in te rijden! We beginnen direct met de hulpteugels!

Jij zegt het, ik denk het...

Ik denk dat vanaf het begin weer beginnen de beste optie zal zijn. Of jij die tijd erin wilt steken, dat zul je zelf moeten beslissen.
Als je geen beschikking over een bak hebt kun je een stuk van de wei afzetten en daar elke keer met de pony gaan werken.
Als je elke keer op dezelfde plek werkt is voor het paard ook duidelijk wanneer er gewerkt moet worden.
Nou ja en hulpteugels zou ik dus helemaal niet aan beginnen, daar is het paard absoluut niet mee geholpen.

Faber quisque fortunae suae

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 13:33

irish_lady schreef:
Ja das echt DE manier om een jong paard in te rijden! We beginnen direct met de hulpteugels!


Die van mij gaat gelijk aan de slof hoor als ie 3 is.. Schijnheilig Clown

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 15:17


Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 16:05

ellepel schreef:
terug naar het begin....
beleer het paard helemaal opnieuw. neem er veel tijd voor en leer de juiste hulpen aan.

helemaal mee eens liever overnieuw starten dan verzieken. OK dan!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 17:20


Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981 en 49 bezoekers