Welk type ruiterhand heb jij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
EllenR
Berichten: 79
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Gouda

Welk type ruiterhand heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-02 14:35

Ik heb gisteren eens les gehad van een andere instructrice en heb nu hetzelfde probleem als ik hier wel vaker gelezen heb: de een zegt iets anders over de teugelvoering dan de ander.

Tijdens een discussie daarover met mijn vriend kwamen we tot de volgende conclusie:
je hebt twee typen ruiters: de een werkt met z'n vingers, de ander houdt altijd een gesloten vuist. De eerste geeft dus kneepjes in de teugels, de tweede houdt continue dezelfde druk.

Zonder te oordelen over de ene of de andere methode (ik denk dat ze beiden kunnen werken), ben ik benieuwd naar jullie manier van rijden. En ik vraag me af of het wel of niet werken van de methode ligt aan het type paard dat je rijdt???

Dus: spelen jullie met de teugels of niet? En bij welk type paard (heet type, nerveus, onverstoorbaar, etc.)?

Het verbaasde mij gisteren dat mijn paard (type gevoelige stresskip) zo goed reageerde op de 'gesloten vuisten' methode. Ik had eigenlijk veel meer verzet verwacht!

Ik ga dus maar eens uitproberen welke methode voor ons het beste werkt...

(P.S. ik wilde hier eigenlijk een poll van maken, maar die optie heb ik in dit forum niet... En toch hoort dit onderwerp volgens mij hier thuis!)


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 14:45

bij een poll had ik geen antwoord kunnen geven.
Ik rijd niet met gesloten vuist.
Ik kneed wel eens maar streef naar 1 en dezelfde (lichte) druk.
WAar val ik dan onder?

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 14:48

Ik val ook niet onder 1 van de twee. Ik geef wel kneepjes, maar ik leer ook mijn lesklanten altijd dat ze hun hele hand om de teugel moeten houden. Dus geen contact met alleen de duim en bovenste kootjes van de middelvinger, maar de hele hand gesloten om de teugel, zonder daarin krampachtig te worden. Reden daarvoor is dat je met je hele hand meer voelt dan alleen met duim en bovenkant middelvinger.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 14:50

Ik rijd met losse hand, maar dat is omdat mijn vorige paard altijd in de teugels ging hangen als ik ze vasthield. Mijn fout dus duidelijk, en ik moet nu ervoor zorgen dat ik dat niet opnieuw laat gebeuren met mijn nieuwe paard. Ik ben dus gewend dat er altijd aan mijn teugels word getrokken, als ik dan een paard rijd want dat niet doet heb ik het gevoel de controle te verliezen.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 14:55

Ik probeer mijn handen zo stil mogelijk te houden, maar als de situatie erom vraagt speel ik met zowel vingers als een beetje vanuit de pols, is fout, weet ik...maar het gaat zo automatisch...
Heb wel een zachte hand, mijn paard weet wat ik bedoel...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

EllenR
Berichten: 79
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-02 16:02

Even een korte toelichting: het gaat mij eigenlijk om de manier van 'naar beneden vragen'. Als het paard eenmaal goed loopt neem ik aan dat beide methoden streven naar zo min mogelijk druk en een zo stil mogelijke hand.

Desiree en Sonja zouden dus in mijn ogen onder type 1 (spelen) vallen. Overigens Sonja: ook met een niet-gesloten hand heb je toch met alle vingers contact met de teugel, waarom zou je dan minder voelen?

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 21:38

Ik denk niet dat je dat onder bepaalde types kunt verdelen.
Ik denk dat iedereen naar zn eigen gevoel inspeelt op de teugel.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 21:41

Soms heb ik het gevoel dat ik 2 linkerhanden heb Haha! Haha!

Navragen is beter dan afvragen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 23:21

Ik heb een hekel aan gewriemel in die mond. Lijkt me als paard zijnde hoogst irritant. Net als klutsende kuiten en voortdurend schuiven in het zadel.
Stilzitten ten op zichte van je paard a.u.b. Simpel rijden, niet te veel gepruts. Duidelijke taal begrijpen ze allemaal Haha!
Ik werk met m'n hand laten staan, dat is trouwens niet hetzelfde als verstarren of verstijven, of meegaan in de beweging en weinig tot geen druk. Wel contact. Geen gekneed en geknijp dus.
Laat ze zelf maar uitvogelen waar ik ze wil hebben zonder al te veel poespas.

Nulla tenaci invia est via

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 15:00

Margreet schreef:
Ik heb een hekel aan gewriemel in die mond. Lijkt me als paard zijnde hoogst irritant. Net als klutsende kuiten en voortdurend schuiven in het zadel.
Stilzitten ten op zichte van je paard a.u.b. Simpel rijden, niet te veel gepruts. Duidelijke taal begrijpen ze allemaal Haha!
Ik werk met m'n hand laten staan, dat is trouwens niet hetzelfde als verstarren of verstijven, of meegaan in de beweging en weinig tot geen druk. Wel contact. Geen gekneed en geknijp dus.
Laat ze zelf maar uitvogelen waar ik ze wil hebben zonder al te veel poespas.


hmm doe jij dat maar eens op Flair, dan gaat ze als een kameel door de bak heen, ze doet haar hoofd zo hoog als ze kan en pakt haar bit vast.

Bij Flair moet ik een bepaalde druk constant uitoefenen, alleen mijn probleem is mijn rechterhand die niet doet wat ik wil. Mijn rechterteugel is altijd te los, ik blijf hem oppakken maar naarmate ik er niet op let word deze steeds weer langer. Erg lastig, misschien leer ik het nog wel een keer, ik probeer er niet meer zoveel op te letten, want ik ga me daar dan heel erg aan irriteren en ik KAN hem gewoon niet op maat houden.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 15:56

en dus Flair, ga jij met je handen friemelen...
Dikke kans dat een ander je paard best wel goed rond en voorwaarts kan rijden als die wel een stille hand heeft....

Je moet wat aan dat wapperende handje van je doen, niet tegen Margreet zeggen dat jouw manier de enige werkende manier is om op jouw paard te rijden. Wat Margreet schreef is de juiste manier, de jouwe enigszins niet correct....
Beter je best doen dat rechterhandje ook stil te houden, je paard zal je dankbaar zijn

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 16:01

ik heb zo'n beetje allebei....
als hij omhoog komt met zijn hoofd zet ik mijn buitenhand vast en met mijn binnenhand geef ik kneepjes...
als hij dan weer laag loopt ontspan ik beide handen.
het paardje is type streskip..... en hij loopt hier lekker ontspannen op

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 21:06

Dees schreef:
en dus Flair, ga jij met je handen friemelen...
Dikke kans dat een ander je paard best wel goed rond en voorwaarts kan rijden als die wel een stille hand heeft....

Je moet wat aan dat wapperende handje van je doen, niet tegen Margreet zeggen dat jouw manier de enige werkende manier is om op jouw paard te rijden. Wat Margreet schreef is de juiste manier, de jouwe enigszins niet correct....
Beter je best doen dat rechterhandje ook stil te houden, je paard zal je dankbaar zijn


zo dan, hap hap. Scheve mond

Heb ik gezegd dat mijn manier de enige manier is om mijn pony te rijden?

En heb ik wat gezegd over dat ik loop te friemelen?
hier heb ik het niet over gehad, eerst even lezen voordat je conclusies trekt.

Doordat ik mijn rechterteugel niet op maat kan houden kan ik dus niet de druk geven die nodig is voor Flair, maar het gekke is, ik heb dus ook alleen last van die hand bij Flair, op een ander paard heb ik er geen last van.

Wat ik bedoelde, was dat je Flair niet lekker kunt laten lopen met weinig tot geen druk, dus zoals Margreet haar paard rijd.

En... ik geef tenminste toe dat het mijn fout is dat Flair niet helemaal perfect loopt. Misschien geef jij je paard wel de schuld als er iets niet goed gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 01:23

Het doel van dat friemelen is het bit heel lichtjes in de mond te "vibreren" zonder dat je het hele bit heen en weer trekt. Veel paarden pakken juist vast op zo'n weerstandbiedende hand. Dat "spelen" kun je alleen toepassen met hele ontspannen polsen/armen, anders wordt het zagen. Omdat ik mijn hulpen graag duidelijk wil houden, "speel" ik mijn paard rond, en laat ik hem terugkomen op een gelijkmatige druk. Het verschilt in de praktijk heel erg per paard. Nescio heeft nog al eens de neiging vast te pakken, dus bij hem speel ik vrij veel zodat hij daar geen kans voor heeft, bij Al Dabaran van mijn zus bijvoorbeeld, die van nature al bijna een ideale hoofd-halsverbinding heeft kan het bij voorbaat al veel subtieler. Uiteindelijk streef ik op beide paarden hetzelfde gevoel na.

Het allerbelangrijkste bij "spelen" (om het een beetje krom maar hopelijk duidelijk te formuleren) is dat je altijd speelt IN HET CONTACT. Er staat dus een min of meer constante druk op de lagen, en in die "druk" vibreer je het bit heel zachtjes.

Je kunt een paard alleen maar rondrijden als hij absoluut en onvoorwaardelijk voor het been is. Mij valt in de praktijk op, dat de "spelers" meestal de mensen zijn die hun paarden heel rond rijden. Vaak (niet altijd, maar zeker als je over de amateurs praat) zijn dit de mensen die hun paarden veel meer vóór hun been hebben, vanaf het begin van hun opleiding al. Ze moeten al, want daar is een belangrijk deel van de manier van rijden op gebaseerd. Uiteindelijk willen we natuurlijk allemaal naar het zelfde doel toe.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 11:21

hangt van het paard af. bij de een drijf ik en kneed ik naar beneden. bij de ander houd ik lichte druk en drijf ik echt tegen mijn hand aan. is echt verschillend per paard.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 11:37

Bij Kaminka werkt een weerstandbiedende hand absoluut niet. Zelfs de methode van E. van Loon, de corrigerend weerstandbiedende hand (dus halthouden, handen op voorkant zadel en wachten tot het paard nageeft), heeft bij haar 0,0 effect. Zij is het type wat zich graag sterk maakt, dus bij haar blijf ik heel licht in mijn hand en "rammel" heel zachtjes met mijn vingers om te voorkomen dat ze het bit vasthoudt. Als ze uiteindelijk nageeft houd ik mijn handen gewoon stil.

Bij Toon werkt een gewoon weerstandbiedende hand wel. In een enkel geval maakt hij zich sterk en dan wil het "rammelen" ook goed helpen.

Dit rammelen is zo subtiel dat het voor derden niet of nauwelijks zichtbaar is, je moet dus niet denken dat ik het bit door zijn mond heen en weer haal..... Haha!


Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 12:26

IK speel niet met mijn handen, en daar heb ik 2 redenen voor.
1. mijn instructrice zegt nie datik het moet doen
2. ik ben bang dat smiles er een harde mond van krijgt(e daar bedoel ik niet mee dat het bij anderen ook fout is)

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 16:22

Ligt helemaal aan het paard wat ik aan het rijden ben. Mijn ruin rijd ik nageeflijk dmv spelen met de teugels. Bij mijn hengst moet ik dat niet proberen, die gaat door het lint als ik steeds druk vraag. Bij hem is het ophouding en los en hand laten staan tot hij afgeeft.
Maar je moet er uiteindelijk naar toe om met een volledig stille hand te rijden. Ik weet niet of je Anky of Tineke wel eens op een jong paard hebt zien rijden maar zij rijden die jonge dieren dus ook naar beneden door hele snelle knijpjes te maken in de teugel om zo een reactie los te krijgen. Bij die jonge dieren is het niet zo makkelijk om dat via een passieve hand te doen want dat snappen ze nog niet.
Ze blijven daar ook steeds bezig met los spelen. Ik vind het zelf een hele fijne methode die zacht werkt en ALS je het goed toepast zie je de hand praktisch niet bewegen. Maar het ene paard leent zich er makkelijker voor dan het andere.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 bezoekers