kreupel vanuit rug of schouder?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

kreupel vanuit rug of schouder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-02 01:23

Ik wil graag weten hoe ik kan zien of voelen of anders checken of een paard kreupel is vanuit de rug of schouder. Kan iemand mij een tip geven?

klaver4dieren
Berichten: 128
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: Dodewaard

Re: kreupel vanuit rug of schouder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 19:49

stokpeerd schreef:
Ik wil graag weten hoe ik kan zien of voelen of anders checken of een paard kreupel is vanuit de rug of schouder. Kan iemand mij een tip geven?


Bij kreupelheid aan de schouder valt het paard bij monsteren "op het gezonde been". Je laat eimand anders met het paard draven van je af en naar je toe. Je kijkt naar het hoofd als hij naar je toe komt. Als het hoofd met elke tweede stap op en neer gaat is het kreupel aan de voorhand. Wanneer het hoofd laag is, is dat het gezonde been (het paard valt op zijn gezonde been), kreupelheid aan zijn andere been.

Bij kreupelheid aan de rug is het moeilijk een regel te geven. Het paard kan kreupel zijn, maar loopt vooral stijf en onregelmatig. Dit is zelf voor vakmensen moeilijk te zien. Bij een kleine volte en slangenvolte zal het paard problemen kunnen krijgen met de "bochtjes".
Suces ermee,
Peter Klaver, dierenarts voor Primeval Arthrose Gelatinaat en www.dierennieuws.nl

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 11:56

Je moet ook nog letten op de paslengte. Wanneer je hebt geconstateerd dat het bijvoorbeel uit het rechtervoorbeen komt, moet je gaan kijken of het van onder uit het been komt (belastingskreupel) of van uit het gebied boven de voorknie (bewegingskreupel). Dit kun je idd zien met voltes. Bij een belastingskreupelheid wordt de kreupelheid erger wanneer het kreupele been aan de binnenkant van een korte volte is, dus in mijn voorbeeld op een rechter korte volte. Een bewegingskreupelheid komt juist beter naar voren als het kreupele been aan de buitenkant van de korte volte loopt, dus in dit geval op een linker volte.
Je kunt dat verschil ook nog op een andere manier zien, van de zijkant, als het paard op een rechte lijn loopt. Bij een belastingskreupelheid, wordt de steunfase van het betreffende been verkort, dus als het net is neergezet, tilt je paard dat been alweer op, omdat de belasting het meest zeer doet. Bij bewegingskreupelheid wordt juist de zwaaifase verkort. Dus hij tilt dat been op en zet hem te snel weer neer.
Als je dus een paard hebt dat duielijk een verkote zwaaifase heeft aan een voorbeen en de kreupelheid wordt erger als het kreupele been aan de buitenkant loopt op een korte volte, kan het vanuit de boeg of schouder komen.

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 00:28

Marije_jiplover schreef:
Bij een belastingskreupelheid, wordt de steunfase van het betreffende been verkort, dus als het net is neergezet, tilt je paard dat been alweer op, omdat de belasting het meest zeer doet. Bij bewegingskreupelheid wordt juist de zwaaifase verkort. Dus hij tilt dat been op en zet hem te snel weer neer.


maar als de steunfase van het ene been is verkort is toch ook meteen de zwaaifase van het andere been verkort? en veroorzaakt belastingskreupelheid niet ook bewegingskreupelheid?
overigens is het vaak zo dat lager gelegen klachten rugklachten tot gevolg hebben, vaak zie je zelfs de lager gelegen klachten niet goed tot ze ook in de rug vast zitten omdat ze die klachten normaal in de rug opvangen. ik kan het verschil tussen rug/linker voorbeen problemen bij mijn paard vaak uit elkaar houden, maar dat moet je leren denk ik.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 11:57

Jade schreef:
maar als de steunfase van het ene been is verkort is toch ook meteen de zwaaifase van het andere been verkort


Dat is wel zo, maar je hebt eerst volgens de manier van klaver4dieren bepaald aan welk been het dier kreupel is. Dat is dus het been waar het paard niet op valt, maar juist het andere been. ALs dus de steunfase van het kreupele been verkort is, zal de zwaaifase van het niet kruepel been ook verkorten, maar dat is dus een effect van de belastingskreupelheid in het kreupele been.

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 21:49

Marije_jiplover schreef:

volgens de manier van klaver4dieren

wat is dat dan en waarom heet het zo?

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 22:19

IK bedoel daarmee datgene wat klaver4dieren boven mijn reactie al had geschreven.