wat doen met een haf merrietje van 3 maanden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

wat doen met een haf merrietje van 3 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-04 14:08

Ik krijg morgen een haf veulen van 3 maanden oud,mijn vriendin heeft de moeder gekocht van het veulen.Ik heb natuurlijk al het een en het ander opgezocht over veulens maar wil hier nog het een en het ander vragen.Ze is dus 3 maanden,dan is het toch al goed om haar eens bij de moeder weg te halen en te wennen aan poetsen enzo?En zouden jullie altijd ervoor kiezen naar een opfok?Ze staat nu alleen met moeder in een weitje maar als ze iets groter is gaat ze in een haflinger /fjordenkudde van 25 ponys. Lachen

http://groups.msn.com/jackrusseltysonen ... oebox.msnw

hier staan fotos van haar bij sunny,wat vinden jullie van haar
Laatst bijgewerkt door haf_jessie op 27-08-04 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt


Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 14:10

Ik zou het veulen nog nog maar een paar maandjes bij de moeder laten lopen. Drie maand oud is wel een beetje vroeg om te spenen. Gemiddeld gebeurd dat tussen de 4 en 6 maand.
Je kan het veulen rustig al een beetje poetsen en leren meelopen aan een touwtje.

Ik zou er voor kiezen het veulen in de opfok te doen.

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-04 14:11

Ik bedoel ook niet om nu te spenen,maar wel om datb poetsen enzo al een beetje aan te wennen.

Aishlyn 1a premie op de keuring

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 14:13

O ik dacht dat je hem nu al helemaal bij de moeder weg wilde halen...

Poetsen kun je rustig doen. Dan went hij vast aan je. Ook rustig voetjes optillen is iets wat ik ze al heel vroeg leer. En natuurlijk meelopen aan een touwtje.

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-04 14:14

kan je nog meer vertellen erover?ik lijk een beetje dom maar wil zoveel mogelijk weten.

Aishlyn 1a premie op de keuring


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 14:21

ik zou er niet te veel mee doen, beetje aan je laten wennen doormiddel van poetsen enzo. Aan een touw mee laten lopen kan idd ook wel

in de opfok kijkt me iig wel een goed idee!

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-04 14:22

staan nu fotos bij,bij de link

Aishlyn 1a premie op de keuring

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 14:27

echt een schatje! ze heeft een heel leuk koppie!

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-04 14:28

lief he

Aishlyn 1a premie op de keuring

Crista

Berichten: 3017
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 15:05

ik zou er behalve poetsen verder ook weinig mee doen hoor...lekker nog even bij de moeder laten en daarna in de opfok....
en pas met 3 jaar verder gaan zodat je hem met 3,5 a 4 jaar echt goed kan berijden.
want beter te laat dan te vroeg (hee, normaal is dat toch omgedraaid??)

If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 16:14

hoi ik heb een veulen van inmiddels 7 maanden oud. en in de eerste week heb ik haar al aan het halster laten wennen. en ook een beetje met poetsen, voetjes optillen en vast laten staan. en dat ging prima dus hoe eerder je er mee begint. des te makker ze gaan worden.
die van mij is echt poeslief en gek op borstelen. daar staat ze echt van
te genieten. en afspenen dat doe ik pas als ze een jaar oud is. want dat gebeurd in de natuur ook tenslotte. veel plezier met je veulen *LOL*

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 16:21

Citaat:
Ze staat nu alleen met moeder in een weitje maar als ze iets groter is gaat ze in een haflinger /fjordenkudde van 25 ponys.


OK dan! OK dan! OK dan! en als er ook nog andere veulens/jaarlingen bij staan is het helemaal OK dan!
En als het dan ook nog vlakbij je huis is kun je ook nog wat vaker gaan kijken.

Verder kun je hem wel wat gaan poetsen hoor, voetjes uitkrabben en als je met de merrie loopt kun je het veulen aan een halstertje mee laten lopen.(oefen in de bak of op het land)
Halthouden kun je ook wat oefenen en zelf had ik mijn veulen al snel een stapje achteruit geleerd..dat is altijd handig bv voor in de trailer.

Het is wel een poepie hoor Lovers
Veel plezier met hem en bij vragen kun je altijd op bokt terceht.

Ook kun je eens in de bieb kijken er is nl een heel goed boekje over veulens opvoeden.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 17:13

als die kudde van 25 pony's bestaat uit dieren van verschillende leeftijden, en dus ook een paar leeftijdsgenootjes om mee te spelen zou dat perfect zijn. dan kom je nog dichter bij de natuur dan de meeste opfokadressen. Verder wat de rest al zei, meelopen aan een touwtje, poetsen en hoefjes optillen.

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-04 17:46

bedankt voor julie reacties,er staaan geen veulens in de kudde,wel een van een jaar of 2 geloof ik.verder allemaal ouder.Zou ze daar wel kunnen staan?wil haar eigenlijki niet naar een opfok,als het echt beter is wel natuurlijk,maar wil haar het liefst hier laten Lachen Lachen groetjes eline

DoeT
Berichten: 11
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 17:55

hoi eline!! echt een leuk veulen ik ben al verliefd op haar dat wist je al!!!!!!!! groetjes!!

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 09:08

tyson20 schreef:
bedankt voor julie reacties,er staaan geen veulens in de kudde,wel een van een jaar of 2 geloof ik.verder allemaal ouder.Zou ze daar wel kunnen staan?wil haar eigenlijki niet naar een opfok,als het echt beter is wel natuurlijk,maar wil haar het liefst hier laten Lachen Lachen groetjes eline


Hai Eline,

Zelf zou ik het niet aandurven bij ons in de kudde, het is binnen in de loopstal nogal smal en dat is waar het eten staat. Er zijn daar geregeld onenigheden waarbij behoorlijke klappen worden uitgedeeld. De jongste zijn momenteel volgens mij: Gijs (groninger), Kieran (tinker) en Sandra (haflinger) deze zijn volgens mij allemaal vier jaar oud.

Zelf zou ik denk ik kiezen voor een opfok met leeftijd genootjes.

Het is een onwijs leuk veulen!

Ik zou nu in de nieuwe omgeving ook niet meteen moeder en kind uit elkaar gaan halen om te poetsen etc. Laat ze eerst lekker wennen aan de omgeving. En probeer of je een veilige stal kan regelen waar Sunny in kan op momenten dat de moeder weg gehaald zou worden voor een ritje waar zij niet bij kan zijn. Ik zou haar dan ook niet in het weitje achter laten.

Verder denk ik dat het op een gegeven moment wel goed is als ze ergens anders naar de opfok gaat om haar echt goed te spenen, anders blijft ze toch aan haar moeder plakken ook als ze ouder is.

Heel veel succes met haar!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Glossy2009 en 30 bezoekers