Galblaas verwijderen

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Galblaas verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-09 22:40

Dag Bokkers!

Bij mij zijn galstenen geconstateerd en besloten is dat mijn galblaas verwijderd moet worden.

Ik ben wel benieuwd naar ervaringen na de operatie en dan natuurlijk met de hamvraag: hoe snel zat je weer te paard? :D

Kadjar <3 Vincent Maranello x Vivaldi L § Rhodos <3 Flemmingh x Zuidpool gepensioneerd bospaard § Gideon <3 Tuschinski x OO Seven x Ferro 17-09-2018 Y;(
Voor je iets zegt. Bedenk dan. Is het nodig, is het aardig, is het waar... #doeislief


Blue_Eyes

Berichten: 20350
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Galblaas verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 22:57

Ik ben ook galblaasloos! En ik mis het ding totaal niet, heb er ook geen naklachten aan overgehouden. Ik heb een hele poos met pijn rondgelopen omdat mijn klachten niet typisch waren voor galstenen. Dat bleek uiteindelijk een chronische galblaasontsteking te zijn - dus werd ik iedere ochtend wakker met flink pijn onder mijn ribben, dat duurde tot ik een boterham gegeten had en dan zakte het langzaam weg. Heel vervelend. Pas toen ik echt twee keer zo'n aanval had gehad werd besloten om dan toch de galblaas maar eruit te halen en toen was ik ook van die akelige pijn in de ochtend af. Aan het littekenweefsel e.d. konden ze zien dat dat gare ding waarschijnlijk al die tijd al af en aan ontstoken was geweest.

Ben vrij snel opgeknapt, heb alleen nog lang last gehad van de narcose en van het feit dat ze me op de uitslaapkamer twee keer zoveel dipi (zeg maar morfine) hebben gegeven dan toegestaan - kleine miscommunicatie ;)
Zat na een week of 3 weer voorzichtig te paard, denk ik :)


If you hate the church because you think it's full of hypocrites, remember that the church is a hospital for sinners and not a museum for saints.

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-09 23:08

Hey, dank voor je uitgebreide reactie!

Ik heb enkel aanvallen en dan ook ´maar´ ca. 6 keer per jaar.

3 weken niet rijden vind ik wel errug lang..

Kadjar <3 Vincent Maranello x Vivaldi L § Rhodos <3 Flemmingh x Zuidpool gepensioneerd bospaard § Gideon <3 Tuschinski x OO Seven x Ferro 17-09-2018 Y;(
Voor je iets zegt. Bedenk dan. Is het nodig, is het aardig, is het waar... #doeislief

JECKYLL

Berichten: 1411
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: VELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 23:09

Bij mij is nu na anderhalf jaar klachten gehad te hebben ook geconstateerd dat ik galstenen heb en moet mijn galblaas eruit. Hebben jullie lang moeten wachten voor een oproep? En hoelang moet je blijven? Ik weet het nu 3 weken en heb nog niks gehoord. Heb afgelopen vrijdag mijn huisarts gebeld, en de assistente aan de telefoon wist van niks en moest het aan de dokter navragen. Wat ik erg raar vond want ik neem aan dat het toch gewoon bijgehouden word in de computer? Werd 's middags terug gebeld dat het al door gegeven was naar de chirurg en ik heb zetpillen gehad. Eindelijk iets tegen de pijn!!!

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-09 23:12

Bij mij gaat het vrij snel, een week na de echo had ik ook al een afspraak in het ziekenhuis. Daar ben ik donderdag geweest en ze gaan nu nog e.e.a. beoordelen en als alles 'goed' is, krijg ik volgende week vrijdag een brief met een oproep voor de operatie. De wachttijd hiervoor is ca. 4 tot 6 weken.

Kadjar <3 Vincent Maranello x Vivaldi L § Rhodos <3 Flemmingh x Zuidpool gepensioneerd bospaard § Gideon <3 Tuschinski x OO Seven x Ferro 17-09-2018 Y;(
Voor je iets zegt. Bedenk dan. Is het nodig, is het aardig, is het waar... #doeislief

HindaFree

Berichten: 3279
Geregistreerd: 10-04-08
Woonplaats: Hoogwoud (WF-N-Holland)

Re: Galblaas verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 23:14

mijn moeder moet ook voor deze operatie binnen 3 weken ze hebben tegen haar gezegd dat ze er zeker 2 maanden uitligt en niet mag bukken enz.

JECKYLL

Berichten: 1411
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: VELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 23:16

Zo snel?? Mijn echo is nu dus al 3 weken geleden.. heb zo'n vermoeden dat mijn huisarts het gewoon vergeten is. Ik heb namelijk op woensdag een echo gehad en vrijdags mijn huisarts gebeld. Kreeg assistente aan de lijn en die zei oh dan was die fax over jou. Ze las hem voor en zei dat ze hem aan de dokter zou geven en dat ik dan gewoon via de post een oproep zou krijgen.

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-09 23:20

Hmm... en mijn huisarts vertelde dat ik zelf een afspraak met het ziekenhuis kon maken en dat ik de verwijsbrief op kon halen, wat ik dan ook direct geregeld heb.
Nog een keertje contact opnemen met de huisarts?

2 maanden? pfff... wellicht krijgt jouw moeder een open operatie? Bij mij gaan ze uit van een kijkoperatie, dan ben je sneller op de been maar als ze daar vanaf moeten wijken om een of andere reden, tja dan lig ik er ook langer uit, ben ik bang..

Kadjar <3 Vincent Maranello x Vivaldi L § Rhodos <3 Flemmingh x Zuidpool gepensioneerd bospaard § Gideon <3 Tuschinski x OO Seven x Ferro 17-09-2018 Y;(
Voor je iets zegt. Bedenk dan. Is het nodig, is het aardig, is het waar... #doeislief

JECKYLL

Berichten: 1411
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: VELP

Re: Galblaas verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 23:25

Ja maandag maar meteen weer even bellen. Die paar weken extra kunnen er ook nog wel bij, maargoed 2 a 3x in de week zo'n aanval is niet echt prettig.

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Galblaas verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-09 23:27

2 tot 3 keer per week, dan wens ik je heel veel beterschap en zou ik maar snel je huisarts achter de vodden aanzitten.

Kadjar <3 Vincent Maranello x Vivaldi L § Rhodos <3 Flemmingh x Zuidpool gepensioneerd bospaard § Gideon <3 Tuschinski x OO Seven x Ferro 17-09-2018 Y;(
Voor je iets zegt. Bedenk dan. Is het nodig, is het aardig, is het waar... #doeislief

JECKYLL

Berichten: 1411
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: VELP

Re: Galblaas verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 23:33

Jij ook beterschap.. hopelijk worden we snel geholpen

Blue_Eyes

Berichten: 20350
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 15:24

HindaFree schreef:
mijn moeder moet ook voor deze operatie binnen 3 weken ze hebben tegen haar gezegd dat ze er zeker 2 maanden uitligt en niet mag bukken enz.

Dat heb ik dus echt niet gehad. Ik moest twee weken kalm aan doen en daarna mocht ik met luisteren naar eigen lichaam gewoon weer alles doen. Verwachten ze soms bij je moeder de ouderwetse operatie te moeten uitvoeren ipv de laparoscopie?


If you hate the church because you think it's full of hypocrites, remember that the church is a hospital for sinners and not a museum for saints.

Sharon_Jims

Berichten: 3451
Geregistreerd: 05-10-06
Woonplaats: Goor

Re: Galblaas verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 15:31

Bij mijn zusje hebben ze ook de galblaas met spoed verwijderd.

Helaas had ze flinke galstenen diameter van tussen 0,5 cm en 2,5 cm. Daarbij was de galblaas zelf ook flink ontstoken.

Die hebben ze bij een kijkoperatie verwijderd.

Ze heeft van de ingreep alleen heel erg veel last gehad van de lucht die ze in de buikholte laten lopen om meer ruimte te creeren. Nu heeft ze nog erg veel last van haar darmen en maag. De ingreep is nu 4 jaar geleden geweest.

Heel veel sterkte iig!!

viv77

Berichten: 2205
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 15:31

Hey Ruth, hier ook al een paar jaar galblaas loos, had op een gegeven moment meerdere aanvallen per dag en was kans op infectie in de galblaas, dus binnen paar dagen lag ik op de OK..
Zat( nu ben ik denk ik geval appart),na een paar dagen alweer les te geven, aansingelen even aan een ander overgelaten..En na een week weer in het zadel..Broek kon nog niet dicht enzo..
Nu slik ik voor mijn longen altijd antibiotica dus denk dat ik wel tegen een bacterietje meer of minder kan maar zou het wel even na vragen, is denk ik per persoon heel verschillend..

Heb na een paar maanden nog wel meerdere aanvallen gehad, toen bleek mijn galgang nog verstopt te zitten dus kreeg er nog een E.R.C.P achteraan..

sterkte ermee

Z1+19 212,212,209,206,210,224!, 219,212,206, 206,220, 204,208, 212,205,214,214,205
M2+11, 180,180,182,187,181,188,5,191!,188,185,187,191!
M1+21,L2 +15, L1+13, B+18

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 16:25

Mijn galblaas is ook acuut verwijderd, toen die zwaar ontstoken bleek te zijn. 's Morgens zat ik bij de dokter vanwege de vreselijke pijn en 's avonds om 18.00 lag ik onder narcose. Bij mij kon hij niet dmv een kijkoperatie verwijderd worden, dus heb nu een mooi litteken. Vervelend bijkomstigheid was, dat ik toen een baby had van 6 weken oud, erg sneu was dat.

Bij mij heeft het wel een tijdje geduurd dat ik alle weer kon, maar dat kwam doordat ik echt ben opengesneden, dat heeft even tijd nodig om weer te genezen. Maar toen alles weer eenmaal in orde was, heb ik nooit ergens meer last van gehad.

Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn schoentje te kussen

Mama_Suus

Berichten: 1897
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Heerle [NB]

Re: Galblaas verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 16:47

Hier zijn al diverse [oude] topics over..

Maar goed, ik ben ook galblaas loos, bij mij is hij net als bij Diablo met een spoed operatie verwijderd en dus ook een litteken van een 20 cm. Nare bijkomstigheid bij mij is dat ik achteraf een littekenbreuk heb gekregen na de operatie en afgelopen juni voor de 2e maal geopereerd ben om die littekenbreuk te dichten.

Het is zeer belangrijk om lang, voor je gevoel te lang, rustig aan te doen en voldoende te herstellen van de operatie!

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Galblaas verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-09 16:52

Thanks voor alle reacties!

Het gaat dus niet altijd zonder complicaties.. Ik hoop dat ik geluk heb. Ben niet zo geschikt om ziek te zijn..

Kadjar <3 Vincent Maranello x Vivaldi L § Rhodos <3 Flemmingh x Zuidpool gepensioneerd bospaard § Gideon <3 Tuschinski x OO Seven x Ferro 17-09-2018 Y;(
Voor je iets zegt. Bedenk dan. Is het nodig, is het aardig, is het waar... #doeislief

hetbommeke

Berichten: 2885
Geregistreerd: 11-05-08
Woonplaats: Aan 't Korte Lontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 16:55

Hier ook zonder galblaas, bij mij is hij er 2,5 week geleden uitgehaald dmv een kijkoperatie. Gisteren weer voor het eerst gereden, rustig stapje en drafje, vandaag hetzelfde gedaan. Gaat wel redelijk, wel erg moe.

Dacht dus ook weer te kunnen hardlopen maar helaas, dat ging niet goed, 1 minuut volgehouden toen weer gewandeld, nog een minuutje gerend en toen maar toegegeven dat het gewoon nog te vroeg is.

Ga morgen ook weer voor het eerst werken, 3 uurtjes per dag en dat langzaam uitbouwen.

Ze zijn wel 3,5 uur bezig geweest met de operatie, galblaas zat helemaal aan mijn lever vastgekleefd, waardoor hier een bloeding ontstond. Dus wel extra doses narcose en morfine.

Heb nog wel erg last van mijn ribben aan de rechterkant, helemaal als ik diep ademhaal, niezen gaat ook niet, dat doet pijn.

IK ben IK omdat niemand op aarde zo goed die rol kan vertolken als IK


_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-09 09:06

Goedemorgen!

Ik kreeg vanmorgen een leuk verjaardagscadeautje.. Chirurg belde dat voorafgaand aan mijn galblaasoperatie ik nog een ERCP moet hebben.. :( Brief is onderweg.

@JECKYLL: heb je nog contact gehad met de HA?

Kadjar <3 Vincent Maranello x Vivaldi L § Rhodos <3 Flemmingh x Zuidpool gepensioneerd bospaard § Gideon <3 Tuschinski x OO Seven x Ferro 17-09-2018 Y;(
Voor je iets zegt. Bedenk dan. Is het nodig, is het aardig, is het waar... #doeislief

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:11

bij mij is ook de hele galblaas verwijderd, na drie dagen mocht ik weer naar huis en kon ik eigenlijk alles weer doen, m.u.v. zwaar werk, dus bij mij ging het héél snel en goed

Sprinkle kindness around like confetti <3

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:13

Ik heb 14 jaar geleden de galblaas ingeleverd. Ik had langere tijd enorme galaanvallen van pijn. Vooral als ik iets had gegeten dan wist ik niet meer waar ik het zoeken moest.
De operatie is een via laryncopie gedaan. In principe zou ik met 2 of 3 dagen naar huis mogen. Helaas kreeg ik complicaties. Daardoor is het herstel ook vertraagd geweest.

Kennis is nog geen wijsheid.
Y;( SG
Ronny, 9136 dagen heb ik van je mogen genieten. Dank je wel kanjer!

JECKYLL

Berichten: 1411
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: VELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 14:34

Rhodos schreef:
Goedemorgen!

Ik kreeg vanmorgen een leuk verjaardagscadeautje.. Chirurg belde dat voorafgaand aan mijn galblaasoperatie ik nog een ERCP moet hebben.. :( Brief is onderweg.

@JECKYLL: heb je nog contact gehad met de HA?


He bah.. dat is niet zo leuk.. willen ze dat uit voorzorg doen??
Ik heb wel contact gehad, maar ben er niks wijzer uit geworden. Moet gewoon afwachten, wachttijd in ons ziekenhuis is 5 weken voor deze operatie.

viv77

Berichten: 2205
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:06

Rhodos schreef:
Goedemorgen!

Ik kreeg vanmorgen een leuk verjaardagscadeautje.. Chirurg belde dat voorafgaand aan mijn galblaasoperatie ik nog een ERCP moet hebben.. :( Brief is onderweg.

@JECKYLL: heb je nog contact gehad met de HA?


Nou Ruth, van harte dan maar..
ERCP vond ik een heel eng idee maar viel reuze mee, ik kreeg een roesje en was geloof ik helemaal knock out, heb er bijna niets van mee gekregen..

Z1+19 212,212,209,206,210,224!, 219,212,206, 206,220, 204,208, 212,205,214,214,205
M2+11, 180,180,182,187,181,188,5,191!,188,185,187,191!
M1+21,L2 +15, L1+13, B+18

JECKYLL

Berichten: 1411
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: VELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:02

Nou ik kom net thuis en heb een brief gekregen met een code, zodat ik een afspraak kan maken. Staat verder niet in waarvoor, maar ik neem aan voor eerst een gesprek. Ik kan deze afspraak online maken of telefonisch. Ik heb net even online gekeken en eerste datum die beschikbaar is, is pas 3 december |(
Ik vind dat wel veeeeels te lang!! Ik loop nu al anderhalf jaar met deze klachten en laatste tijd heb k min. 2 aanvallen in de week. Dan zou ik denken dat dat misschien een spoedje zou kunnen zijn. Morgen eerst maareens bellen, hopelijk kan ik ergens tussen. Ik zie het niet zitten om nog anderhalve maand te wachten op een gesprek en dan nog eens op een operatie ;(

JECKYLL

Berichten: 1411
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: VELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:16

|( Ik zie er zoo tegen op om zolang nog te wachten..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne_26, BeFunny, DayDream21, Dnies90, karelien, RianneH en 48 bezoekers