Een Fret als huisdier?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Een Fret als huisdier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-02 22:43

Aangezien mijn coole rat Hicky een tijdje geleden overleden is wil ik misschien een nieuw huisdier Lachen
Ik heb al verschillende dieren gehad en eigenlijk nooit een beest gevonden wat ik nog 1 zou kopen (op een welsh pony na dan Knipoog )

Ik denk er nu over om een fretje uit het assiel mee te nemen zodra er weer een leuke is maar ik wil er eerst wat meer over weten Lachen

* Zijn het leuke huisdieren en wat kun je ermee? (voornamelijk kijken zoals een woestijn ratje of is het een knuffeldier?)
* zijn ze moeilijk te houden (verzorging, schoonmaken ed)
* Stinken ze snel (dit hoor ik nl nogal veel)

Dit was het wel denk ik. Iemand tips of info?

Druif_01

Berichten: 8835
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 22:44

*LOL* *LOL* *LOL* *LOL* ik zou zeggen, vraag het aan Wjerdo *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* maar ze stinken ontzéttend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 23:05

Een Fret is een gedomesticeerde vorm van een bunzing en het gezegd luidt niet voor niets: stinken als een bunzing Haha!
Verder zijn het jagers en kun je er prima mee konijnen vangen, het zgn. fretteren, je hebt hier wel een fretteerakte voor nodig en een jachtveld(heb je die niet dan ben je aan het stropen).
Je jaagt eerst de konijnen op (bijv. met een hond) waardoor deze in hun holen (pijpen) zullen kruipen.
Daarna leg je over de pijpen zgn. buidels, dit zij een soort netjes die zich zelf strak trekken.
De fret zet je in een pijp en de konjinen zullen weer vluchten en lopen de buidel in, je kunt ze dan schieten of knuppelen.

Omdat het een jager is, is hij naar mijn idee als huisdier niet echt geschikt.

Even voor de goede orde: zelf jaag ik niet maar ik woon in een gebied waar het veel gedaan wordt.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 23:35

De fret op de kinderboerderij is een hartstikke leuk beest, maar hij stinkt idd
Het is om het even heel kortweg te omschrijven, net een soort hondje, hij kan net zo leuk stoeien en gek doen. Ik vind het leuke dieren, maar je moet ze wel opvoeden. Deze fret bijv bijt niet (door) de vorige fret deed dat soms.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Re: Een Fret als huisdier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 00:29

Pinky_girl schreef:
* Zijn het leuke huisdieren en wat kun je ermee? (voornamelijk kijken zoals een woestijn ratje of is het een knuffeldier?)
* zijn ze moeilijk te houden (verzorging, schoonmaken ed)
* Stinken ze snel (dit hoor ik nl nogal veel)


Ik heb zelf 2 hele lieve dondersteentjes, ik wil ze voor geen goud kwijt, voor foto's kun je mijn profiel raadplegen Lachen

Ok...ik vind het zelf dus hele leuke dieren, je kunt er uren naar kijken als ze lekker aan het spelen zijn. Je kunt het beste 2 fretjes nemen omdat ze toch wel veel behoefte hebben aan gezelschap. Mijn fretjes zijn soms knuffeldiertjes. Kijken is vaak nog leuker, ik lig in ieder geval regelmatig in een deuk Lachen Als je ze roept, staan ze echt 5 minuten om zich heen te kijken.. "waar komt dat nou vandaan?! Verward " Haha!
Ze zijn niet moeilijk te houden vind ik. Ik maak het hok zelf 1 keer in de week schoon, en de schijtbak (mijn fretjes zijn zindelijk) verschoon ik zo eens in de 2 à 3 dagen...ze hebben best wel een grote bak.
Ik vind ze zelf niet stinken, het is meer hetgeen waar ze in slapen (hangmatjes e.d.) waar hun vieze geurtje in gaat zitten. Wij hebben ze in een aparte kamer staan, maar meer omdat ze af en toe best wel irritant in de tralies kunnen gaan hangen als ze eruit willen en dergelijke. Ik heb zelf totaal geen last van hun geurtje. Fretten hebben nu eenmaal een eigen geurtje, paarden ruiken overigens ook niet altijd even fris.
Verzorging is niet goedkoop. Ik geef ze speciaal frettenvoer, wat dus niet goedkoop is. Reken maar op zo'n 15 gulden per 2 kilo. Ik doe ongeveer een maand met zo'n zak, en ik heb er dus 2. Ze eten ook mee met de hond, en de kat, dus da scheelt ook weer in het frettenvoer.
Mannetjes stinken nog het ergst. Het helpt om ze te castreren.

Ik vind het overigens wel goed van je dat je eerst eens wat info verzameld. Er zijn nog teveel mensen die er aan beginnen, en ze even later weer dumpen omdat het toch niets vinden. Kom anders een keertje langs, dan kun je het zien Lachen

Als je meer vragen hebt, kun je me altijd een PB sturen, of ff emailen.

Shaunigirl
Berichten: 3
Geregistreerd: 25-03-02

Ze zijn zo leuk en lief!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 00:36

Hallo,
Een vriend van mij heeft een fretje. Ze zijn heel makkelijk om tam te krijgen. Ze zijn ook erg lief, tenminste zijn fretje is heel lief. Als je regelmatig de kooi schoonmaakt zal hij/zij niet snel stinken. Ik heb namelijk gehoord dat ze heel netjes zijn. Ze zitten niet graag in een kooi of hok waar het vies is.

Shaunigirl

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Re: Ze zijn zo leuk en lief!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 10:50

Shaunigirl schreef:
Hallo,
Een vriend van mij heeft een fretje. Ze zijn heel makkelijk om tam te krijgen. Ze zijn ook erg lief, tenminste zijn fretje is heel lief. Als je regelmatig de kooi schoonmaakt zal hij/zij niet snel stinken. Ik heb namelijk gehoord dat ze heel netjes zijn. Ze zitten niet graag in een kooi of hok waar het vies is.

Shaunigirl

Klopt Lachen Naja...niet altijd hoor, de mijne zijn wel netjes en zindelijk, maar ik heb hiervoor ook 2 fretten gehad, maar die waren totaal niet opgevoegd. Pinky...mocht je een fret nemen, haal hem alsjeblieft bij een gezinnetje vandaan en niet uit een dierenwinkel. Die beestjes zijn helemaal verziekt, en niet makkelijk om mee te beginnen.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 11:09

Ik heb ook 4 fretjes, 4 dames. Ze zijn zindelijk, lopen graag los, minimaal 2x een uur per dag, en zijn erg nieuwsgierig en onderzoekend. Mijn boodschappen worden voor me uitgepakt, ze slepen van alles door de kamer heen, en houden ervan om planten etc uit te graven. Haha! Nu had ik toch al geen groene vingers, dus geen planten meer in mijn huis Knipoog
Zelf heb ik 3 van mijn 4 fretten uit de opvang. Daar zitten allerlei fretten, vaak jong, en soms ook wat ouder, die al opgevoed zijn. Ik zou met opvangfretten beginnen, want het is gewoon makkelijker. Pups kunnen echte nietmachientjes zijn.
Mijn fretten komen bij deze opvang vandaan: http://www.clubs.nl/community/default.a ... vang+Delft
Zij zijn weer onderdeel van: http://www.frettenclub.nl/
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Op het internet is genoeg info over fretten te vinden, dus met rondsnuffelen kun je al een heleboel informatie vinden.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-02 13:07

Dan nog wat vraagjes Lachen

* Kiezen voor een oudere of een pup?
* Een mannetje of een vrouwtje?
* 2 of 1 fret?
* Wat kosten ze gemiddeld per maand?

Bedankt voor jullie uitleg, ik denk nog even goed na Lachen

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-02 13:07

Oh ja, zijn het slopers als ze loslopen??? dus draden door de kamer ed?

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 22:13

ik heb zelf 2 mannetjes gehad! geweldige beesten Lovers
speels, aanhankelijk, nieuwsgierig en heeel erg leergierig.
je kan ze echt vanalles leren.... bijvoorbeeld tafellaken van de tafel afhalen als je tafel gaat dekken, boodschappen uitpakken, doen ze graag voor je Haha! Knipoog

zelf vond ik ze niet echt stinken, ze hebben gewoon een geurtje bij zich, zoals alle dieren dat hebben. m'n ouders vonden ze wel heel erg stinken en toen heb ik ze helaas weg moeten doen...

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 22:14

ik heb zelf 2 mannetjes gehad! geweldige beesten Lovers
speels, aanhankelijk, nieuwsgierig en heeel erg leergierig.
je kan ze echt vanalles leren.... bijvoorbeeld tafellaken van de tafel afhalen als je tafel gaat dekken, boodschappen uitpakken, doen ze graag voor je Haha! Knipoog

zelf vond ik ze niet echt stinken, ze hebben gewoon een geurtje bij zich, zoals alle dieren dat hebben. m'n ouders vonden ze wel heel erg stinken en toen heb ik ze helaas weg moeten doen...