zogende merrie een deken op?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

zogende merrie een deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-04 08:24

Omdat ik weer fanatiek met mijn merrie rij en van de winter weer wedstrijden wil gaan rijden, zal ik weer met een deken moeten beginnen. Maar is dat te doen met zo een kleine smurf erbij? Kunnen de bilkoorden eraanblijven, of is een deken nu onmogelijk?

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 08:56

Ik zou het veel te gevaarlijk vinden.
Die veulens zijn zo goed om zich aan de meest simpele dingen te verwonden of op te hangen en ik wil dat soort risico's dus niet nemen.
Zeker niet bij een hengstveulen wat vast wel eens achterop zijn moeder springt of vanaf de zijkant.
Straks bijft hij een keer met een beentje achter een singel hangen o.i.d.
En het is natuurlijk maar de vraag hoelang een deken heel blijft...

Dan zou ik haar nu zonder dek laten lopen tot het veulen eraf is en haar dan scheren en een dek op.
Zo deden wij dat vroeger ook met de rijpaarden als ze niet weer gedekt waren.

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 09:13

Ik had het denk altijd wel gewoon op, er is nog nooit iets gebeurt. Maar meestal is het veulen al 4 a 5 maanden voor dat wij met dekens beginnen. Maar de bilkoorden erraf is idd geen slecht idee!

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-04 09:52

Dat is hier ook het geval hoor! Hij is al ruim 3 maanden en springt al lang niet meer op mams.

Ydel

Berichten: 392
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 11:43

ik zou er wel mee uitkijken, hoorde het laatst ook dat een merrieveulen was blijven hangen en dat toen de moeder in paniek was geraakt omdat het veulen niet meer los kwam. zo werd het veulen dus verdrukt.
alleen kneuzingen, maar toch.
zou dus gewoon zo blijven rijden en er naderhand een zweetdeken zonder singels op gooien totdat ze weer droog is.
succes ermee! Haha!

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-04 12:01

het gaat juist om de wintervacht tegen te houden, want ze staat tot 1 november op de wei.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 13:14

het is idd behoorlijk link... anders laat je haar zonder deken tot het veulen gespeend is en begin je dan met dekens.
je kunt haar ook nog gaan scheren als de vacht toch te erg blijkt te zijn

besita
Berichten: 6777
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 13:18

irish ,doe het liever niet ,je zou het je je hele leven beklagen als die kleine ukkepuk zich zou verhangen aan een van de riemen,ze zijn immers zo nieuwsgierig .het gebeurd waarschijnlijk zelden maar het moet jou dan maar overkomen.Kan je de merrie van nu af niet s'nachts binnenhalen dat scheelt ook wat in de haren ,zoniet dan rest er niets anders op dan haar te scheren al vrees ik dat dat voor jullie tinkerfans wel een nachtmerrie is zeker ,want dan gaat al dat behang er ook af(geen zicht zeker ?)

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 13:23

je kunt met scheren je hele paard scheren (ook de benen) maar toch het behang heel netjes laten zitten aan de achterkant Knipoog

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 14:52

Ik zat er ook over te denken om Shine een regendeken op te doen. De bilriemen zou ik er dan afhalen, de buiksingels sluiten door de deken heen (is ook wat minder gevaarlijk toch?) en die zou ik dan behoorlijk strak doen, iig niet flubberend. Ben echt niet van plan om straks te moeten gaan scheren, maar toch gaat de veiligheid van het veulen voor... Ga er nog even hard over nadenken dus!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 14:59

Ik zou de kruissingels dan wel heel strak doen, dat er dus geen ruimte tussen zit waar het veulen in kan blijven hangen....bilriemen zowiezo niet...
Moeilijke beslissing...een ongeluk zit in een klein hoekje.., maar van de andere kant, kan het ook gewoon goed gaan...
Weer een voordeel van een vroeg veulen....die kunnen met de dekentijd al afgespeend worden!

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-04 15:19

Bedoeling was ook dat draak er 1 oktober af zou gaan! Kan ik er wat aan doen dat hij een maand langer in de buik blijft zitten!

savvie
Berichten: 8
Geregistreerd: 19-08-04
Woonplaats: OOSTERBEEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 07:01

ik denk dat bil koorden niet goed zijn voor merrie (ivm uier) en veulen met drinken en zo maar een dek daar zie ik geen probleem in als het veulen hem maar heel houd *LOL*

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 02:56

met Nuala en Maddox geen probleem gehad.

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 10:40

Ik heb bij Stella al heel vaak een deken op, maar dat is een wolletje zonder singels, en dat wil wel (ben altijd in de buurt als ze em op heeft...) Het zogen had Zaleah zo door, dat is het probleem niet, maar met singels zou ik toch uitkijken. Misschien kan je zo'n elastieken singel gebruiken? Die zit dan strak om de buik van de moeder.. Nou succes ermee