Endurance Kootwijkerbroek

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Endurance Kootwijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-02 20:37

Ging lekker!!
Moest vroeg mijn bed uit (kwart voor 6) om Navy voor negenen de trailer in te krijgen. Dat lukte nog aardig snel voor haar doen, en rond kwart over 8 reden we al weg. Met als gevolg dat we veeel te vroeg op t terrein waren.. Kwart voor negen, en ik hoefde pas om 10 over 10 te keuren.. Dus lang gewacht, even gepoetst, losgestapt.. en toen dus gekeurd. Helemaal goedgekeurd, dat is altijd nog even spannend, want odor die hoefkatrol maak ik me wel es zorgen over het voordraven op t verharde. Nou toen dus nog 75 minuten wachten voor de start.. Spannund..
Om 11.24 reed ik uiteindelijk weg, en de eerste 5 kilometer had ik in 9 minuten (!!!!) gedaan, ze ging zo snel mogelijk achter elk paard aan, en ging een paar keer voluit.. Toen de ergste energie eruit was konden we het wat rustiger aan gaan doen. Toch nog de hele tijd gedraaft en gegalopeerd, want voor de P/A was er echt geen houden meer aan Lachen 2 km voor de P/A ben ik gaan stappen, en bij de P/A was ze 60 b/m, mocht dus doorrijden. Ik weer lekker er tegenaan, en Navy had er ook nog steeds veel zin in. Dus weer veel tempo gemaakt. Ik dacht nog, het gaat lekker, misschien redden we de eerste 6 nog wel Haha! , maar opeens stond daar een bordje.. Finish 2 km! Oeps, en ik had nog 35 minuten.. Dus zo langzaam mogelijk gestapt.. maar toch nog 3 minuten te vroeg (je mag maar 15 km/u en ik reed dus 15,49). Met de strafminuten had ik 14,39 gereden, en was daar erg tevreden over, voor de 1e wedstrijd van t seizoen!
Was uiteindelijk 18e (er waren ongelovelijk veel snelle, dat zie je echt niet op andere wedstrijden) van de 83, dus toch nog behoorlijk, vond ik *LOL*
Gelukkig ook weer helemaal goedgekeurd, en heb nu dus ook de volste vertrouwen in Austerlitz, alleen wat rustiger aan doen..
Groetjes

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.


Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Wat Goed!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 13:20

Haha! Goed joh! Haha!
K vind ut alleen wat jammer dat ik nie in je verslag voorkom, hihihi
Nu moet ik nog vertrouwen krijgen in Austerlitz!

Xusje,
Your teammate!

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 14:48

hoi,

nou super hoor!

ik moet volgens mij ook opletten dat naadje niet te hard gaat, gister 25 km gereden.
ze zweette wel maar was niet te stoppen en hartslag was ook mooi rustig.

ben echt heel benieuwd!

hoe reken je trouwens uit hoe hard je gaat (of je te snel of te langszaam bent???)

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 19:29

he, heel goed hoor!!

ik heb alleen een vraagje (zit niet zo in de endurance Knipoog ) : ik hoor nu al voor de 2e keer (van carola ook) dat je aan het eind ineens supersloom moet rijden om niet 'te vroeg' binnen te zijn. dat snap ik niet; ik dacht dat het alleen erom ging dat de hartslag v/h paard snel genoeg weer zakte, maar dat je verder zelf je tempo mocht bepalen??

want anders kan je nooit sneller zijn, omdat je dan de gemiddelde snelheid overschrijdt. Verward

ik ben wel benieuwd hoe het dan zit Haha!

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 19:48

Grassie... wat goed dat je je dit afvraagt. Er geldt in klasse 1 een maximale snelheid van 15 km/uur. Deze is speciaal ingesteld voor de beginnende enduranceruiters zodat deze hun paarden niet overvragen. De maximum snelheid is dus puur ter bescherming van het paard (het paard komt namelijk bij de endurance op de eerste plaats, niet het zo snel mogelijk de finish halen).

Het feit dat Carola en Navy in het laatste half uur zo ontzettend traag gingen komt puur en alleen omdat zij hun snelheid niet goed in de gaten hebben gehouden tijdens de rit en daardoor gewoon te snel door het parcours gingen. Het is zeker niet de bedoeling om tijdens de laatste kilometers te 'dralen'. Dit kun je zien als een beïnvloeding van de uitslag en wordt in de endurance niet op prijs gesteld.

Naiade, misschien beantwoordt dit je vraag wel. Het is in het begin wel moeilijk om in te schatten hoe snel je bent, maar daarvoor kun je trainen. Het is voor jezelf en het paard ook erg makkelijk om een schema op te stellen: zoveel minuten stappen, dan zoveel minuten draven en zoveel minuten galoperen. Tijdens je training kun je een kaart van de omgeving aanschaffen en uitmeten hoe lang een pad is. Stel dat dit pad 2 km is, dan leg je dit pad tijdens verschillende ritten in verschillende gangen af en kijk je hoeveel tijd je nodig hebt om deze afstand af te leggen. Dan heb je een indicatie van je gemiddelde stap, draf of galop-snelheid. Ik heb ergens nog wel een schema liggen waar de 'ideale' tijden van stap, draf en galop op staan... die plant ik dan hier wel ergens neer Haha!

Toegevoegd: binnen klasse 1 kan je winnen door zo dicht mogelijk in de buurt te komen van de maximale snelheid. Wanneer er nou twee ruiters dezelfde snelheid hebben, dan wordt gekeken welk paard de beste conditie had. Het gaat er bij het winnen dus niet om dat je zo snel mogelijk aan de finish komt, maar het gaat erom in welke conditie...

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-02 21:11

Idd, gewoon puur verkeerd ingeschat.
Dit kwam ook doordat ik alleen de minimale rijtijd had uitgerekend voor 30 km, en het op de wedstrijd zelf opeens 34,6 bleek te zijn.
Ik weet niet of Afke je haar vraag zo had bedoeld, ik vatte hem op als hoe laat je minimaal of maximaal kan eindigen en hoeveel km/u je dan hebt gemaakt.
Voorbeeldje: is de afstand 25 km, en wil je met 12,5 km/u finishen (is behoorlijk snel hoor, zeker voor een eerste wedstrijd) dan mag je daar 25:12,5=2 uur overdoen.
Andersom, heb je 3 uur gedaan over een afstand van 30 km, dan ben je 30:3=10 km/u gegaan.
Als je een GOEDE Endurance in klasse 1 rijd hoor je geen problemen met de tijd te krijgen, en al helemaal door te vroeg te eindigen.
Endurance is idd niet het zo snel mogelijk rijden, en de laatste 2 km zo langzaam stappen dat de overgebleven tijd misschien nog wordt ingehaald.
Ik was ook tevreden over haar conditie, en niet over hoe de wedstrijd in het algemeen gelopen is, dat hadden we gewoon beter moeten plannen, en wat rustiger aan moeten doen.
Groetjes

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.


grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 22:01

bedankt voor de uitleg! Pling

leuk om te weten, zo wordt ik lekker 'all-round' Knipoog

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 09:46

inderdaad thanks.

zo word ik ook lekker ingewerkt op 7 april.

gr. afke en naiade.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 10:54

Wat ook goed werkt (doen wij altijd) is je 5 km tijden uitrekenen. 15 km/h is 4 minuten de km en dus 20 min de 5 km. Zo weet je dus je maximum (je kunt dus gewoon 34,6 x 4 doen, heb je het totaal aantal minuten). Minimum in klasse 1 is 9 km/h, kun je ook uitrekenen. Voor de eerste endurance is het verstandig om de lat rond de 10/11 km te leggen. Kennismaken. Als je paard harder wil/kan moet je goed opletten dat je je rit zo vlak mogelijk houdt. Op die manier bouw je namelijk conditie/duurvermogen op. Zit je te hoog, dan kun je altijd nog een beetje gas terug nemen.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-02 15:12

Idd, zo reken ik voor elke wedstrijd 6 a 7 minuten per km, dan zit ik in elk geval in de goede richting. (6X aantal km=rijtijd).
Niet te snel, niet langzaam!
Groetjes

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 00:42

Tja iedereen doet zo wat hij handig vind.
Ik heb met Ilonk de hele wedstrijd in een tempo gereden van 15 minuten draf 5 minuten stap. Twee km voor de P/A en de finish stappen.
De eerste 5 km deden we in 22 minuten de tweede 5 km deden we in 23 minuten de derde 5 km in 25 en toen zijn we gaan stappen naar de P/A en dan daalt je gemiddelde snelheid heel hard!
Ik stap alleen liever 2 km dan dat ik 20 minuten moet wachten omdat de hartslag boven de 60 is.
Met Joey rijd ik heel ander. Voor de wedstrijd rijd ik hem ongeveer een 15 minuten dressuurmatig los. Los door de rug, in buigen etc.
Dan gaan we van start en moet hij de eerste 20 minuten nog netjes met zijn koppie naar beneden lopen. Die eerste 20 minuten draven we meetal ook. Daarna gaat het in galop totdat hij niet meer wil (oke dat klinkt alsof hij heel verwend is en mag doen wat hij wil, maar dat is niet zo. Ik bedoel totdat hij aangeeft dat hij het wat rustiger aan wil/moet doen) Meestal is dat na een half uur ofzo. Dan gaan we of lekker draven of soms stappen.
Tot hij weer bij is en dan weer in galop.
Galop is zijn makkelijke gang, draf gaat wat moeizamer.
Voor de Vetgate ga ik altijd op 2 km stappen op 1 km eraf. En dan direkt na het afzadelen aanbieden. We luisteren nooit zijn hartslag, dat doet de DA wel. En we hebben hem ook nog nooit te vroeg aangeboden.
Na de vetgate begin ik altijd weer met een beetje dressuur, zodat hij gedurende de hele rit soepel blijft en zo ook als we aan het einde van de rit komen.
Voor de finish ging ik eerder ook altijd stappen. De laatste keer draafde ik door tot over de finish en toen had hij 62. heel netjes dus! (Klasse II he, dan mag je hoger zijn als 60)
Ik rijd dus nooit echt op tijd maar ik ga gewoon lekker rijden en zie wel waar het schip strand. Ik stel me zelf meer "eisen" in het kader van ik ga zo lang draven en galopperen.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 01:10

x
Laatst bijgewerkt door janna op 03-05-22 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-02 20:11

Ja, ik stap idd ook altijd vanaf de P/A of finish aangegeven wordt (dus 2 km). Navy zit ook veel in galop, dat is (ondanks het feit dat ze een Draver is) voor haar het fijnst, ze loopt beter door mul zand in galop, en ook beter of iets harder zand, en ze gaat dan in een normaal tempo, in draf gaat ze zo keihard..

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, janneke584, Vagabondo en 165 bezoekers