Morgen drie Nederlandse springruiters in de finale

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Insider
Berichten: 592
Geregistreerd: 28-04-04

Morgen drie Nederlandse springruiters in de finale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-04 15:54

Bondscoach Romp: jonge ruiterteam barst van de potentie

Athene/Markopoulo. Op de dag dat Anky van Grunsven met een schitterende kür individueel goud won werd de ontgoocheling door de springruiters verwerkt. De klap was hard aangekomen. Na de eerste manche nog tweede en na de tweede manche op de vierde plaats met lege handen staan. Twee springfouten minder en er was zilver geweest, één balk minder en het Nederlandse team had samen met Amerika en Zweden kunnen strijden op het zilver en het brons.
Maar toch was er ook nog iets positiefs te melden, dat dan wel geen medaille oplevert, maar overtuigend de kracht van de Nederlandse equipe aantoont. Na twee kwalificaties neemt Gert Jan Bruggink met Joel de vijfde plaats in het individuele klassement in, staat Wim Schröder 13de, vinden we Leopold van Asten op de 19de plaats en neemt Gerco Schröder de 21ste plaats in. Hij mag helaas niet meer rijden, omdat er per land slechts drie ruiters doorgaan naar de finale. Vier Nederlanders bij de eerste 25 is een heel goed resultaat.

Morgen, wanneer de strijd om de individuele medailles losbarst, staan alle springruiters weer op nul punten. Bondscoach Bert Romp: "Omdat we zoveel potentie hebben, wat in de eerste ronde overduidelijk hebben aangetoond, was de klap des te groter dat we niet in staat zijn gebleken om het resultaat vast te houden. Aan de andere kant moeten we ook vaststellen dat als we als land vier ruiters bij de eerste vijfentwintig hebben en dan nog geen medaille hebben kunnen pakken de concurrentie wel erg sterk is". Romp heeft goede hoop voor de Nederlandse springsport de komende vier jaar. "We hebben kwalitatief zeer goede paarden en ruiters. Daarnaast hebben we een begeleidingsteam dat staat als een huis, want in Athene klopte het allemaal. En dan heb ik het niet alleen over teamveterinair Albert van Unen en hoefsmid Rob Renirie, maar ook heel nadrukkelijk over mannen als Jan Tops en Johan Heins, die zeer intensief met de begeleiding van hun pupillen bezig zijn geweest, net zoals Jos Bruggink zijn zoon Gert Jan af en toe even hielp. Als we in staat zijn om deze groep ruiters, paarden en begeleiders bij elkaar kunnen houden, dan ziet het naar mijn mening voor de komende jaren richting EK in San Patrignano in 2005 en WK in Aken 2006 heel goed uit. Dan zullen deze ruiters ook nog net iets meer ervaring hebben, want naar mijn mening gaven we de medaille weg door net dat gebrek aan ervaring", aldus Romp. De bondscoach is inmiddels in gesprek met de KNHS over het verlengen van zijn contract en zowel Romp als George de Jong, directeur topsport KNHS, melden dat de gesprekken over continuering van het contract zich positief ontwikkelen.

Het behoud van de springpaarden voor deze ruiters ziet Romp niet als een probleem. "We hebben een paar hele goede sponsoren, die veel geld hebben geïnvesteerd in het aankopen van zeer goede springpaarden: Eurocommerce en de VDL Groep. Ik ben er van overtuigd dat deze mensen hun belangrijkste doel is dat er door de voor hen rijdende ruiters in de springpiste gepresteerd moet worden. Dat kan niet als ze deze paarden gaan verkopen. Daarbij komt dat de paarden nog jong zijn, elf en twaalf jaar, met uitzondering van Joel, die 14 is. Als ze gezond blijven kunnen ze over vier jaar op hun top presteren. Ik denk dat zowel de ruiters als de paarden hier in Markopoulo een schat aan ervaring hebben opgedaan, waar we de komende vier jaar veel plezier van kunnen beleven", aldus Bert Romp. Hij is van plan met ongeveer dezelfde equipe medio september in Barcelona aan de start te verschijnen in de finale van de Samsung Super League. Daarbij is het dan alleen de vraag of Joel ook meegaat, want die heeft het afgelopen seizoen al veel gelopen en misschien zou hij even rust kunnen gebruiken.

Op de vraag of er binnenkort een speciale training komt voor de springpaarden om zonder natte voeten aan de overkant te komen moet Romp lachen en stelt dat dit niet het geval is. "Sloten zijn altijd al een probleem geweest. Vroeger had je maar enkele wedstrijden waarin een sloot was opgenomen. Dan reed je daar als ruiter op aan, de paarden schrokken zich te pletter en sprongen er vervolgens overheen. Nu kom je elke week wel een sloot tegen, want ieder buitenconcours heeft er wel eentje liggen en die wordt dan ook opgenomen in de parcoursen. Dus er ontstaat een bepaalde gewenning bij de paarden, want op een hindernis voelen ze toch even de tik als ze met hun benen tegen de paal aankomen. Bij een sloot ontbreekt die corrigerende werking en daardoor is het ook zo moeilijk om de paarden op het springen van sloten te trainen. Een bijkomende factor is dat op bijna alle wedstrijden die er in het jaar zijn de sloten niet breder zijn dan 3.50 meter, terwijl de sloot in het stadion van Markopoulo maar liefst 4.35 meter breed is", aldus Romp.

De sloot mag dan in Athene nog even te breed zijn geweest, Romp is er vast van overtuigd dat hij de kloof de komende vier jaar gaat versmallen. "Als we de zaken op een rijtje zetten dan blijkt dat we over een heel beste groep zeer goede springpaarden beschikken. Daar zitten ruiters op die met een professionele instelling in de springpistes succesvol willen zijn. Daarachter staan eigenaren en stallen die de voor hen rijdende ruiters in staat willen stellen om blijvend op topniveau prestaties neer te zetten. Dat is een kerngroep die ongelooflijk veel potentie heeft. Wanneer daar dan ook nog eens het goede management en begeleiding wordt gecontinueerd, dan kan het mogelijk wel eens iets eenvoudiger worden om de groep bij elkaar te houden. We hadden net geen medaille, maar dit resultaat is wel de beste prestatie op de Olympische Spelen sinds 1992 en kijk ook de andere de resultaten maar na. Met uitzondering van het EK brons in Hickstead 1998 hebben we als team niet zo'n prestatie neergezet. Ik ben er van overtuigd dat Athene de opmaat was voor een schitterende periode voor de Nederlandse springsport. Het is het jongste team, ze barsten van potentie, net als hun paarden, en willen presteren en gelukkig hebben we daar de paarden voor om het waar te gaan maken".

Bron: KNHS


lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 16:04

Leuk stukje Lachen
Ik vind ook dat ze het geweldig goed gedaan hebben tot zover.

Wordt weer spannend morgen.

זכור

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 16:09

idd leuk stukje om te lezen, hopelijk winnen we morgen een medialle Haha!

Happy in me eigen huis met mijn 2 katjes Joris en Lana

Thats_Me

Berichten: 10938
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 17:45

leuk om te lezen

ga morgen zeker kijken.. gaat spannend worden Lachen


Candidat

Berichten: 791
Geregistreerd: 10-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 23:07

Het zou leuk zijn als morgen een van de Nederlandse ruiters een medaille gaat winnen. Toch denk ik dat die kans maar klein is, want de Duitsers en de Amerikanen rijden erg goed.

.

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 23:22

Ik ben weer present tijdens het springen. Heb nog met de gedachte gespeeld om naar Ermelo te gaan maar dat kan volgend jaar ook wel weer. (ga zaterdag wel) Het wordt morgen toch pokken weer, dus wat kun je dan beter doen.... Gewoon tv aan en gaan met die banaan en heel hard duimen voor de Nederlanders. *begint alvast*

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 09:02

Joel is een superknol. Ik hoop echt dat die er vooraan bij blijft.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 bezoekers