Tinker kruising Arabier...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jackdow

Berichten: 39
Geregistreerd: 26-08-04
Woonplaats: Limburg

Tinker kruising Arabier...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 21:49

heeft iemand er al ene gezien, en is het ene goed idee als ik mn tinker met ene arabier kruis, want ik wil dr voor geen goud wegdoen..dat zouden jullie paardeneigenaren dus ook niet doen..maar k wil wel meer in westernsport, cheyenne mn tinker is slank gebouwt met brede nek kortere beentjes en dikke grasbuik want se staat dag en nacht op wei ze heeft wel een fijn koje en mooi ronde kont, nu wil ene een arabiertje gebruiken als dekhengst om een nog slanker paardje met meer pit te krijgen, want als k een tinker gebruik heb ik weer ene tinker..en als een qh gebruik word het een nog plomper paardje.. iemand tips..en dan gedoel ik echt tips en geen kritiek, over tinkers Schijnheilig gewoon of iemand al eens een kruising drvan gezien heeft of ene andere hengst de goed zou zijn, maar t moet wel een western paardje zijn .. Bloos als iemand wat weet

heel erg bedankt iig OK dan! Haha!

Veronakeuh

Berichten: 53
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 21:52

als je denkt dat het het een leuk veulentje geeft, moet je het zeker doen!

Jackdow

Berichten: 39
Geregistreerd: 26-08-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 21:53

Ghehe k weet niet agz dr zoveel kritiek kwam tijdje terug

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 21:54

Volgens mij word dat een behoorlijk uit verhouding getrokken dier. Waarom koop je niet gewoon een leuk westernpaardje erbij, of als je per se een veulen wilt een quarterveulen oid? Geloof me, je bent echt niet goedkoper uit als je er eentje fokt.

Chade

Berichten: 458
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 21:54

Jackdow schreef:
heeft iemand er al ene gezien, en is het ene goed idee als ik mn tinker met ene arabier kruis, want ik wil dr voor geen goud wegdoen..dat zouden jullie paardeneigenaren dus ook niet doen..maar k wil wel meer in westernsport, cheyenne mn tinker is slank gebouwt met brede nek kortere beentjes en dikke grasbuik want se staat dag en nacht op wei ze heeft wel een fijn koje en mooi ronde kont, nu wil ene een arabiertje gebruiken als dekhengst om een nog slanker paardje met meer pit te krijgen, want als k een tinker gebruik heb ik weer ene tinker..en als een qh gebruik word het een nog plomper paardje.. iemand tips..en dan gedoel ik echt tips en geen kritiek, over tinkers Schijnheilig gewoon of iemand al eens een kruising drvan gezien heeft of ene andere hengst de goed zou zijn, maar t moet wel een western paardje zijn .. Bloos als iemand wat weet

heel erg bedankt iig OK dan! Haha!



Het lijkt me zeker een goed idee Jackdow !!! Precies je wensen zitten erin. Wat slanker en wat meer pit erin. Laat me je keuze even weten Mail

Jackdow

Berichten: 39
Geregistreerd: 26-08-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 21:58

Chade schreef:
Het lijkt me zeker een goed idee Jackdow !!! Precies je wensen zitten erin. Wat slanker en wat meer pit erin. Laat me je keuze even weten Mail



oke nog ff zeure mn pa krijgt mssn ander werk dan krijg ik dus n extra paardje

Visitor2
Berichten: 686
Geregistreerd: 08-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 21:58

beetje 2 extremen naar mijn idee..maar het kan heel mooi worden maar ook helemaal niet...dat is altijd een verrassing

Jackdow

Berichten: 39
Geregistreerd: 26-08-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 21:58

ArwenLune schreef:
Volgens mij word dat een behoorlijk uit verhouding getrokken dier. Waarom koop je niet gewoon een leuk westernpaardje erbij, of als je per se een veulen wilt een quarterveulen oid? Geloof me, je bent echt niet goedkoper uit als je er eentje fokt.



das niet waarom ik wil gewoon supergraag ene veulentje van cheyenne..k hoef geen nieuw paard k wil juist ene veulentje

Jackdow

Berichten: 39
Geregistreerd: 26-08-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 21:59

Biancaaaaa schreef:
beetje 2 extremen naar mijn idee..maar het kan heel mooi worden maar ook helemaal niet...dat is altijd een verrassing



hehe tnk Pling

Djana

Berichten: 764
Geregistreerd: 15-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 22:00

Waarom laat je haar dan niet dekken door een luxe tinker met weinig sok.

Jackdow

Berichten: 39
Geregistreerd: 26-08-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 22:03

Djana schreef:
Waarom laat je haar dan niet dekken door een luxe tinker met weinig sok.


k wil geen tinker..die kunnen amper wat met western sport..

Jackdow

Berichten: 39
Geregistreerd: 26-08-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 22:03

en ze heeft zelf bijna geen sokken..

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 22:04

Tja, ik heb het niet zo op kruisingen... Scheve mond

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 22:04

Biancaaaaa schreef:
beetje 2 extremen naar mijn idee..maar het kan heel mooi worden maar ook helemaal niet...dat is altijd een verrassing


Ik zal de pret wel weer drukken ofzo maar 'fokken' is méér als 'dat lijkt me leuk'. Een 50% kans hebben op een geslaagt veulen, dat is geen fokken maar gewoon vermeerderen. Ik vind het geen goede combinatie, net als ik FriesxArabier niets vind. Helft van de tijd lijken die verhoudingen nergens op...

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 22:05

Persoonlijk denk ik wel dat je voorzichtig zou moeten zijn. Maak een verstandige keuze in het type Arabische hengst dat je zoekt. Zorg dat hij de zwakke kanten van je merrie kan verbeteren en omgedraaid ook natuurlijk. Zet er niet zomaar de eerste de beste Arabische hengst op er lopen er veel rond maar ze zijn lang niet allemaal geschikt voor de fokkerij.

Jackdow

Berichten: 39
Geregistreerd: 26-08-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 22:06

ArwenLune schreef:
Ik zal de pret wel weer drukken ofzo maar 'fokken' is méér als 'dat lijkt me leuk'. Een 50% kans hebben op een geslaagt veulen, dat is geen fokken maar gewoon vermeerderen. Ik vind het geen goede combinatie, net als ik FriesxArabier niets vind. Helft van de tijd lijken die verhoudingen nergens op...


sja das jou mening en k weet echt wel van fokken af want k heb cheyenne al als veulentje en de manege waar we stonden werden zo vaak veulens geboren.. Bloos en k wete ook dat fokken niet zomaar dekken wachten veulen is

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 22:07

Van VMR naar FA Lachen

Jackdow

Berichten: 39
Geregistreerd: 26-08-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 22:08

pegassa schreef:
Persoonlijk denk ik wel dat je voorzichtig zou moeten zijn. Maak een verstandige keuze in het type Arabische hengst dat je zoekt. Zorg dat hij de zwakke kanten van je merrie kan verbeteren en omgedraaid ook natuurlijk. Zet er niet zomaar de eerste de beste Arabische hengst op er lopen er veel rond maar ze zijn lang niet allemaal geschikt voor de fokkerij.


yip t moet iig wel niet te slank zijn enzo en de kleur interesseert me niet

Jackdow

Berichten: 39
Geregistreerd: 26-08-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 22:09

Antoinette schreef:
Van VMR naar FA Lachen



van watte ?:P

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 22:09

Als dat je critera is, dan heb je een heel legioen om uit te keizen Haha!

Jackdow

Berichten: 39
Geregistreerd: 26-08-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 22:09

mjaa k moet weg..heippa

Jackdow

Berichten: 39
Geregistreerd: 26-08-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 22:09

pegassa schreef:
Als dat je critera is, dan heb je een heel legioen om uit te keizen Haha!


gehehe ..Tong uitsteken

Cleo_

Berichten: 5350
Geregistreerd: 14-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 22:13

VValar schreef:
Tja, ik heb het niet zo op kruisingen...

Ik wil niet wijsneuserig doen maar bijna elk ras is uit kruisingen ontstaan, mag ik anders vragen wat jou paardje voor ras is???`

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 22:15

Jackdow schreef:
k weet echt wel van fokken af want k heb


Blij dat te horen. Wat ik niet snap is dat je zegt met een Tinker niets western te kunnen (toch zijn er wel die op basisniveau leuk meedoen geloof ik) en je dat met een Arabier (toch ook niet een ras dat uitblinkt in het lang&laag wat ze bij western willen zien) wilt verbeteren.

In andere woorden, je wilt een westernpaard fokken uit twee rassen die geen westernrassen (bij uitstek) zijn. Uit een Sint Bernard en een Windhond fok je toch ook geen Border Collie?

Ik houd op, laat me de foto's maar zien als je veulen er is Clown

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 22:18

Ach..... in 80% van de hedendaagse paardenrassen zit Arabisch bloed, dus zo verkeerd zijn hun kruisingen niet. Bovendien heeft een volbloed arabier een zg "dominant gen" wat wil zeggen dat ze met hun eigenschappen domineren over andere paardenrassen.

Helaas kun je nooit voorspellen wat het resultaat zal zijn. Slechts met een goede selectie kun je zo dicht mogelijk bij je beoogde resultaat komen.