Gewichtsverlies pony: invloed op ligging zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Gewichtsverlies pony: invloed op ligging zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 19:47

Ik heb pas een Wintec gekocht met de blauwe boom erin en die lag prima.
M'n verzorgpony stond toen op de wei en had een aardige grasbuik.

Nu staat ie weer 2 weken op stal (ook wel buiten, maar minder veel minder gras) en is al heel veel van z'n grasbuik kwijt.
Gisteren merkte ik dat het zadel veel dichter op z'n schoft is gaan liggen, heb ook gelijk een smallere boom erin gezet.

Maar kan het zijn dat ie ook naast z'n schoft is afgevallen?

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 20:22

Dat kan idd heel goed, heb ik wel een aantal keer gezien.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 20:23

Ik ben in ieder geval blij dat ik een Wintec heb, anders had ik een ander zadel moeten kopen.
Zijn er nog meer mensen die dit wel eens gezien hebben?

Seventje

Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: ergens in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 20:32

Ja maar niet alleen bij het gewicht verlies van mijn paard. Door langdurig stil te staan door een blessure, verliezen ze ook hun spier massa daardoor kan je zadel ook niet goed meer liggen. Had ik in ieder geval wel bij Seven. Seven is wat scheef en als ze lang niet werkt zakt de bespiering van haar rechter heup af en laat ze deze meer zakken in de beweging. Dan ligt het zadel altijd naar rechts scheef. Had er eventjes alleen aan die kant een handdoek tussen gedaan en na een poosje was ze weer rechter en bleef het zadel in het midden. Het is heel goed mogelijk dat ze ook hun vet massa verliezen bij hun schoft als ze uit het gras gehaald worden. Neem aan dat zijn grasbuik een stuk minder is. Kan het bij Seven altijd wel merken als op het land loopt of niet. Er zit een groot verschil tussen.