Onverwacht overlijden.

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Onverwacht overlijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-02 11:44

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=46961
PVE-sectorinfo

d.d. 25 febr. 2002 nr. 4

Het produktschap krijgt meldingen over paarden die plotseling zijn overleden. Veel paardeneigenaren laten geen sectie verrichten en melden de dood ook niet aan de dierenarts. Het PVV roept eigenaren op dit wel te doen, omdat de dierenartsen onderling veel informatie uitwisselen en zo in de gaten houden of in een gebied de sterfte ineens toeneemt om mogelijk ook te kunnen ingrijpen.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.


DubbelFun

Berichten: 88478
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 13:47

Is er ergens te achterhalen in welke buurt dat allemaal gebeurd voorzover het wel gemeld is. Toch wel eng... Scheve mond
Heb al wel gehoord dat er meer dan normaal veulengeboortes dit jaar niet goed gaan.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 17:45

Het klinkt voor mij hetzelfde als wat iemand vorig jaar hier in Dld op een paarden-forum vertelde! Zo ben ik met haar in kontakt gekomen. Door zoiets dergelijks zijn er een paar paarden bij haar gestorven Verward . Zij hebben wel sectie laten verrichten, omdat het gaat om paarden die op een zgn. "Schutzhof" staan en het in een vereniging ondergebracht is. Als je wilt, kan ik het tel.nr. van Sabine voor je opzoeken en het je PBen!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 20:47

Hier in de buurt overlijden er dit jaar idd veel ongeboren veulens Sugarmiss. Best eng, aangezien Jur ook draagt. Boos!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 22:10

Heb wel gehoord dat er Rhinopneumonie ofzo (in ieder geval iets met Rhino Bloos ) rondgaat ,
kwam ergens een waarschuwing tegen dat er de laatste tijd opvallend veel gevallen van zijn Scheve mond
weet er verder niet veel van alleen dat een dragend paard er een miskraam van krijgt ....
veroorzaakt abortus op een of andere manier ... Huilen

In Marena haar inentingsboekje staat dat ze daar een enting tegen heeft gehad toen ze drachtig was ....gewoon uit voorzorg.

Misschien weet iemand hier meer van ?

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 12:11

Beste PMarena. Eén enting tegen Rhino tijdens de dracht is NIET genoeg om haar te beschermen tegen de gevolgen van Rhino. Als je een poging wilt doen je drachtige merrie te beschermen tegen Rhino (je hebt nooit 100% zekerheid), dan moet je merrie mimimaal ééns in de drie maanden een enting (vaak wordt zelfs ééns in de twee maanden gedaan) én alle andere paarden op stal ook, én je moet ook geen paarden van 'buiten' op je stal (of in de fokmerriegroep) toelaten. Dan heb je een goede kans tegen Rhino. Je snapt dat dit alleen haalbaar is als je zelf één of weinig merries hebt thuis zonder 'bezoekers' of op een 'gesloten' fokstal met een vaste fokmerriegroep waar tijdens het seizoen geen nieuwe paarden bij komen.
Ik wil je niet bang maken ofzo, maar je alleen duidelijk maken dat je dus ten onrechte denkt dat je merrie goed beschermd is.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

DubbelFun

Berichten: 88478
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 12:37

Francis heeft helemaal gelijk. Ik had het niet beter kunnen zeggen. reden dus waarom enting tegen Rhino haast onbegonnen werk is.

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 12:51

Hoi ,

het gaat om een 4 jaar geleden , toen moet Marena een veulentje hebben gehad (hengstje heb ik gehoord !) .

Ik heb haar pas een half jaar dus weet niet hoe dat toen is gegaan ,
er zit 1 stickertje + melding van enting tegen Rhino in haar boekje .

Dus ik heb geen drachtige merrie hoor ,
wilde alleen ven zeggen dat er entingen tegen zijn en dat ik gehoord heb
dat er op dit moment een verhoogd risici is .

Maar bedankt voor info hoor ,
was goed bedoeld Knipoog .

Ik neem aan dat de dierenarts dit verteld dat er meerdere entingen nodig zijn ?

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 13:59

Enten tegen Rhino is inderdaad bijna niet te doen. Ook omdat er steeds andere vormen van Rhino ontstaan en omdat ook alle paarden in de omgeving ook geënt moeten worden en om de paar maanden. Mijn DA zegt dat het geen zin heeft.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 15:55

sja, en ik zit er intussen mee...... En ik weet niet hoe het gaat eindigen. Het duurt nu al weken.

De hond is de betere mens

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Better safe than sorry!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 03:29

I know one thing for sure!
Give your mares shots if she gets pregnant. I remember one year that a lot of foals died because the mare hadn't received her shots!

Better safe than sorry!

Diamond Checkers

Some love last a lifetime...Some love last forever!!!
http://www.freewebs.com/martellstables
Profiel is weer aangepast!!


merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 18:53

Daimond Checkers-
the thing is giving ur mare a shot to Rhino is useless thats what they are saying and its true. Its a never ending task to protect ur mare to Rhino- The shots dont give u any garantee of ur mare not getting Rhino. Especially if other mares/ horses are stalled in the same stable and if foreign horses enter the stable.

http://www.depaardenverzorger.nl
Voor al uw Paardenverzorgingsartikelen!
NU! Gratis kado bij elke bestelling! Geldt to 23 December 2019


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, BoYo, cariena1, CharleyT, Emzel12, fohadie, leenleen11, LesleyAnne, Nickeltje, pol013, rosak, serenta en 26 bezoekers