zelf verzonnen reglementen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:44

Het is nogsteeds zo dat de eerste combinatie maximaal 2 minuten van tevoren de ring mag 'verkennen' :+

Dit is te vinden in het Dressuur reglement artikel 130
Citaat:
5. Het verkennen van de rijbaan is in de klassen B tot en met L2 aan de eerste deelnemer
van een rubriek en eveneens de eerste deelnemer na elke in het programma
opgenomen pauze toegestaan vanaf ten hoogste 2 minuten vóór het begin van de
betreffende rubriek.
De daaropvolgende deelnemers mogen de rijbaan verkennen
in het tijdbestek liggend tussen het moment dat de voorgaande combinatie heeft
afgegroet en het moment waarop het protocol van die combinatie door de jury
wordt afgesloten en deze het startteken geeft.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 22:50

Lielle schreef:
oh ja, natuurlijk. Dat een paard in het B niet aan de teugel hoeft te lopen.

Oja, dat is ook een bekende!

Tiloen

Re: zelf verzonnen reglementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 15:03

De opmerking over het verlaten van de ring aan de juiste zijde van A heb ik ook een keer op mn protocol gehad..
Had het nog nooit eerder gehoord.
Vond hem wel bijzonder in ieder geval!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:35

Lielle schreef:
dat was idd vroeger wel, met een maximum van ik meen drie minuten. 'om een hoefslag te vormen'

Op buitenconcoursen zag je iedereen die als eerste was peerd van de wagen trekken en hopla drie kwartier in de ring losrijden :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:37

Die bij A lijkt me heel normaal, als je voor de A eruit gaat heb je A niet gepasseerd en dat staat er toch echt in, ook al wordt hij niet meer gepunt.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:47

Er staat toch bij A de rijbaan verlaten? Toch niet voorbij A. Maar dan nog: gebruik de ruimte op het protocol liever om een nuttige opmerking over het rijden te plaatsen en niet over zulke futiliteiten.

Ik kreeg trouwens pas nog een opmerking van een jury dat ik bij E (of was het nou B) moest staan voorlezen. Ik was wat richting de hoek gaan staan vanwege de wind.
Hier staat toch niks over in de reglementen?

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 20:06

Dat voorbij A rijden komt nog van vroegah toen je via CHEA de rijbaan moest verlaten. Als je dan vóór A eruit gaat heb je de oefening eigenlijk niet afgemaakt. (en toen kreeg je daarvoor ook nog een cijfer)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:46

yvonnepuntnl schreef:
Er staat toch bij A de rijbaan verlaten? Toch niet voorbij A. Maar dan nog: gebruik de ruimte op het protocol liever om een nuttige opmerking over het rijden te plaatsen en niet over zulke futiliteiten.

Er staat ook bij E afwenden, dan bedoelen ze ook gewoon op de letter en niet 'doe maar ergens omstreeks E'. Als je echt bij A de baan uitgaat rij je het bordje omver dus bedoelen ze: de eerste mogelijkheid na A.

Ik ben het ermee eens dat het maar een detail is maar in feite heb je je proef natuurlijk niet correct afgerond.

Het voorlezen is idd traditioneel bij E, maar ik kan ook nergens meer in het reglement terugvinden dat de voorlezer daar hoort te staan. In de praktijk zie je voorlezers nog wel eens naar B gaan vanwege de ruimte of de windrichting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:44

_10_ schreef:
Het is nogsteeds zo dat de eerste combinatie maximaal 2 minuten van tevoren de ring mag 'verkennen' :+

Dit is te vinden in het Dressuur reglement artikel 130
Citaat:
5. Het verkennen van de rijbaan is in de klassen B tot en met L2 aan de eerste deelnemer
van een rubriek en eveneens de eerste deelnemer na elke in het programma
opgenomen pauze toegestaan vanaf ten hoogste 2 minuten vóór het begin van de
betreffende rubriek.
De daaropvolgende deelnemers mogen de rijbaan verkennen
in het tijdbestek liggend tussen het moment dat de voorgaande combinatie heeft
afgegroet en het moment waarop het protocol van die combinatie door de jury
wordt afgesloten en deze het startteken geeft.

Hier heb ik gisteren nog een discussie over gehad met de jury, moest als eerste dus wilde tijd gebruiken even wat rondjes te rijden, eerste binnenwedstrijd met jong paard. Volgens jury was al meteen begonnen zodra voorbij A reed, dus reed ik mn 2de onderdeel al verkeerd :+ Had overigens nog niet gemeld, dus leek me duidelijk

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 15:03

haike schreef:
Hier heb ik gisteren nog een discussie over gehad met de jury, moest als eerste dus wilde tijd gebruiken even wat rondjes te rijden, eerste binnenwedstrijd met jong paard. Volgens jury was al meteen begonnen zodra voorbij A reed, dus reed ik mn 2de onderdeel al verkeerd :+ Had overigens nog niet gemeld, dus leek me duidelijk

Zodra jij een startsein hebt gekregen hoor jij idd te beginnen en heb je dus géén recht op die 2 min.
Langs de A rijden betekend dan dat je begonnen bent :j
Je kan hooguit gebruik maken van die 2 min als de jury zich bijvoorbeeld nog aan het settelen is en de ringmeester je alvast naar binnen laat ;)

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 17:08

Na het signaal heb je toch nog 45 seconden?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 17:51

handigheid, gewoon A niet voorbij rijden als je de baan verkent. zorg ik ook altijd voor, dus ze kunnen me nooit iets maken dat de proef al begonnen is :j

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 17:58

Marliesje schreef:
Na het signaal heb je toch nog 45 seconden?

Klopt, zolang je niet langs A rijdt, want dan ben je begonnen ;)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 18:12

Motje11 schreef:
En over de niet-meer-verplichte kleur van de jasjes. Ik hoor geruchten dat het maar een bepaald percentage mag afwijken van de rest van je setje o.i.d. maar ook dit kan ik niet in het reglement terugvinden. Hebben jullie hier wel eens van gehoord?

Dat geldt internationaal. De jasjes mogen maar zoveel procent afwijken van zwart. Nationaal en landelijk mag alles. ;)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:30

_10_ schreef:
haike schreef:

Zodra jij een startsein hebt gekregen hoor jij idd te beginnen en heb je dus géén recht op die 2 min.
Langs de A rijden betekend dan dat je begonnen bent :j
Je kan hooguit gebruik maken van die 2 min als de jury zich bijvoorbeeld nog aan het settelen is en de ringmeester je alvast naar binnen laat ;)

volgens mij is het na een pauze wel zeker een recht, die 2 minuten. Maar ja recht hebben en recht krijgen, zijn heel verschillende zaken.
maar waarom niet gewoon voor je proef even overleggen met de jury, zo van ik heb jong paard en wil graag gebruik maken van de 2 minuten conform art........
Dan houden we het gewoon gezellig.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:19

Ja dat klopt, dat staat ook gewoon in het dressuurreglement, art 130 lid 5.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 07:42

Lielle schreef:
- verplicht een oneven aantal vlechtjes
- geen startgeld hoeven te betalen met een DAverklaring (dat was vroeger idd zo, maar is al lang afgeschaft)
- dat je alleen met een D of E pony bijde paarden mag starten, en alleen als je ouder ben dan .. (vul maar in)

[WD-V] Dierenartsverklaring afmelding

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 09:21

Hier gingen pas verhalen rond over oornetjes, dat ze in het springen niet meer waren toegestaan maar dat je er met dressuur wel mee mocht rijden.

Het mag nu toch gewoon beide? Dat heb ik uit het regelement op kunnen maken.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 10:24

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 10:26

Ah okee, heb ik het toch niet goed gesnapt. Dankje :)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:37

Dat van A voorbijgaan en dan beginnen heb ik nooit eerder gehoord, en de reglementen BE/NL zijn gelijklopend, behalve kleding.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:39

Daarom is het ook meestal handig om op de andere hand binnen te komen als je proef begint. Is het zowel voor voorlezer als jury helder dat je nog niet begonnen bent.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:48

Ik heb een bontje op het kopstuk van mijn hoofdstel... Dat vraagt ook altijd om moeilijkheden en in het reglement staat dacht ik zoiets dat bontjes wel mogen zolang ze uitzicht van het paard niet belemmeren o.i.d. Ik heb ook een tijdje met een neusbontje gereden (was geen gezicht natuurlijk, én het kopstuk én de neusriem maar goed) omdat ze een wondje op haar neus had gehad waar nog geen haar weer op zat.. Toen dacht ik tjah bellemmert dat nou het zicht of niet? Had wel 206 punten toen en geen opmerking vd jury dus denk dat ze het niet erg vond...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:49

"je moet met een wit dekje starten"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:49

zie hier een aantal regels staan die ik niet eens kende! is het écht zo dat je met alle kleuren handschoentjes mag starten?