ervaringen gezocht merrie laten dekken dmv KI....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

ervaringen gezocht merrie laten dekken dmv KI....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-04 08:47

Waarschijnlijk wil ik volgend jaar mijn merrie laten dekken. dit naar alle waarschijnlijkheid gebeuren via K.I.

ik wil me er goed op voorereiden.. dwz... ik lees er nu veel boeken over en probeer er info over te vinden.

maar ik ben benieuwd naar verhalen van anderen. en ik heb een aantal vraagjes...

hoe lang bleef jullie merrie gemiddeld op een dekstation?
heeft er iemand zijn merrie thuis laten insemineren? hoe vaak? deed de veearst dit of iemand van het dekstation???
welke kosten komen er bij als je thuis laat insemineren?

ik ben vreselijk nieuwschierig naar dit alles... dus ik zou zeggen.. barst los...met jullie verhalen.... Haha!

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!


toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 09:41

Dekkingen worden vrij wel alleen nog maar via K.I. gedaan omdat dat veiliger is voor zowel hengst en merrie tevens kan er dan gekeken worden naar de kwaliteit van het sperma. Mijn merrie heeft niet bij een hengstenhouder gestaan maar gewoon thuis. Ik ben met haar gewoon heen en weer gereden naar de hengstenhouder. De hengstenhouder woont maar 15 minutjes rijden van hier en ook omdat hij een opvoelbox heeft waar ze zo stil mogelijk in kunnen staan wel zo veilig voor je merrie en dan gaat het allemaal wat sneller. Een dierenarts in dienst van de hengstenhouder voelde mijn merrie op maar het insemineren deed de hengstenhouder daar heeft hij voor geleerd. Een keer heeft hij het bij mij in de stal gedaan maar dat was niet zulk succes wan er lopen er meer rond in de stal en mijn merrie werd daar wat drukker vooral omdat iedereen natuurlijk meekeek. Maar voor thuis insemineren koste niets extra maar dat kan natuurlijk per hengstenhouder verschillen maar de meeste doen dat gratis als het niet te ver rijden is. Mijn merrie is vier maal gedekt. Drie maal van Tchaikovsky maar zijn sperma pakte mijn merrie niet (komt zelden voor maar het kan dus wel gebeuren), toen hebben we een andere hengst geprobeert namelijk Timeless van Goodtimes en dat was van de eerste keer raak. Maar al met al zijn we dus bijna vier maanden zoet geweest met heen en weer rijden, maar liever dit dan dat ik haar vier maanden bij een hengstenhouder had moeten laten staan. En nu maar afwachten of alles goed gaat en er een gezond veulen wordt geboren volgend jaar. OK dan!

*Maak mij niet gek dat kan ik zelf veel beter*

petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 10:40

de meeste merries gaan gewoon naar het hengstenstation en worden daar geïnsemineerd. Is het dichtbij huis dan kan je de merrie terug meenemen zoniet kan je haar daar ook laten staan. (kost wel wat) Ikzelf haal altijd het sperma zelf op en laat ze thuis insemineren door mijn eigen DA.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-04 11:05

maar moet je bij de merrie dan niet zo'n slijmonderzoek laten doen? dat stond in een boek en lijkt mij helemaal niets. er moet dan vanalles op kweek worden gezet...

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 12:19

graciaxxx schreef:
maar moet je bij de merrie dan niet zo'n slijmonderzoek laten doen? dat stond in een boek en lijkt mij helemaal niets. er moet dan vanalles op kweek worden gezet...


heb ik ooit eens laten doen voor de Transvaal merrie die ik had. Kostte een bom geld en alles was in orde maar ze werd toch niet drachtig. Na 3 jaar proberen zijn we ermee gestopt. Bij mijn huidige merries heb ik niet laten doen en heb al 3 mooie veulens gekregen van hen. Haha!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 12:31

Als je weet met welke hengst je gaat dekken ga je gewoon eens bij de hengstenhouder langs en die kan je precies uitleggen hoe en wat hij doet.
Scheelt een hoop tijd met lezen.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 13:34

Bij ons komt een inseminator van de hengstenhouder met vers sperma.

En voor diepvries gaan we naar de hengstenhouder met de merrie.
Laatst bijgewerkt door Adriana op 26-08-04 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 14:06

petraaken schreef:
de meeste merries gaan gewoon naar het hengstenstation en worden daar geïnsemineerd. Is het dichtbij huis dan kan je de merrie terug meenemen zoniet kan je haar daar ook laten staan. (kost wel wat) Ikzelf haal altijd het sperma zelf op en laat ze thuis insemineren door mijn eigen DA.


In Nederland komt de hengstenhouder aan huis en kan je via je eigen vertrouwde hengstenhouder iedere hengst uitzoeken die je maar wilt.
Maar omdat ts nog geen band met een hengstenhouder heeft kan ze beter eerst de hengst uitzoeken en dan kijken of ze het via die hengstenhouder, of via een hengstenhouder in de buurt wil betrekken.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-04 17:08

oke ik ben al weer wat wijzer geworden. er is een vestiging van de hbc stal vlakbij. maar die kunnen dan ook insemineren met sprema van een andere stal zeg maar?? of dat sperma voor mij bestellen? zo vat ik het nu op.

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 17:19

graciaxxx schreef:
oke ik ben al weer wat wijzer geworden. er is een vestiging van de hbc stal vlakbij. maar die kunnen dan ook insemineren met sprema van een andere stal zeg maar?? of dat sperma voor mij bestellen? zo vat ik het nu op.


Ja hoor die komen ook bij je aan huis. Maar je kan ook vragen of je daar mag komen voor uitleg, dat doen ze vast wel.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 17:20

Dat vat je goed op Lachen

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-04 17:21

Franske schreef:
Dat vat je goed op Lachen


mooi ben ik weer wat wijzer geworden want al die tests en dat rijzen zoals dat in dat boek stond zag ik niet zitten..!!!!

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 17:21

Nee rijzen zou ik ook niet zien zitten Haha! Haha!

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 17:22

Ik heb mijn merrie vorig jaar ook laten dekken d.m.v KI.
Heb het gewoon bij mij op de pensionstal laten doen. Bij mij kwam eerst om de dag de DA te scannen om te kijken of het eitje al groot genoeg was. Als het eitje groot genoeg was belde ik voor 8:30 naar de hengstenhouder en die stuurde dan het sperma op naar een hengstenhouder (waar ik al contact mee had gehad) hier in de buurt (kan ook naar een DA)
Dan kwam 's avonds die hengstenhouder langs met dat sperma en insemineerde mijn merrie.
Mijn merrie is de eerste keer 3 keer geïnsemineerd (om de dag) en toen ze na 18 dagen niet drachtig was begon het hele gedoe weer van voor af aan. De 2e keer is ze maar 1x geïnsemineerd en gelijk drachtig.
De kosten bij mij:
Voorrijkosten: 20 euro
Consult paard: 11,50 euro
Insemineren merrie (door DA): 10 euro
Scan paard: 21,50 euro
Het insemineren door de hengstenhouder kostte bij mij niks.

:+: Lady & Viënna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 17:26

petraaken schreef:
heb ik ooit eens laten doen voor de Transvaal merrie die ik had. Kostte een bom geld en alles was in orde


Ik laat het standaard doen voor het dekken, kost rond de 55 euro.
Dit jaar bleek Lisa iets "vuil" te zijn dus die is eerst gespoeld.
Als ik het niet het laten doen was ik veel langer aan het klooien geweest om haar drachtig te krijgen.
Ook laat ik ze na de bevalling standaard spoelen.
Bij de HBC stal kun je idd zo'n beetje elke hengst bestellen.
Ik breng de merrie's altijd naar de hengstenboer waar betreffende hengst staat, dat vind ik prettiger.
Dit jaar zijn ze toevallig allebei natuurlijk gedekt, door Koss en OrbaldoII.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 17:38

Mijn merrie heb ik twee jaar geleden laten dekken. KI met vers sperma, de hengst was van een kennisje van mij. We hebben het KI station op 15 km afstand, en ik ben er twee dagen heen gereden, eenmaal om te scannen, en ze moest dezelfde dag geinsemineerd worden, aansluitend om te kijken of het eitje weg was. Op 16 dagen is ze op stal gescand op dracht. Was in een keer raak.

Je suis Charlie.

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 21:27

De meeste merries breng ik naar mijn dierenarts en hij doet de inseminatie, is lekker dichtbij en de merrie is zo weer thuis, bij sommige merries is dit wel handiger ivm met stress en heimwee.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 21:49

Beber schreef:
De meeste merries breng ik naar mijn dierenarts en hij doet de inseminatie, is lekker dichtbij en de merrie is zo weer thuis, bij sommige merries is dit wel handiger ivm met stress en heimwee.


Nog handiger i.v.m. stress etc is gewoon zowel het sperma als de DA aan huis laten komen, dat doe ik al jaren.

Daarbij komt de hengstenhouder wanneer ik dat wil eerst met een schouwhengst om de DA kosten zo laag mogelijk te houden.

Mijn beide merries moeder en dochter, beide zonder veulen aan de voet, waren in 1 keer dekken drachtig. Bij de dochter was het vruchtje na 4 weken verdroogd, die is toen hengstig gespoten en was direkt weer drachtig. Ondertussen konden ze lekker met elkaar in de wei blijven lopen.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 22:11

sarabande schreef:
Nog handiger i.v.m. stress etc is gewoon zowel het sperma als de DA aan huis laten komen, dat doe ik al jaren.

Daarbij komt de hengstenhouder wanneer ik dat wil eerst met een schouwhengst om de DA kosten zo laag mogelijk te houden.

Mijn beide merries moeder en dochter, beide zonder veulen aan de voet, waren in 1 keer dekken drachtig. Bij de dochter was het vruchtje na 4 weken verdroogd, die is toen hengstig gespoten en was direkt weer drachtig. Ondertussen konden ze lekker met elkaar in de wei blijven lopen.


Ik heb zelf een schouwhengst, dus weet wanneer ze hengstig worden, alleen voor de juiste grootte van het eitje is een scan handiger en dat is bij de da.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 22:16

Beber schreef:
Ik heb zelf een schouwhengst, dus weet wanneer ze hengstig worden, alleen voor de juiste grootte van het eitje is een scan handiger en dat is bij de da.


De meeste DA's hebben zo'n ding gewoon draagbaar in de auto staan

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 22:26

Deed hij vroeger ook wel, maar schijnt dat dat dure ding een keer beschadigd is en sindsdien nemen ze hem niet meer mee ( sinds kort heb ik een opvoelbox en dan zou het wel weer kunnen, dus wie weet voor de volgende keer ).

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-04 23:12

in september geent worden dan zal ik eens met mijn da overleggen. of hij dat allemaal ziet zitten om zelf te insemineren (de da dan) ik he hem nog niet zo lang dus vandaar.

en anders idd via de hbc stal. ik zal ze eens bellen om wat meer informatie... bedankt allemaal!!!

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 23:26

Heb je al een hengst uitgekozen? En wordt het een Gelderse?

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-04 23:53

het word of uromast of Sirius... dus naar alle waarschijnlijkheid een gelderse... Udo vind ik ook gaaf, is ook een gelderse... maar ik heb nog tot maart, april om te kiezen.. gelukkig...

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 07:40

sarabande schreef:
In Nederland komt de hengstenhouder aan huis en kan je via je eigen vertrouwde hengstenhouder iedere hengst uitzoeken die je maar wilt.
Maar omdat ts nog geen band met een hengstenhouder heeft kan ze beter eerst de hengst uitzoeken en dan kijken of ze het via die hengstenhouder, of via een hengstenhouder in de buurt wil betrekken.


helaas mag dat niet in België. Hier mogen enkel DA insemineren. Vind ik aan de ene kant wel wat belachelijk want het insemineren zelf kan iedereen toch wel met een beetje verstand en gevoel voor dieren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: esmee1233, Kathleen_vW en 102 bezoekers