Enten vlak voor de bevalling ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Enten vlak voor de bevalling ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-02 16:09

Ik ben dus zo stom geweest om Tammy te vergeten met de jaarlijkse enting. Ze heeft dus het afgelopen jaar geen influenca/tetanus gehad. Weet iemand of ik dit alsnog kan doen ?. Ze kan ieder moment bevallen van een veulentje, kan dat kwaad met of zonder enting ?


MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 00:57

Ik ent de merrie's juist zo'n 4 weken voordat ze uitgerekend zijn. Dan zitten de antistoffen die de merrie aanmaakt ook in de biest en krijgt het veulen daar ook wat van mee.

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Inenten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 07:56

Ik heb daar eens navraag om gedaan omdat ik eigenlijk ook niet goed wist wanneer je kunt de inentingen geven. Mijn dierenarts vertelde mij dat een merrie die draagt inentingen krijgt in de 5de, 7de, en 9de maand tegen Rhino. Daarbij komt nog dat ze een booster inenting mag hebben voor allerlei paardenziekten. Maar, ik denk dat je beter af bent om een dierenarts op te bellen en na te gaan wat je kunt doen.

Some love last a lifetime...Some love last forever!!!
http://www.freewebs.com/martellstables
Profiel is weer aangepast!!

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 11:42

Tegen Rhino enten heeft alleen zin als alle andere paarden van stal ook geënt worden tegen rhino (op dezelfde momenten). Als je bij huis staat lukt dat meestal nog wel, maar op een manege of grote pensionstal is dat echt ondoenlijk. Dan heeft het dus geen zin dat jij geld uit gaat geven aan rhino-entingen, want dan werken ze gewoon niet.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-02 15:21

Ze wordt vanmiddag nog geent, volgend mijn veearts geen probleem. Het gaat om influenca/tetanus geen Rhino dus.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 22:21

Ik zou ALTIJD op 5-7-9 maanden enten tegen rhino. Er zal een hogere kans zijn om besmet te raken als de andere paarden niet geënt zijn, OK, maar het beschermt je paard wel tegen abortus (geen enkel vaccin is 100% natuurlijk).

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 22:22


Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 22:34

Ik heb ook wel eens gehoord dat ze van een vaccinatie juist Rhino kunnen krijgen! (kan het ook heel goed fout hebben hoor!)

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 00:11

Er wordt veel beweerd omtrent rhino, de meeste van die cowboyverhalen houden geen steek en zijn gewoon verzinsels die zich dan verspreiden.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-02 09:51

Ik heb mijn eigen stallen. Onze paarden staan zo veel mogelijk in querantaine, dat betekent geen vreemde paarden op stal en als we bij andere paarden geweest zijn andere kleren aan. Gewoon een preventieve maatregel.
En het schijnt dat de inenting voor Rhino is voor 1 variant, de dodelijke variant is geen enting voor.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 13:57

Het vaccin helpt niet tegen de "verlammingsvorm", net wel tegen abortus. Vaccineren helpt dus abortus vermijden, om de verlammingsverschijnselen te vermijden moet de hele stal gevaccineerd worden , zodanig dat er minder circulerend virus "rondhangt" en er dus minder kans is dat een paard zou besmet raken. Mijn paarden komen ook nooit in contact met anderen maar ik gok toch liever op een goedkoop vaccin dan op een dood veulen, je eigendom is nooit hermetisch afgesloten.
Ik begrijp helemaal niet waarom je dan toch tegen griep vaccineert, dat is nu net niet tegen alle stammen werkzaam en je krijgt geen abortus, rare redenering toch?

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-02 19:05

Ik had het hier toch duidelijk over Influenca/tetanus.
En ja, ze worden hier wel op rhino geent ik was alleen tammy vergeten voor Influenca/tetanus.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Emilihihihii, evita2 en 93 bezoekers