Overhoef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Overhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 18:47

Wie heeft er ervaringen met lage- en hoge overhoef of met een van beide??
Graag info over alle mogelijkheden en ervaringen OK dan!

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 20:22

Mijn paard heeft beide, overhoef is "gewoon" arthrose, maar dan de aanduiding van de plek waar het zit.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 21:11

Mist schreef:
Mijn paard heeft beide, overhoef is "gewoon" arthrose, maar dan de aanduiding van de plek waar het zit.

Kun je vertellen wat precies de diagnose was?
Wat waren de symptomen en wat heb je er allemaal aan gedaan??

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 13:10

als veulen had ze rechtsvoor al een steilere hoef dan links, met 4 jaar heb ik toen ik voor iets anders op de kliniek was, foto's laten nemen, daar was al lage overhoef en veel verbening vd hoefkraakbeenderen te zien. Ze was toen nog niet ingereden; advies afmaken.
Ik heb haar toen gewoon ingereden.
Pas op 13 jarige leeftijd werd ze onregelmatig in draf, op de foto was lage-en hoge overhoef te zien + haak op de kogel. Mijn hoefsmid heeft haar toen op het break-over beslag gezet en ze liep gelijk weer goed ! en dat is zo gebleven, ze is nu 17 wordt dagelijks bereden (springen heb ik natuurlijk nooit gedaan met haar !) In maart heb ik opnieuw foto's genomen en het is stabiel gebleven waar ik natuurlijk heel blij mee ben. Info over arthrose, overhoef en break-overbeslag kun je vinden op de site van mijn hoefsmid www.hoofcare.nl als je mij je prive emailadres pb't dan kan ik je ook de laatste rontgenfoto sturen van mijn paard.
Ik geef een supplement van Cavalor (Arthri-Matrix) wat glucosamine/chondroitine en Hyaluronzuur bevat, puur ter ondersteuning in de hoop erger te voorkomen.

Waarom deze vraag ?

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 13:28

Bedankt voor je uitgebreide uitleg!

Mijn vriendin heeft een driejarige die door trauma (waarschijnlijk een draad wond, maar dat is niet echt bekend omdat dat voor de koop al was gebeurd) hoge overhoef en een kleine lage overhoef gekregen.
Dit is onlangs naar voren gekomen en nu zijn we aan het uitzoeken wat de beste opties zijn.
Ervaringen van anderen zijn altijd prettig om te horen.

Nanouk

Berichten: 1004
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 13:32

Kreeg net de tip dat artrose poeder een wondermiddel moet zijn.
Vanavond wordt er voor mij opgezocht hoe het precies heet en wat de samenstelling is.
Wie heeft hier ook ervaring mee?

Eerder had ik ook al gelezen over de allerbeste smid in Europa
van Nassau uit Oud Gastel. Ik zie nu dat de link daar op slaat.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 13:39

Loopt het paard nu kreupel ?
Het allerbelangrijkste (in mijn opinie) is dat je een goede smid hebt die kan zien aan het afslijten van de hoef(ijzer) hoe het paard wil lopen en dat respecteert. Als je met de stand gaat rotzooien e.d. komt er extra stress op de botten waardoor het process geen rust krijgt.
Ook heel erg belangrijk voor een dergelijk paard is dat ie niet 23uur op stal doorbrengt. Mijn paard staat overdag in de wei en sávonds/snachts op stal met uitloop naar de bak.
Veel sterkte!

Nanouk

Berichten: 1004
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 13:47

In draf is ze nu kreupel.
Ik heb net de foto's opgevraagd bij de DA en wil dat ook laten zien aan mijn hoefsmid.
Aan de hand daar van moeten we kijken wat voor haar het beste beslag is.
Ook de hoefsmid zelf is zich nu aan het orienteren wat er nu op dit gebied allemaal is.
Dus elke informatie is welkom.