wanneer wordt een paard het oudst???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

wanneer wordt een paard het oudst???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-02 14:55

ik ben benieuwd wanneer jullie denken dat een paard het oudst wordt (weide niet meegeteld, alleen werken). ik denk zelf 1 uur per dag relaxed en 1 uur hard werken. wat denken jullie?
Laatst bijgewerkt door paardje op 25-03-02 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 15:03

Deze poll is waardeloos. Het juiste antwoord staat er wat mij betreft niet bij. Het is ook niet de lengte van een training maar de intensiteit (en die mag gerust hoog zijn, dan is deze zinvoller dan "relaxed". Daarbij hangt het ook nog vanaf of je je paard goed traint, zodat hij dus sterker en soepeler wordt en minder bevattelijk voor blessures. Van een slechte training, intensief of relaxed wordt een paard echt niet beter. Overigens, kan een paard heus wel oud worden, maar heeft jouw vraag ook betrekking op het feit dat een paard naast oud worden ook nog lang mee kan onder het zadel? Oud worden zal niet zo moeilijk zijn denk ik.

paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-02 15:08

oh, sorry hoor! ik vind het niet waardeloos,en met hard trainen bedoel ik natuurlijk wel goed trainen!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 15:16

hard en goed zijn echt woorden met 2 verschillende betekenissen.

gizmo5
Berichten: 17
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 15:16

1 uur per dag intensief en hard werken, doe ik. daarnaast gaan mijn paarden zomers het land op en s'winters in de molen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 15:23

Trammelant is 25, en wordt nog steeds gereden op M niveau.

hij heeft tot een jaar zes rustig gewerkt, daarna heeft hij 10 jaar lang bijna iedere dag een uur goed getraind. Hij heeft veel in de sport gelopen en na zijn 17e is hij gewoon doorgetraind ook al werd hij niet meer uitgebracht. Daarbij is wel rekening gehouden met zijn leeftijd, en springen doen we dus bv niet meer (al een tijdje).

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 17:23

Hoe oud een paard wordt, hangt van een heleboel factoren af.
Wellicht ook van de training, maar ik denk dat er niemand is, die zijn paard vanaf datie drie jaar oud is tot en met zijn dood iedere dag hetzelfde traint. Ik denk ook dat het belangrijk is, dat je paard veel afwisseling heeft, en zeker niet maar 1 uur per dag trainen en 23 uur per dag op stal. Ik rijd ook niet elke week, elke dag hetzelfde. Ik rijd in de zomer vaker lange buitenritten (2 uur of langer), terwijl ik in de winter vaker twee keer op een dag een half uur tot een uur rijd (soms ook gewoon "spelen" zonder zadel een beetje stunten). 's ZOmers komt het ook wel eens voor, dat ik eerst een half uur tot een uur lekker dressuur en dan nog een uurtje lekker buiten ga rijden.
Verder kan er altijd wat met je paard gebeuren, zodat hij heel ziek wordt, wat dan helemaal niet met je trainigsschema te maken heeft.
Ik weet wel dat redelijk hard werken niet schadelijk is voor de leeftijd van je pony of paard. Bij ons op de manege zaijn verschillende pony's flink oud geworden. We hadden een merrie van 33, die kwa benen etc nog puik in orde was, maar haar longen waren gewoon echt op. Een andere pony was ook 34 en had toen al een jaartje op rust in de wei gestaan, maar toen kon ze nog maar heel slecht lopen, en nog een winter opstallen zou haar waarschijnlijk alleen maar meer pijn bezorgen, dus hebben we haar toen weg moeten brengen en zo hadden we ook nog een merrie die 35 was had een jaar later hetzelfde probleem. En die laatste heeft in haar jongere jaren hoog in de ponysport gelopen en vanaf haar 25e ongeveer in het manegewerk. Tot haar 31e heeft ze 100% meegelopen en was ze heel vaak favoriet bij de onderlinge springwedstrijdjes, daarna werd het wat minder, maar ze heeft meegesprongen tot haar 33e. Dus werken is zeker niet slecht voor een paard.
Maar ik weet ook weer een gezelschapspony van nu 22 die haar leven lang nog nooit wat heeft hoeven werken, alleen ieder jaar een veulen krijgt en die is voorlopig nog kerngezond volgens de dierenarts en ook weer drachtig. Dus niet werken is ook niet slecht, lijkt mij.
Kortom, er is geen richtlijn voor te geven, als je je paard eerlijk behandeld en er geen gekke virussen opduiken en je paard geen misstappen maakt en daardoor erg kreupel raakt en je zorgt voor voldoende afwisseling, kan ieder paard in principe heel oud worden.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 17:27

jammer dat het geen open vraag is, dan zou het misschien wel interessant kunnen zijn. misschien moet je de vraag opnieuw stellen zonder er een poll van te maken!

groetjes, manuel.

paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-02 18:01

oke, dan is hier mijn vraag zonder poll.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 19:34

Zoiets kun je nooit stellen.
Kun jij voorspellen hoe oud jezelf word?

Verder zal een paard het gelukkigst zijn met veel buiten staan met andere paarden.
En dus regelmatig rijden met gezond verstand kan dan idd ook geen kwaad.
Maar nooit weet je of je paard daarmee oud zal worden.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 20:06

natuurlijk kun je niet voorspellen hoe oud je wordt maar kan wel afhankelijk zijn van een aantal factoren (net als bij mensen) zoals;

-medische verzorging;
-fysieke hardheid;
-hygiene;
-geestelijke gesteldheid;
-wat is er door het leven fysiek gevraagd;

ik denk dat de vraagstelster liever dit soort antwoorden in de vorm van advies ziet, dan een loze uitspraak als 'je weet toch ook zelf niet hoe oud je wordt'.

de levensverwachting in NL is (voor een man) rond de 75 als ik het goed heb. natuurlijk kan een onnatuurlijke dood hier voortijdig een einde aanmaken. maar dat kan je ook even buiten de discussie laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 21:44

SuperPepeijn schreef:
de levensverwachting in NL is (voor een man) rond de 75 als ik het goed heb. natuurlijk kan een onnatuurlijke dood hier voortijdig een einde aanmaken. maar dat kan je ook even buiten de discussie laten.

Ik ken mensen die heel gezond hebben geleefd maar toch een natuurlijke dood vonden voor de 40.
En helaas ken ik er veel te veel die dat mee gemaakt hebben.
En je kunt mijn uitspraak loos vinden maar wel de werkelijkheid.
En persoonlijk vind ik zon vraag eerder loos dam mijn antwoord, maar ok. mijn mening.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 22:17

natuurlijk, ik ken ook mensen die een natuurlijke dood sterven die <40 waren. maar ik heb het over puur over sterven van ouderdom. en met dat in gedachte wordt de vraag misschien wel interessant.

uitgaande van een gemiddelde levensverwachting (zoals 75 bij mensen) van paarden:
onder welke omstandigheden kan de gemiddelde leeftijd van een paard voorbij gegaan worden? worden bepaalde rassen ouder dan andere? worden paarden die een zware training krijgen over het algemeen ouder dan de gemiddelde leeftijd van een paard, of juist niet.

ik vind het gewoon jammer dat een mogelijk interessante vraag afgekapt wordt door te zeggen van "ja jij weet ook niet hoe oud je wordt" natuurlijk weet je dat niet. niet persoonlijk bedoeld overigens.

paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-02 22:33

SuperPepeijn schreef:
natuurlijk kun je niet voorspellen hoe oud je wordt maar kan wel afhankelijk zijn van een aantal factoren (net als bij mensen) zoals;

-medische verzorging;
-fysieke hardheid;
-hygiene;
-geestelijke gesteldheid;
-wat is er door het leven fysiek gevraagd;

ik denk dat de vraagstelster liever dit soort antwoorden in de vorm van advies ziet, dan een loze uitspraak als 'je weet toch ook zelf niet hoe oud je wordt'.

de levensverwachting in NL is (voor een man) rond de 75 als ik het goed heb. natuurlijk kan een onnatuurlijke dood hier voortijdig een einde aanmaken. maar dat kan je ook even buiten de discussie laten.


ja, je begrijpt me, ik kon de vraag niet echt (helemaal niet Haha! ) duidelijk stellen. bedankt

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

ligt aan het paard en aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 16:40

ik rijd nog steeds een pony van 35 jaar oud. Ik rijd minstens 1 keer per week met haar in het bos, anders is ze niet te houden de week erna. Dan heeft ze gewoon te veel energie. En zoals ze er nu bij staat, kan ze nog makkelijk zo'n 5 jaar doorleven zo !

ik moet er wel bij zeggen dat ze altijd op wei heeft gestaan, en dat ze zo'n 8 jaar lang stilgestaan heeft.

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 17:35

Wat een diepgaande gesprekken allemaal......
Je merkt het toch zelf wel aan je paard of het "oud" is of niet??
dat heeft toch niks met leeftijd te maken??
Dat zit puur in het paard z'n Lichaam en geest..
En het ene paard "voelt" zich nu eenmaal eerder oud dan het andere.