Zadel kopen voor niet-ingereden paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Zadel kopen voor niet-ingereden paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-04 10:06

Stel: je hebt een paard van drie jaar en drie maanden oud en wilt hem aan het zadel laten wennen.

Je hebt nog geen zadel, dus wil je er één kopen. Maar waar en hoe: het paard is immers niet ingereden Verward

Als er een ruitersportzaak dressuurzadels komt passen is het dan noodzakelijk/wenselijk dat de ruiter het zadel ook op het paard uitprobeert? Of is dat niet nodig? Moet de ruiter op het zadel zitten om te bepalen of het zadel wel of niet goed past?

Andere mogelijkheid is: een (niet-passend) zadel lenen om het paard mee te beleren.

Of hebben jullie andere oplossingen? Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .


SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:14

Ik zou eens kijken of je ergens een heel oud zadel kan kopen/lenen om eraan te laten wennen.

Je paard zal nog groeien in de bespiering e.d, als je nu al een nieuw duur zadel koopt, kan je die misschien volgend jaar weer wegbrengen omdat het ( door groeien en bespiering ) niet meer past.

Dat zou zonde zijn dus kan je het beter eerst met een ouwetje doen die je lenen kan of ergens goedkoop 2ehands kan kopen.

Wij beleren de paarden altijd met een heel oud zadeltje, om te laten wennen, met zulke zadeltjes mag wel wat gebeuren.
Pas na verloop van tijd als alles goed gaat wordt er een nieuw/2ehands passend zadel gekocht

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:16

Heb eerst 2e hands een veelzijdigheidszadel gekocht voor vrij weinig, dat goed op mn paard lag.
Na een half jaartje onder het zadel heb ik door Daaleman een dressuurzadel laten maken op mijn paard en dat ligt tot nu toe perfect.

Je paard zal zeker nog veel veranderen, o.a. qua bespiering, dus nu al een duur zadel aankopen raad ik je niet aan. Eerst even een goed liggend zadel lenen of bijv 2e hands aanschaffen is een goede oplossing.

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:17

Ik had een niet bijzonder zadeltje gekocht van niet al teveel geld waarmee ik haar kon laten wennen en waar ik mee ging wandelen etc.

gr

Eilandje

Berichten: 2823
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:26

Het inrijden zelf is met het springzadel van iemand anders gebeurd. Ik heb nu een Wintec dressuurzadel (met verwisselbare boom) dat prima past maar dat niet zal blijven passen wsch. Ik zou niet meteen een duur zadel kopen.

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:35

Ik ben het met de anderen eens.
Zou eerst een (redelijk) passend zadel kopen/lenen voor het zadelmak maken en dan pas verder kijken.

Ik ben nu Jewel zadelmak aan het maken met een heel oud geleend zadeltje.Het past niet echt perfect,maar voor het wennen is het prima. Ze heeft er geen last van en ik heb er een dikke shabrak onder gedaan.
Tegen de tijd dat er echt iemand op kan,ga ik voor iets anders kijken.

Succes!

Mississippi Queens Mayday
15/04/1980 - 09/01/2018

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:58

Ik zou sowieso niet met een dressuurzadel beginnen, daar heb je minder inrijden minder houvast aan dan aan een vzh of een springzadel. Ik heb zelf een Wintecje met verwisselbare boom, ik hoop dat ik die tzt redelijk op maat kan krijgen.

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:28

ik heb ook een wintec. dressuur.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:47

haantje7 en ik hebben toen een schatting gemaakt van haantje7 zijn paard en toen een oud maar nog wel goed zadeltje gekocht.
gewoon gelpadje eronder en voila.
en nog met geluk ook want naarmate het paard groeide ging het zadel beter liggen Haha!

Landelijk meldpunt voor besmettelijke paardenziektes (droes en rhino) https://www.facebook.com/groups/1892196 ... TIPXfWuQYQ

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:52

Ik heb voor andermans pony's mijn eigen Wintec VHZ gebruikt. Die lag op alle pony's netjes. Als ik niet had had ik waarschijnlijk een goedkoop zadeltje gekocht wat aardig lag en wat nieuws(als de pony zou blijven, bij mij is het een komen en gaan) gekocht als ze een jaartje ouder zijn en de bespiering al grotendeels er is.
Of ik had in de tussentijd wat geleent. Dat heb ik voor Roos wel een tijdje gedaan. Dat was een passend western zadel, niet helemaal mijn keus, maar het was een zadel en het paste.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-04 15:19

Bedankt voor de reacties tot zo ver.

Samengevat:
Een dressuurzadel is niet handig om mee te beginnen (zelfs niet als de ruiter aan een dressuurzadel gewend is?)
Een oud of goedkoop zadel voldoet voor de eerste lessen (voor het paard)
Het maakt daarbij niet zo veel uit of het past? Verward
Zoek een leenzadel.

Dan blijven er de volgende vragen nog onbeantwoord:
Citaat:
Als er een ruitersportzaak dressuurzadels komt passen is het dan noodzakelijk/wenselijk dat de ruiter het zadel ook op het paard uitprobeert? Of is dat niet nodig? Moet de ruiter op het zadel zitten om te bepalen of het zadel wel of niet goed past?


Zijn er zadelmakers te vinden die een (zelfgekocht) tweedehandszadel willen beoordelen? Wat zou zoiets kosten?

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 11:09

Nouja het moet niet pijnlijk of belemmerend voor hetpaard zijn, maar als het niet helemaal perfect ligt maakt het voor korte duur om aan te wennen niet heel veel uit.

Het zadel moet op je paard passen maar ook voor jou kont geschikt zijn. Daarvoor hoef je niet perse op dat onbeleerde paard te zitten met dat zadel om te passen, kan ook op zo'n bokje of eventueel op een ander paard waar het wel degelijk op ligt.
Het zadel moet natuurlijk wel op het onbeleerde paard liggen om te kijken of het op het paard past.

Over het laatste: hoe bedoel je beoordelen ? zij moeten beoordelen of het zadel goed is ? of ... ?


HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-04 11:42

Dat een zadelmaker het zadel wil beoordelen, daarmee bedoel ik: nakijken of de boom misschien gebroken is en of het goed past op het paard.

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Eilandje

Berichten: 2823
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 12:05

PeruaansePas schreef:
Een dressuurzadel is niet handig om mee te beginnen (zelfs niet als de ruiter aan een dressuurzadel gewend is?)


Hier ben ik het niet mee eens, als de ruiter een dressurzadel gewend is (zoals ik) zou ik een dressuurzadel verkiezen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 12:09

Het liefst gebruik ik, om het paard aan het zadel te laten wennen, het oudste zadel dat er is Haha! Haha! Haha! maakt niet uit in welke staat, zolang er beugels aan kunnen en een singel vind ik het prima.

Dan als je er daadwerkelijk op gaat zitten voor de eerste twee drie keer een spring of veelzijdigheidszadel, als het paard redelijk bokvrij is dan een gewoon dressuurzadel Haha! Haha! Haha!

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 12:21

Je kan met het zadeltje naar een ruitersportzaak gaan om te laten nakijken. Wat je misschien beter kan doen is het een keer aan een instructeur of ervaren stalgenoot laten zien als hij op de rug van je paard ligt. Past ie niet perfect, leg er dan een dik shabrak of gelpad onder. Tegen de tijd dat je hem redelijk door de bak kan sturen koop je een goed parrend zadel. Dan is hij al een beetje in de bespiering.

Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-04 19:37

Bedankt voor de reacties!

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Seventje

Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: ergens in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 19:45

Ik ga met gijsenkim mee; jonge paarden kunnen in het begin zo maf doen met een zadel op hun rug. Verward

Paarden geven mij vleugels op aarde!

c_alsemgeest

Berichten: 20565
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 20:05

het liefste een goedkoop (oud) wintecje... waarbij je de boom kan verwisselen.
Hoef je niet bang te zijn dat het beschadigd en kan je het goed aan je paard en zijn/haar groei aanpassen.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Ineke2

Berichten: 33035
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 20:14

Ik heb mijn pony ingereden met een dressuurzadel en daar ik nu 3,5 maand later nog steeds mee. Hij was niet moeilijk met zadelmak maken. Geen bokje of wat dan ook.

Ik heb de zadelmaker laten komen en die heeft het opgevuld naar zijn rug. Het ligt nog steeds goed, voor zover ik dat kan zien. Als ik merk dat het minder goed ligt laat ik de zadelmaker weer langskomen.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 22:38

Ik gebruik mijn western zadel (dat praktisch uit alleen een boom bestaat). Een lekker druk zadeltje ook met frutsels Lachen. Later gebruik ik wel mijn wintec (met verwisselbare boom). Je kan ook een oud, matig passend zadel nemen. Zolang je er maar niet opzit, krijg je geen drukplekken. Gewoon niet te lang opdoen.

dovish

Berichten: 2978
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Oldekerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 22:49

hoi, ik heb zelf ook een jong paardje, en ik heb nu net een barefoot gekocht, dat kan natuurlijk ook, het past waarschijnlijk op je paardje en je hoeft het niet snel weer te laten bijwerken als je paard bespiering krijgt door training later. misschien is dat voor jou ook een optie?

Ineke2

Berichten: 33035
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 08:25

PeruaansePas schreef:

Zijn er zadelmakers te vinden die een (zelfgekocht) tweedehandszadel willen beoordelen? Wat zou zoiets kosten?

Jahoor, dat heeft mijn zadelmaker dus gedaan. Van Rijs ( www.vanrijs.nl ) Die zit alleen wel erg ver uit jouw buurt

Het opvullen was 38,50 euro

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 11:21

Het eerste "zadel" op mijn paardje was een barebackpad.

paars

Berichten: 5484
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 15:20

Ik heb een Kieffer Lech met luchtkussens gekocht, 2e hands en daar ga ik mee beginnen. We zien dan wel weer of het past als ik er eenmaal op moet gaan zitten. Een stevig shabrak (zo'n Anky pad) eronder, dat moet voor het begin goed genoeg zijn. Blijkt het niet echt te passen kan ik het gebruiken om in te ruilen, want het ziet er verder nog prima uit!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: N_B_N, Trendiction en 30 bezoekers