uhm drukplekken??? hoe voorkomen???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
roos_numan

Berichten: 1201
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: heerhugowaard

uhm drukplekken??? hoe voorkomen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-04 21:27

Volgends mij heeft Mariette ( fjord ) op allebij de kanten een hele grote drukplek....het zijn allemaal witte halen in een ovaalvormige vorm van 15 cm lang, wie weet wat het is?

En ik heb z'n bondonderlegger:
Afbeelding

En z'n scheve onderlegger:
Afbeelding

Ik heb nu geen geld om een ander zadel te kopen.....wie weet een andere soort onderlegger, een gelpad helpt dat mischien?
Want volgends mij helpt die bondonderlegger en die scheve onderlegger niet echt.. Huilen

Ik hoop op goede en snelle reakties, graag geen reakties van dat ik me pony mishandel ofzo omdat ik geen ander zadel kan kopen!

Groetjes Roos


Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 21:31

ik zou gewoon niet rijden als je zadel niet past. ZOn onderlegger neemt de ergste druk weg. maar het blijft rot zitten voor je paard.
Je verpest je paard mee met een zadel die neit goed is. Net asls jij op schoenen loopt die neit lekker zitten. doet ook zeer.

Vooral als ze al drukplekken heeft.. Heeft ze ook knopen in haar rug en zo? dan zal ik een tijdje niet rijden als ik jou was en toch ergens kijken voor een ander zadel.Omdat je je paard zo alleen maar maar "op"rijd

suc 6!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 21:31

Niet rijden en zo snel mogelijk een ander zadel.
Onderleggers zullen hier geen uitkomst bieden.
Want het is duidelijk dat het niet past
En nu zijn het "alleen nog maar' druk plekken.
over een poosje zitten heel zijn spieren vast en krijg je dingen als steigeren en bokken.
En het paard krijgt dan op zijn mieter, alleen maar omdat hij wil zeggen dat hij pijn heeft.

Dus vlug kranten rond brengen oid om geld te sparen en tot die tijd niet het zadel op leggen.

roos_numan

Berichten: 1201
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-04 21:43

humm miss iemand die wil ruilen met zadel Haha!
Nee maar even seriuus ik zal er even een foto van maken en dan kunnen jullie even beoordelen, want het lijkt toch niet helemaal op een drukplek ( miss is het er wel een..) ...ik weet niet hoe ik dat moet uitleggen, ik zal binnenkort even foto's maken

Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig

evengoed bedankt allemaal OK dan! OK dan! OK dan!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 21:55

Klinkt toch als een flinke drukplek ben ik bang. En dan zou ik voorlopig maar niet rijden, en als het genezen is voorlopig bv. met een bareback pad (of gewoon een dubbelgevouwen deken en een dekensingel) rijden. Je kan echt niet doorrijden zo, hoe vervelend het ook is. Ik hoop dat je dat zelf ook begrijpt.

roos_numan

Berichten: 1201
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-04 22:15

dat begrijp ik ook daarom heb ik hem ook al op bokt gezet er heeft nu al iemand gereageerd dus ik hoop dat ie snel weg is want moet naar de manege zaterdag en zondag heb ik een wedstrijd en dat kan ik allebij niet afzeggen omdat ik dan gewoon moet betalen voor de les want die kaart is tot een pebaalde datum geldig en je mag 3 keer niet komen en dat ben ik al geweest, dus vandaar en die wedstijd die heb ik al helemaal klaar gemaakt enzo dus dat kan ik ook niet afzeggen gelukkig zit ik er dan niet zo lang op....maar dat word dus zo snel mogenlijk een zadel ruilen...of verkopen en daarvan weer een nieuwe kopen, maar ben 14 en moet het allemaal zelf betalen vandaar dat ik het niet zo een twee 3 kan betalen


ikjuh

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 23:12

en als je gewoon naar een ruitersportzaak gaat en daar het zadel inruilt (heb ik ook gedaan toen ik 14 was, niet dat ik nu veel ouder ben Haha! maar goed), je moet dan miss wel wat bijbetalen maar het lijkt me toch dat je paard voorgaat (miss kan je wat lenen van je ouders ofzo).

.

roos_numan

Berichten: 1201
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-04 23:38

uhm goed idee maar nemen ze ook merklooze zadels aan?

sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 23:54

ja hoor ze nemen ook merkloze zadels aan. Je krijgt er waarschijnlijk alleen niet zoveel voor terug. Merkloze zadels verkopen namelijk minder goed dan merkzadels.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 04:23

Ik denk dat de gezondheid van je paardje toch wat belangrijker is dan een wedstrijd.

Als je paard twee drukplekken heeft van het zadel heeft hij pijn als je die er op legt en vervolgens gaat rijden. Er is dus maar een oplossing: niet rijden. Die drukplekken zullen eerst moeten herstellen voordat je er weer op kunt stappen. Als jij blauwe plekken wacht je toch ook tot dat die hersteld zijn voordat je die plek weer gaat belasten? Pas als je zeker weet dat je paar ddaar geen last meer van heeft er weer op stappen met een goed passend zadel.

Bedenk goed dat je je paard pijn doet als jij zo gaat rijden.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 08:01

Ik zou echt niet doorrijden met dit zadel. Als je wel doorrijdt krijgt je paard hier grote problemen mee.

Ik zou toch echt als ik jou was het zadel proberen in te ruilen voor een goed passend zadel.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 08:17

Het enige wat helpt is fjord en zadel meenemen naar een goede zadelmaker (of langs laten komen) en je zadel op laten vullen.
Opvullen kost ong 30 euro.
Aannemende dat de drukplekken naast de schoft zitten:
Scheve onderlegger er niet meer onder leggen, dit verergert juist de drukplekken, bontje kan wel maar lost het probleem ook niet super op.

Dus even een goede zadelmaker in de arm nemen, en niet iemand die opvult zonder het paard gezien te hebben en waar je je zadel gewoon langs moet brengen.

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 08:25

Weet je wat pas duur is, een paard onbruikbaar op de wei omdat ie last van zijn rug heeft. En een consultje van een dierenarts of fysiotherapeut is stukken duurder dan een lesje en als je maar lang genoeg doorrijd heb je wel meer dan een behandeling nodig. Dus ik zou eerst maar eens door een deskundige laten kijken of het echt drukkingen zijn en indien nodig je paardje de tijd geven om te herstellen, een zadel laten moet je laten aanmeten door een deskundige zadelmaker en niet zelf gaan lopen prutsen met zadels ruilen etc.

Succes met je paardje!

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 08:51

roos_numan schreef:
dat begrijp ik ook daarom heb ik hem ook al op bokt gezet er heeft nu al iemand gereageerd dus ik hoop dat ie snel weg is want moet naar de manege zaterdag en zondag heb ik een wedstrijd en dat kan ik allebij niet afzeggen


KAN ik niet of WIL ik niet?? Waar een wil is is een weg. Zo simpel als wat.

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:02

jemig zeg. wat is nu bel;angrijker je paard of een wedstrijd?? trouwens je HOEFT NOOIT mee te doen. je doet eht alleen voor je zelf. kijk de wedstrijde moet je nu betalen of je nu mee doet of niet. maar dat zal ik er maar voor over hebben. dan kan je wel zeggen ik zit er niet zo lang op. Maar die kleine stukjes kunnen wel je pony verpesten!! zeg die wedstrijd nu maar af! in wel zijn voor jke pony!!!!

roos_numan

Berichten: 1201
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-04 23:54

jemig he ik zij toch graag leuke reakties geen reakties van ahh wat zielig je mishandeld hemm ofzo of iets wat er op lijkt! jullie moeten altijd van die domme typiche bokt reakties geven:S zO dom!!!! daar heb ik niks aan aan die reakties van jullie! van je kan beter niet gaan rijden :Smaar dat was al gezecht een keer lijkt me meer dan voldoende!!!

roos_numan

Berichten: 1201
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-04 23:57

en ik ken zoveel pony's met een drukplek! die hebben er toch ook geen last van:S ik heb gekeken van als ik er op druk of het dan zeer doet ofzo maar dat is niet zo en met rijden doet ze gewoon nog zo zoals ze altijd doet! dus kom anders een keer kijken voordat jullie allemaal jullie grotr tetter open trekken! ( sommige dan! )

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 00:37

Tja, ik weet niet wat jij onder leuke reacties verstaat, maar de meesten denken hier waarschijnlijk vanuit/voor het paard, dat het paard pijn heeft en dat dat zo snel mogelijk opgelost moet worden.
Dus het zijn wel leuke reacties, voor het welzijn van je paard, maar niet voor je portomonnee op korte termijn, wel op langere termijn.
Er zijn trouwens genoeg nuttige reacties gegeven waar je wel wat aan hebt, alleen zijn sommige moelijk om op korte termijn te realiseren (en je portomonnee moet het toelaten, maar je moet er wel wat voor over hebben).

Kijk, ik snap wel dat je denkt, ik rijd er al langer mee, dan kan die paar keer ook nog wel.
Maar die paar keer heeft je pony dan wel pijn (en de keren ervoor ook).
Schuine onderlegger, gelpad of bontschabrak helpen niet, of niet genoeg.
Het enigste wat helpt is een goed passend zadel (dus niet een ander zadel, maar een goed passend (ander) zadel, misschien kan je oude zadel nog wel tot een goedpassend zadel gemaakt worden).

Maar eerst moeten de wonden helen, oftewel, de drukplekken moeten weg zijn.
Hier komen dan meestal witte haren voor in de plaats, dat is niet erg, je ziet alleen dat er dus drukplekken hebben gezeten (of andere wonden), als ze maar geheeld zijn.
Door een verkeerd zadel kan je paard trouwens ook goed vast komen te zitten, dus hoe vaker je nog rijdt, hoe vaster het kan gaan zitten.
En hoe langer en duurder de behandeling wordt.

Wat ik zou doen is je paard op rust zetten (iig geen zadel erop leggen, ook geen goedpassend zadel, alleen voor het passen, maar niet voor het rijden, beweging geven door longeren oid kan wel, maar zorg dat er dan geen longeersingel oid op die plekken komen) tot de drukplekken geheeld zijn.
En dan met een goedpassend zadel weer rustig aan beginnen.
En ga alsjeblieft niet op de verkooppraat van zadelverkopers af, die zeggen vaak al heel snel dat het zadel goed ligt, terwijl het dat helemaal niet doet, zij willen graag een zadel verkopen.
Ga met je paard en zadel langs een zadelmaker (ik weet een goed adresje in het noorden van het land (ik weet niet waar je woont?), een zadelmaker met verstand van zadels en de rug van het paard), of laat de zadelmaker langskomen.
Ook een fysiotherapeut kan soms goed helpen.

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 03:39

Ik ga ook niet tegen iemans met een kreupel paard zeggen dat ze er finke bosritten mee moeten maken. Je paard heeft pijn, die drukplekken zijn ontstaan doordat het zadel niet goed zit en is gaan schuren, daar heeft je paard last van punt.

Als je niet wil dat mensen je gaan vertellen dat je paard pijn heeft als je er op gaat rijden moet je zorgen dat je dat niet doet.

Als het een typisch bokt antwoord is dat het welzijn van je paard voor het rijden van wedstrijden gaat denk ik dat helemaal geen slecht uitgangspunt is, en als je het daar niet mee eens bent denk ik dat je niet bij een paard in de buurt zou moeten komen.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 10:34

roos_numan schreef:
en ik ken zoveel pony's met een drukplek! die hebben er toch ook geen last van:S ik heb gekeken van als ik er op druk of het dan zeer doet ofzo maar dat is niet zo en met rijden doet ze gewoon nog zo zoals ze altijd doet! dus kom anders een keer kijken voordat jullie allemaal jullie grotr tetter open trekken! ( sommige dan! )


Dan rijd je toch lekker gewoon door? Waarom vraag je het dan hier, mensen proberen je alleen maar te helpen. Alleen omdat het geen antwoord is wat in jouw straatje past word je boos. Een goed passend zadel is zo belangrijk! Je denk misschien dat je paard er geen last van heeft (wat ie wel heeft aangezien ie een drukplek heeft), maar je zal zien dat als je een zadel hebt wat goed past het rijden veel beter gaat en je paard veel lekkerder loopt! (ik spreek uit ervaring..)
Nogmaals, de mensen hier willen je helpen, doe er wat mee..


marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 10:44

wat ben jij naif zeg! zet je eerst neer volgens mij heeft mijn paard drukplekken en vervolgens schreeuw je ik blijf lekker toch rijden!
wat wil je hier nou mee bereiken?
iedereen hier zegt dat die twee onderleggers dus geen oplossing zijn en andere ook niet maar dat het zadel dus echt te slecht past!
op een manege bij mij in de buurt hebben ook bijna alle paarden drukplekken en die lopen ook gewoon door, maar daar zit ook helemaal geen pit meer in al zijn ze soms nog heel jong. ze zijn gewoon veel te braaf om er tegen te protesteren!!!!
maar geloof me het is echt een hel voor die beesten

momenteel paardloos

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 10:48

roos_numan schreef:
en ik ken zoveel pony's met een drukplek! die hebben er toch ook geen last van:S ik heb gekeken van als ik er op druk of het dan zeer doet ofzo maar dat is niet zo en met rijden doet ze gewoon nog zo zoals ze altijd doet! dus kom anders een keer kijken voordat jullie allemaal jullie grotr tetter open trekken! ( sommige dan! )


Ik heb ook een zadel gehad.
En die was voor te nauw en dus drukte hij op zijn schoft.
Pony had er op laatst echt last van, en zat onder de druk plekken heb het zadel meteen verkocht, en gelijk een andere terug gekocht die goed paste, en die pony heeft nog nooit zo lekker gelopen OK dan!

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 10:57

de antwoorden die hier gegeven worden vind ik toch erg netjes.
Wat wil je dan voor antwoord?
Blijf maar rijden, een drukplek is fijn voor je paard?
Dat jij pony's ziet die het ook hebben, wil niet zeggen dat het ook meteen goed is.
Je kan stellen dat op de plaatsen waar ze dat doen ze alles slecht voor mekaar hebben.

En een wedstrijd vind je balngrijker dan je paard?
Ik heb ook wedstrijden gereden, maar als er wat was met mijn paard, jammer dan, maar geen wedstrijd.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 11:01

Als ik jou was, dan zou ik gewoon lekker doorrijden totdat die drukplek open ligt of totdat je paard kreupel gaat lopen omdat hij die plek probeert te ontlasten. Ook gewoon lekker die les en die wedstrijd rijden, want ja, dat geld gaat toch zeker voor de gezondheid van je paard!
(natuurlijk meen ik dit allemaal niet, maar ja, dit is wat je wilt horen, toch?)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: posje, Rijsa, Trendiction en 176 bezoekers