vraagje? (paardenmest)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sushilla

Berichten: 729
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Gelderland

vraagje? (paardenmest)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-04 19:59

Ik vroeg me af hoe jullie allemaal jullie paardenmest verwerken. Ik heb namelijk te veel mest en te weinig land waar het overheen kan. Nu is er wel een boer in de buurt die het kan op halen maar dan tegen een hele hoge prijs. Misschien hebben jullie een goed idee?


fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 20:27

wij brengen onze mest altijd zelf weg! naar een land dicht bij en dan wordt dat land later omgeploegd! we hoeven er ook niets voor te betalen! dus misschien kun je de mest zelf bij de boer brengen?

† Fancy & Marco & Binkie † ik zal jullie nooit vergeten!!
Lancelot van het Rozenhof http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1796395

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 20:30

Onze mest wordt ook weg gebracht, naar de reiniging geloof ik. Gewoon in een aanhanger en rijden met die bak Haha!

Vroeger hadden we een mesthoop, maar je raad het al, zonder betonne bodem en toen kwam de mileupolitie en toen moesten we of een betonnen bodem laten storten of een aanhanger

22 Januari verwachten we ons kleintje

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 22:47

er gaat een deel naar onze kennis en een deel over het land. en op is het. Haha!

Pauline
Berichten: 12186
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 22:54

Wij laten het ophalen door een loonwerker tegen een vergoeding en wat hij ermee doet? Geen idee...

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 23:16

In een Cavallo van een tijdje geleden, heb ik gelezen dat er een speciale "wormen-farm" voor dit probleem bestaat Haha! !
De goede man kweekt speciaal voor het verteren van paardenmest wormen. Zij "eten" de mest en maken er op die manier goede kompost van.
Het schijnt goed te werken, alleen waren er ook mensen die klaagden dat de wormen zich zo erg vermeerderden Haha! !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Sushilla

Berichten: 729
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-04 08:53

dank je voor al die reactie, maar helaas heb ik de helft van al die dingen al geprobeert, maar ik blijf doorzoeken!nog bedankt! Haha!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 09:11

ehm.. dumpen in het bos? (oei oei, illegaal!!!)
of zet je een bord in de tuin, speciaal mest voor tuinen, spotgoedkoop Lachen verdien je er ook nog wat mee Haha!

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+


Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 09:19

Ik las laatst hier op bokt dat mensen de mest in zakken doen, en aan de strtaat zetten. Schijnt heel goed te werken, omdat veel mensen die mest dan gebruiken voor een moestuintje ofzo.

En wie rijdt daar op zijn paard door de prairie?

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 09:39

Bij ons wordt het opgehaald door een bedrijf dat champignonnenmest levert aan bedrijven.


DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 09:45

Ik doe het in de kliko's en die worden geleegd door de Gemeente. Maar ik moet uitkijken dat ik ze niet te zwaar maak, want dan laten ze ze staan Verdrietig
Als straks het mais weer van het land is mag de mest daar weer over.

@Sterre: leuk gevonden, wormen die mest eten en vervolgens zelf weer mest produceren wat dan ineens kompost heet Cool

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 09:49

De loonwerker haalt 1x per jaar de mesthoop weg bij ons, tegen betaling uiteraard, de mest wordt dan uitgereden over de omliggende akkers.

Hmm, dat moet ik ook maar eens gaan proberen in de groenbak, met 7 paarden/pony's wordt de mesthoop toch wel erg groot nu bij ons, is weer veel duurder om weg te laten halen straks in Februari.
Krijg je daar geen problemen mee met de gemeente? (behalve als de bak te zwaar zou zijn?)

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 10:00

Ik heb er iig nog geen problemen mee gehad. Ik heb 2 bakken en daar kan precies de mest van een week in, maar dan zijn ze wel topzwaar.
Als nu de automatische leger komt, die pakt ze wel. Maar komt de 'ouderwetse' leger met 2 mannen achterop dan laten ze hem dus staan.
Het waardeloze is dus dat je nooit weet wat er komt. En als ik ze te vol gooi en ze blijven staan moet ik ze zelf weer eerst deels leegscheppen voor ik ze weer weg kan rijden. Schiet ook niet op. Verdrietig

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 10:10

Wij hebben drie paarden en 3 groene containers van de gemeente,
daar past precies de mest in van een week..

Deze wordt steeds geleegd !!
Het kost wel een hoop, we betalen per kwartaal hier geloof ik iets
van 160 euro..

Maarja dat is voor ons de enigste oplossing.. Lachen

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 12:21

je kunt proberen of er tuinders in de buurt zijn die het willen hebben, wij brachten het vroeger zelf naar ze toe, zodat zij het op hun tuintjes konden gebruiken.
als ze het moesten halen wilden ze het namelijk niet hebben...dus vandaar dat brengen

Twinkelbell

Berichten: 1187
Geregistreerd: 06-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 13:10

Wij brengen het ook weg naar een boer toe, die vraagt gelukkig niet zoveel...

Als mn aanhanger erg vol is, gooi ik het ook in de kliko, alleen wij hebben maar de helft van zo'n bak tot onze beschikking. Heb tot nog toe geen commentaar gehad!

Idd bij de volkstuintjes vragen, maar in de zomer willen ze geen mest, dat probleem hadden wij, werden er een beetje moe van...

Kanzi
Berichten: 2655
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 13:12

Ik verwerk een gedeelte op het landje, heb 2 groene kliko's die ik vol stop (gooi er altijd wat groenafval bovenop want volgens mij mag het officieel niet) en wat collega's met een grote tuin die graag in het voorjaar een aanhangertje komen halen. En de rest blijft liggen tot ik er een goed idee voor heb....

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 13:24

Il0na schreef:
Wij hebben drie paarden en 3 groene containers van de gemeente,
daar past precies de mest in van een week..

Deze wordt steeds geleegd !!
Het kost wel een hoop, we betalen per kwartaal hier geloof ik iets
van 160 euro..

Maarja dat is voor ons de enigste oplossing.. Lachen


Wow, das een hoop geld zeg!

Dan heb ik het nog helemaal niet slecht getroffen met onze loonwerker zie ik, ik betaal 1x per jaar het ophalen en uitrijden van de mesthoop en de laatste keer waren wij geloof ik iets van €200.- kwijt, dat was dan mest van 6 paarden/pony's van 1 heel jaar.
Onze mesthoop is nu al kleiner dan vorig jaar omdat de paarden nu dag en nacht buiten staan, dat scheelt enorm maar ja, zuinig he Haha! ik wil die hoop nog kleiner hebben
Ga het toch eens proberen in de groenbak en dan vooral de mest die van het land af komt

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Mi_Amore

Berichten: 14819
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 19:46

bij ons komen ze die zelf halen. Wij hebben aan de baan een bord staan met "gratis mest" op, en ze komen die toch halen dus ja,...


groeties xxx

https://www.equinection.be/webshop

Dé webshop voor hoefverzorgingsproducten.

www.clickeracademie.be

De énige, echte, onvergelijkbaar paardvriendelijke opleiding!

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 21:17

Als ik dat zou doen dan staat binnen de kortste keren de politie aan de deur dat ik zonder vergunning borden aan de openbare weg plaats Haha!

Sushilla

Berichten: 729
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-04 16:04

Citaat:
Ik las laatst hier op bokt dat mensen de mest in zakken doen, en aan de strtaat zetten. Schijnt heel goed te werken, omdat veel mensen die mest dan gebruiken voor een moestuintje ofzo.


Dit heb ik ook gedaan, maar wij wonen vlak bij het centrum van het drop of beter gezegt bij ons begint het agrarische gebiedt en gingen er toch veel mensen klagen over "al die plastic zakken aan de weg" het is echt zo'n dorp dus iedereen weet er meteen van. Dus dat ging ook niet echt.
Met de kliko's was ook geen succes omdat wij veel groen zowiezo al hebben en met paardenmest voor twee paarden erbij lukt het niet
In ieder geval allemaal al hartstikke bedankt voor jullie tips echt super OK dan!

Als iemand nog meer tips heeft zijn die natuurlijk altijd welkom!

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 16:09

Ik gooi een deel in de groene bak en de rest gaat op de kippenmesthoop van de buurman.
In principe kan ik alles naar de buurman brengen, maar dat is zo'n eind lopen iedere keer(500 meter heen en ook weer terug). Dus alle kleine beetje die de groene bak in kunnen verdwijnen daar ook in Schijnheilig. Idd, niet te zwaar maken. Ik dacht uit m'n hoofd dat een bak max 60 kg mag wegen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 16:13

Die van mij gaat bij ons over het land of ik kan het bij de overbuurman op zijn erf kwijt. Hij rijdt het dan later uit over zijn land. Best wel makkelijk zo'n overbuurman. Daarbij hebben we best wel veel land, dus daar kunnen we het ook goed kwijt.

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 18:37

Dennis schreef:
Ik dacht uit m'n hoofd dat een bak max 60 kg mag wegen.
60 kg maar Verward , ik denk dat die van mij al snel het dubbele is als hij vol zit.

Ze hebben hier nu iets nieuws. Er gaat een chip in de bak ingebouwd worden, zodat ze kunnen zien hoeveel 'officiële' bakken er langs de weg staan. Nu is het dus nog maar een kleine stap om de bakken te gaan wegen en dat je per kilo mag gaan betalen Verdrietig

Kanzi
Berichten: 2655
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 21:08

Bij ons mag er 80 kilo in de kliko.
Misschien is een geitje voor je groenafval een oplossing Haha! , heb je weer plek voor wat paardenmest....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Myrthe1 en 28 bezoekers