op welke leeftijd eerste dekking?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

op welke leeftijd eerste dekking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-02 00:54

Tjsa, veel uitleg nodig? Maar op welke leeftijd mag je een merrie voor het eerst laten dekken, en welke nadelen hebben een te vroege drachtigheid?

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 01:15

Niets moet, alles mag Haha!
Maar zonder veel uitleg dus... voor het eerst dekken op een minimale leeftijd van 3 jaar.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 12:24

Daar ben ik het mee eens. Maar als je denkt dat je merrie er nog niet aan toe is nog niet dekken. Ik heb weleens driejarige merries gezien met een veulen aan de voet, maar die waren helemaal kapot. Soms kan het natuurlijk ook best goed gaan. Op 2-jarige leeftijd word er weleens gedekt omdat ze anders uit de maat groeien.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Re: op welke leeftijd eerste dekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 17:50

Nonnie schreef:
Tjsa, veel uitleg nodig? Maar op welke leeftijd mag je een merrie voor het eerst laten dekken, en welke nadelen hebben een te vroege drachtigheid?


vier jaar is het beste. Dan is de merrie voor het grootste deel uit gegroeid. Te vroeg kunnen vergroeiingen van de benen en rug tot gevolg hebben.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 18:01

Ikzelf vind voor sommige merries dat het pas vanaf 5 of 6 jaar kan. Sowieso niet onder de 3 jaar gaan zitten. Maar dat verschilt echt per paard, de een is er (lichamelijk en geestelijk) veel eerder aan toe als een ander.

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 18:52

Ik laat mijn paard eerst beleren en pas rond 5-jarige leeftijd dekken, ik vind dat persoonlijk de beste leeftijd..

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 22:56

ligt eraan wat je wilt en hoe je paard uitgroeid.
wij laten meestal met 3 dekken dan zijn ze 4 (ongeveer) als ze het veulen krijgen.Maar dan moeten ze wel al redelijk rijp en uitgegroeid zijn.
Het paard heeft anders teveel stoffen nodig voor haar eitgen groei, dat voor het veulen en om later het veulen te zogen vandaar dat ze het idd wel eens eerder doen om de groei van de merrie af te remmen al vind ik het maar een stomme reden maar goed.

Ik hoop Hinke met 3 te laten dekken maar met 4 vind ik het ook wel best:)

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 16:45

De ene kan eerder gedekt dan de andere, je moet ook naar de merrie kijken. Maar ze hebben op de proefboerderij in lelystad een onderzoek gedaan en daar is uit naar voren gekomen dat de merries die al op 2 jarige leeftijd werden gedekt en daar ook op die leeftijd aan toe waren, er niet onder leden om al op 3 jarige leeftijd een veulen te hebben. Zij ontwikkelden zich net zo als dat hun leeftijdgenoten dat deden zonder veulen.
Een veulen kost de merrie eigenlijk pas in de laatste twee maanden van de dracht en tijdens de lactatie energie, de merrie is dan dus al 3! Als de merrie in die periode goed gevoerd wordt hoeft ze dus geen problemen te hebben met het hebben van een veulen.

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 13:56

het kan met 2 jaar oficieel zeggen ze, maar veel mensen zijn ertegen omdat dat nadelig kan zijn voor de groei van je merrie.
ik ben voor 3 - 4 jaar eerste keer dekken. de kans is zeer groot dat als je eerder dekt dat je merrie groeiproblemen krijgt, of heupen die scheefgroeien, of te nauwe bekken. mijn vorige verzorg welsh pony'tje
is ook al met 2 jaar gedekt, en toen ze 3 was nog een keer, en toen gingen ze haar ook inrijden en vanalles tegelijk gedaan dus, dat lijkt me niet goed voor zo'n beestje zo jong al en dan al vanalles moeten. en dat bleek ook wel, na een half jaar werd ze kreupel aan haar achterhand, en je kon het zien aan haar heupen , haar rechter heup ging hoger omhoog als de andere tijdens het lopen. en het bleek dus dat ze scheve heupen had. de dierenarts van de paardenkliniek dacht dat dat toch wel bleef en dat ze nooit normaal meer erop liep als zo. maar ze hebbe aar eerst op rus ezet, en toen et veuleneraf was nog eens een halfjaartje en daarna had ze het nog , dus toen is ze verkocht, omdat ze toch niet meer herstelde daarvan, echt zonde dat ze haar al zo jong hebben verprutst.

ida
Berichten: 31
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zuid holland

Re: op welke leeftijd eerste dekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 14:50

Nonnie schreef:
Tjsa, veel uitleg nodig? Maar op welke leeftijd mag je een merrie voor het eerst laten dekken, en welke nadelen hebben een te vroege drachtigheid?


Hallo,

Ik zou inderdaad niet eerder dan 3 jaar doen, want dan zijn de botten nog zacht n groeien ze nog te hard om dit te kunnen en ja heb je haast wat voor ras is het.
Een doorsnee paard word de vruchtbaarheid ongeveer tussen de 12 en de 14 jaar minder. Dan worden de merrie's moeilijker drachtig en de kans is groter dat de vrucht loslaat. Maar er zijn genoeg paarden die daar dus geen last van hebben en met 23 jaar nog een veulen krijgt.
Het ligt ook een beetje aan het ras want welsh en shetlanders zijn langer vruchtbaar.
En nog iets hoe jonger de merrie hoe eerder de kans op onvoldoende afweerstoffen in de biest (eerste melk).

Mail even om wat voor paard het gaat en hoe oud ze is.

gr. shirley

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 17:15

Donja schreef:

De ene kan eerder gedekt dan de andere, je moet ook naar de merrie kijken. Maar ze hebben op de proefboerderij in lelystad een onderzoek gedaan en daar is uit naar voren gekomen dat de merries die al op 2 jarige leeftijd werden gedekt en daar ook op die leeftijd aan toe waren, er niet onder leden om al op 3 jarige leeftijd een veulen te hebben. Zij ontwikkelden zich net zo als dat hun leeftijdgenoten dat deden zonder veulen.

Gaat iedereen aan de wetenschap voorbij?

Stal Roelofs in Den Ham dekt ze haast allemaal op 2 jarige leeftijd.
Worden eerst hengstig gespoten.

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 17:26

maar kunnen die mensen dan niet gewoon wachten tot het paard vanzelf hengstig wordt?? want hengstig spuiten op zo'n vroege leeftijd betekend dus dat ze er kennelijk nog niet aan toe zijn, omdat ze niet uit zichzelf al hengstig zijn geweest. en ook al zijn ze met 2 jaar wel hengstig, zal het nog niet altijd goed gaan(en je zal net zien dat jij dat paard hebt!?) omdat ze inderdaad nog weke botten hebben.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 17:47

Als je een paard hengstig spuit verkort je gewoon de cyclus door het "geel lichaam" te doen afsterven, zodat een nieuwe follikel kan gevormd worden. Als een paard niet cycleert kan je het dus ook niet hengstig spuiten, heeft dus ook niets met de leeftijd te maken.
Ik geloof ook niet in op 2 jaar dekken, ik weet dat het soms standaard gebeurt maar de merries groeien dan niet mooi uit. Het verdient natuurlijk beter als je al een veulen hebt op 3 jaar dan dat je ze een jaar langer moet voeden, daarom wordt het ook gedaan.

radnah
Berichten: 12
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 17:50

ik denk ong 4/5 jaar want als ze 3 zijn zijn ze zelf erg druk en als ze dan ook nog een veulen heeft is ze helemaal druk. Een vriendin van mij heeft een 3 jarige merrie die onbeleerd is met een veulen die afgespeend moet worden!! Nou ze heeft haar handen er vol aan.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 09:44

Troef schreef:
Donja schreef:

De ene kan eerder gedekt dan de andere, je moet ook naar de merrie kijken. Maar ze hebben op de proefboerderij in lelystad een onderzoek gedaan en daar is uit naar voren gekomen dat de merries die al op 2 jarige leeftijd werden gedekt en daar ook op die leeftijd aan toe waren, er niet onder leden om al op 3 jarige leeftijd een veulen te hebben. Zij ontwikkelden zich net zo als dat hun leeftijdgenoten dat deden zonder veulen.

Gaat iedereen aan de wetenschap voorbij?

Stal Roelofs in Den Ham dekt ze haast allemaal op 2 jarige leeftijd.
Worden eerst hengstig gespoten.


Bij stal Roelofs gelden andere (lees: commerciele) belangen, waarbij de gezondheid van de paarden misschien niet op het hoogste plan staan..... (bijvoorbeeld snel de nafok van een bepaalde hengst kunnen tonen, ook via de moederlijn, of vermeerdering ter vergroting van de afzet).

Ik zeg niet dat het zo is bij Stal Roelofs, maar ik ben wel genegen het oordeel en advies van onafhankelijke wetenschap te verkiezen boven het handelen van een commerciele instelling....

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30623
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 19:49

De VA heeft bij mijn buurman afgeraden ze op 2-jarige leeftijd te laten dekken. Het zal teveel ten koste van de pony gaan.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-02 20:05

Ja, het gaat wel om Indy, maar nog niet voor nu Knipoog Het was gewoon een algemeen vraagje

Thnx!! Kusje