mijn paard heeft waarschijnlijk Rhino

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

mijn paard heeft waarschijnlijk Rhino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-02 12:59

Hij eet slecht, heeft een paar weken terug hoge koorts gehad en antibiotica met koortsverlager. zijn koorts is inmiddels weg. Hij heeft een tijdje redelijk gegeten maar nu is het weer minder. Is er niets wat ik kan doen voor hem? Mag hij naar buiten met mooi en open weer of kan hij beter binnen blijven?

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 14:18

Desiree, wat lees ik nou? Heeft Iones Rhino? Waarom denk je dat? Heeft de DA dat ook gezegt? Want dat zou niet zo mooi zijn! Ik denk dat je hem het beste zo veel mogelijk buiten kunt zetten, frisse lucht is immers het beste wat je een paard maar kunt geven! En de stal zo veel mogelijk open zetten dat er frisse lucht binnen kan komen.

Succes!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-02 14:25

ik heb ze van het weekend zoveel mogelijk buiten gehad Jolande. Maar mijn conclusie komt uit het volgende: de veearts rhino wel genoemd bij iones. en ik lees overal dat het heerst. Hij heeft wel de verschijnselen ervan. Ik probeer vanavond een beetje vlot op stal te zijn, dan gooi ik ze nog effe buiten.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 14:37

Een paar daagjes van stal wisselen met Sando ?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-02 15:14

ik zou niet durven, tenzij wim bereid zou zijn de stal van iones te ontsmetten. Anders wordt ook Sando ziek.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 17:52

in IDS stond een heel stuk over rhino.
Ook al weet je het niet 100% zeker, houdt hem uit de buurt van drachtige merries.
Lijkt me ook wijzer (naar wat ik van dat stuk begreep, heb er zelf geen ervaring mee) om hem te houden waar ie is, op stal dus, om besmettingsgevaar zo klein mogelijk te houden.
Ik heb IDS zelf niet, maar ik wil morgen best even aan mijn stalhouder vragen of ik hem even mag lenen om het voor je over te typen/scannen.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 18:35

Als je paard geen koorts meer heeft kan hij gewoon naar buiten, is juist goed voor hem. Ik weet niet wat voor vorm hij heeft (gehad).
Mijn vorige paard had de vorm waarbij hij zijn achterbenen slechter kon aansturen doordat de zenuwen aangetast waren. Hij heeft toen een poos veel in de wei gelopen en ik heb vitamine B bijgevoerd op advies van de DA.
Ben na een maand begonnen met stukjes stappen en na bijna 4 maanden kon ik weer heel rustig aan beginnen met rijden.
Hoop voor je dat hij weer snel opknapt!

Rivendell

Berichten: 6819
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 19:27

Mag een paard met Rhino eigenlijk wel naar buiten?
Hij is toch besmettelijk voor andere paarden?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 19:33

Heb even het een en ander over Rhino en besmettelijke ziektes voor je gescand (hulde aan de tekstherkennisprogramma's!). Misschien kun je er wat nuttigs uit halen.

Ik heb ook nog een hoop informatie over hoe te handelen als hij daadwerkelijk verlammingsverschijnselen zou krijgen, maar daar gaan we nog maar even niet van uit, dus die info zal ik je besparen.

Uw paard natuurlijk gezond

Rhinopneumonitis-virus

Rhinopneumonie is een kreet die veel paardeneigenaren de rillingen over de rug doet lopen. Soms is dat terecht, maar soms ook niet. Er zijn namelijk, net als bij influenza, twee verschillende typen. Type 2 veroorzaakt alleen klachten aan het ademhalingsstelsel en je kunt die vergelijken met een super-influenza Type 1 is veel vervelender en kan naast de influenza-verschijnselen ook abortus en verlammingen veroorzaken. Bij een besmetting met type 2 zijn de verschijnselen meestal: hoge koorts, heldere neusuitvloeiing en zwelling van de klieren in hoofd en hals. Bij een secundaire bacteriële infectie wordt de neusuitvloeiing etterig, grijsgeel en stinkend. Het kan tot drie maanden duren voordat de dieren weer fit zijn. Type 2 komt voornamelijk bij jonge paarden voor. Type 1 heeft een sluipend begin met lichte koorts, verkoudheidsverschijnselen en gebrek aan eetlust. Na een week kan verlamming van de achterhand optreden en bij drachtige merries een abortus. Type 1 komt voornamelijk bij oudere paarden voor.

Rhino-virus

Het rhino-virus is een soort influenza, maar dan veel milder. Je kunt het vergelijken met een verkoudheidsvirusje bij mensen. Vooral jonge paarden hebben er last van, met name als ze in contact zijn gebracht met oudere paarden. Over het algemeen is er niet meer aan de hand dan een paar dagen neusuitvloeiing en verhoging, soms gaat dat gepaard met wat hoest.

Algemene maatregelen bij het uitbreken van een besmettelijke ziekte in een paardenbestand:

* Zieke paarden op rust, eventueel met een deken op stal zetten.
* De besmette stal moet worden geïsoleerd, dat wil zeggen dat er geen paardenvervoer van of naar de stal moet plaatsvinden. Er mogen geen nieuwe paarden bij, en er mogen ook geen paarden uit het besmette bestand naar elders worden vervoerd.
* Paarden die ziek zijn moeten zoveel mogelijk apart gehouden worden van de paarden die nog niet ziek zijn.
* Alle paarden dienen dagelijks getemperatuurd te worden om zieke dieren zo snel mogelijk apart te kunnen zetten.
* Zorg voor goede ventilatie, stofvrij voer en een goede stalhygiëne. Als je paard heel gevoelig is voor stof, kun je het voer en hooi nat maken voordat je het geeft. Bij hoestende paarden is het altijd verstandig het hooi te weken voordat je het voert.
*Vanzelfsprekend horen in dit rijtje de juiste diergeneeskundige zorg en natuurlijk de preventie door middel van vaccinatie thuis.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-02 23:52

bedankt voor de info margreet. Mijn paarden hebben allebei koorts gehad, gehoest, opgezwollen klieren inderdaad, hoesten, paddy nu ook snotteren maar dat is alweer minder geworden, allebei slecht gegeten, paddy eet weer goed, iones redelijk. Ik zie geen vormen van een ataxie god zij dank. We zijn op stal wel bang voro spontane abortussen. Ze zijn helaas niet geisoleerd van de rest van de stal. en ik zet ze wel eens een paar uur buiten. ik krijg bij iones dan de indruk dat het gelijk losser komt. Maar nu weet ik toch nog niet welk type ze zouden hebben. Morgen ondergaat iones een bloedaftappinkje voor een test.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 09:09

Je kan ook nog op de site van Dierenkliniek de Keerhoeve kijken, daar staat ook behoorlijk wat info over beide types. www.keerhoeve.nl , dan bij paarden en dan kom je er wel uit. Staat trouwens meer interessante info op. Sterkte met je paarden en laten we hopen dat ze er snel weer bovenop komen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-02 11:10

Bedankt voor je informatie Jet. Ik heb deze uitgeprint en wat regels gehighlined. Ik neem de info mee naar de stal, waar bij sommige mensen toch wel wat schrik heerst. ER zijn wat paarden met koorts en ze zijn sloom. Oppassen geblazen dus. Ik hoop dat wij te maken hebben met het EHV-4 virus omdat deze een minder agressieve vorm heeft dan het andere (dat kan leiden tot abortus en ataxie). Een bloedtest zal het uitwijzen.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 16:26

Jeempie Desiree,

Het gaat nu toch echt wel lang duren met Iones. En wat vervelend dat nu ook andere paarden ziek beginnen te worden. Ik denk dat het goed is als je je paarden veel nuiten zet in de frisse lucht. Ik denk dat het inmiddels in de stal hangt en dat Iones en Paddy daarom er niet helemaal goed overheen komen.
Kun je niet vragen of die "deur" bij Iones zijn stal overdag open kan? Dan ventileerd het tenminste een beetje en komt er wat frisse lucht binnen. Ik denk dat als het minder benauwd voor hem wordt dat hij wel sneller zal opknappen.
Isoleren is goed maar alles waar te voor staat ........

Hopelijk gaat het allemaal wat sneller beter met je dames en heer.

Groetjes Adrienne

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-02 17:20

Die deur wil Wim niet open hebben uit angst voor ongewenste en stiekume figuren. Ik heb die vraag al ooit gesteld namelijk op een warme zomer. Veel mensen zeggen inderdaad "naar buiten met die knollen". toen Angeliek mijn probleem aanhoorde heeft ze mij aangeboden om de paarden buiten te zetten. En dan haal ik ze zelf weer binnen. PFoeh! Opluchting. En inderdaad, misschien zit ik met paddy pas op de helft....

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 09:57

Desiree, ik las bij een ander topic dat bloedonderzoek jou f 800,-- kost voor Rhino. Ik begreep ook van een reactie dat het een ingewikkeld onderzoek is, maar ik ben nu benieuwd hoe lang het duurt voordat je uitslag hebt. Weet je daar iets over? Zie je inmiddels al weer wat verbetering of is dat te snel? Het lijkt me heel rot om je paarden zo ziek te hebben en niet zeker te weten wat er aan de hand is. Ik hoop voor je dat ze toch weer snel opknappen, succes ermee.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-02 12:08

ja, natuurlijk heb ik het er met de veearts over gehad om een bloedtest te laten doen op rhino maar dat laat ik dan maar achterwege. Een bloedtest heeft al plaatsgevonden; iones heeft bloedarmoede. Aangezien dat meestal ontstaat door worminfectie wordt het nu verder daarop getest. Als er inderdaad worminfectie is, is dat waarschijnlijk de reden dat hij weinig weerstand had, en dus een virus gekregen heeft. Want hij is normaal altijd heel vitaal.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-02 14:49

ik heb net telefoontje gehad van de veearts. Mijn paard lijdt aan fikse bloedarmoede, en ze hebben niets van wormen kunnen vinden, dus het moet een uitvloeisel zijn van een virus. Nu krijgt hij iets waar flink wat ijzer in zit om nieuwe hemoglobine aan te maken.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 14:52

Kan ook chronisch zijn, net als bij mensen. Ook is het zo dat als je ijzer aan het voedsel toevoegd dat de darmen 'lui' worden en het dus niet meer uit het voedsel halen.
Blijven checken dus.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-02 17:15

nou, mijn paarden zijn allebei ziek geweest en daarvoor waren ze prima in orde. dus ik denk dat het een uitvloeisel van het virus is. TEnminste dat dacht de dierenarts.

stallionlover
Berichten: 25
Geregistreerd: 05-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 18:05

Zorg ervoor dat je paard een goed afweersysteem heeft om het rhino virus uit zijn lijf te verdrijven. Goed voer en vitamine spuiten en goed contact onderhouden met de veearts. En de mensen om je heen waarchuwen die ook paarden bij die van jouw op stal hebben staan.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-02 11:01

Het heerst gewoon bij ons op stal en mijn paarden waren de eersten die het kregen. Ze zijn er nu bijna vanaf, alleen die bloedarmoede nog. Ik mag vrijdag weer zachtjes aan beginnen met buitenrijden. Ik dacht dat ik wel goed zorgde voor weerstand, maar mijn paarden zijn van vroeger uit gewend om veel buiten te staan en nu zijn er vele dagen geweest dat ze de hele dag niet buiten komen. Tsja, en dan kweek je kasplantjes. Dat is niet mijn keuze geweest.