palomino hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

palomino hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-02 23:15

heeeeeeeee,vraag hoe gaat het eigenlijk met KI???
iemand vroeg mij of ik kon uitleggen hoe dat zit met bloedlijnen etc.
Zij zoekt een palomino hengst maar weet niet of die er in nederland zijn???en hoe dat werkt.kan iemand mij helpen??

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 00:07

Ik weet niet hoe het werkt daar kan ik je niet mee helpen.
Ik dek alleen natuurlijk , en dan ook nog "zwart" Haha!
Ik weet wel dat Sil een palomino hengst heeft die volgens mij K I dekt.
Zij weet vast wel meer daarover.

DubbelFun

Berichten: 88658
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 10:19

Proffesionele info kun je krijgen bij oa Holstud in Hoenderloo, maar het gaat ongeveer als volgt.
Ten eerste in er verschil in bedrijfs KI en bevroren KI.

Bij bedrijfs KI staat de hengst op het KI-station (of wordt gebracht als er vraag naar is). De merrie wordt gebracht, hengstigheid wordt gekontroleerd, hengst springt op bok en sperma wordt direkt bij de merrie ingebracht.

Bij bevroren KI hoeft de hengst niet in persoon aanwezig te zijn Lachen

Verder komt er natuurlijk nog het nodige aan papierwinkel bij kijken.

In de hengstenspecials staan de aangeboden hengsten, vaak met hun pedigree/kleuren voorouders en wijze van dekking. Ook het dekstation staat daar dan bij. Een eigenaar kan je alles vertellen over voorouders/bloedlijnen en ook de AQHA-files zijn een bron van info.

Het karakter, bouw en de mate waarin een hengst eigenschappen doorfokt is een heel ander verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 10:40

Sanwood Gold Kwijl ..... die doet vanaf dit jaar alleen nog maar KI, geen natuurlijke dekkingen meer.

miekewasser
Berichten: 15
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: hamminkeln

K.I.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 11:39

Hoe begin je met K.I.?

Ten eerste:Zoek een hengst uit die qua bloedlijn bij je paard past,dit is belangrijker als de kleur.Wil je met een palomino dekken dan garandeerd je dit geen veulen met palomino kleur,sterker nog bij bepaalde kleuren van de merrie (b.v.palomino,dun of veel wit bij appaloosa,paint) riskeer je een albino (een veulenkleur vaak zonder overlevingskansen).Over fokken op kleur zijn hele studies gedaan,vaak vind je in oude (amerikaanse rassen) vakbladen zulke artikelen.
Ten tweede:Heb je een hengst uitgezocht vraag of ze sperma versturen,niet altijd hoef je de merrie weg te brengen.De hengst gaat naar bijvoorbeeld Holstud in Stroe,daar word sperma afgenomen,dit word onderzocht,geprepareerd en meestal verdeeld in drie porties gekoeld.Dit kan worden opgestuurd naar je dierenarts of een officieel dekstation bij je in de buurt.Dit gekoelde sperma blijft drie dagen goed genoeg om de merrie te insemineren.
Ten derde:Bij amerikaanse rassen moet de hengsteigenaar officieel toestemming voor shipped cooled semen hebben.
Ten vierde:Je merrie moet een aantal malen nagekeken worden om op het juiste moment geinsemineerd te worden,dit kan een langdurige geschiedenis worden als een merrie de hengstigheid niet zo goed toont.

Dan zijn er natuurlijk stallen waar je je merrie heen kunt brengen,die zelf de k.i.verzorgen, daar springt de hengst op een bok of een merrie die hier voor gebruikt wordt en wordt het sperma door de dierenarts bij de merrie
ingebracht.Dit kost natuurlijk heel wat meer dan dat je het laat versturen.

Dit zijn allemaal dingen die je van te voren moet overwegen.Een veulen fokken kost veel geld,wil je het goed doen.

Wij doen altijd natuurlijk dekken en dit bevalt ons het allerbeste,ook omdat de merrie vaak bij de hengst op de wei kan blijven lopen (als de eigenaar dat goed vind).Dit brengt het drachtigheidspercentage over het aantal merries op 98%.

Hopelijk heb je iets aan dit lange verhaal en nee, wij hebben geen palominohengst ter dekking staan.

groetjes,Mieke

DubbelFun

Berichten: 88658
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: K.I.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 11:47

miekewasser schreef:
Hoe begin je met K.I.?

Ten eerste:sterker nog bij bepaalde kleuren van de merrie (b.v.palomino,dun of veel wit bij appaloosa,paint) riskeer je een albino (een veulenkleur vaak zonder overlevingskansen).


Ik moet hier even iets recht zetten:
bij paarden bestaat geen albino-variant, dit is bewezen genetisch niet mogelijk. Wel de cremello of de lethal-white. De eerste heeft een dubbel CR-gen (van beide ouders één CR-gen ge-erfd, de tweede is weliswaar wit, maar dit 'dodelijke' heeft niets te maken met albino, maar met een afwijking in de maag/darmen waardoor een dodelijke koliek zal ontstaan.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 13:53

Meer over lethalwhite kun je hier lezen.

K@rin

Berichten: 415
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 23:58

Blaze, net over de grens in Belgie (Heusden Zolder) staat een palominohengst ter dekking. Eigenaar Danny Swinnen gebruikt hem voornamelijk voor het dekken van zijn eigen merries (genoeg afstammelingen bij hem te bewonderen), maar "vreemde" merries zijn ook welkom. Tel. 0032-476907327
Info over deze 7 jarige hengst, Mr Docs Hollywood vindt je in de hengstenspecial van 1999 (van de Quarter) en bij de eigenaar. Geen KI, alleen natuurlijke dekking.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

palomino hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 01:27

de sylvester ranch heeft ook een palomino hengst Generals Golden Boy. een quarter. hun site is sylvesterranch.ibs4.com. daar staan foto's van de hengst zelf, maar ook van nakomelingen. veel sucses en plezier met fokken. Haha! Haha! Haha!

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: palomino hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 09:31

Blaze schreef:
heeeeeeeee,vraag hoe gaat het eigenlijk met KI???
iemand vroeg mij of ik kon uitleggen hoe dat zit met bloedlijnen etc.
Zij zoekt een palomino hengst maar weet niet of die er in nederland zijn???en hoe dat werkt.kan iemand mij helpen??


bij tip quarter horses in hall, bij apeldoorn staat de palomino hengst I'm So Brio. Een hengst met goede bloedlijnen (pleasure) en een vriendelijk en makkelijk charakter. er wordt k.i. gedekt en eventueel ook natuurlijk.
begeleiding van de dierenarts is zeer goed en ook de verzorging van de merrie als die eventueel daar gebracht wordt. ik heb vorig jaar mijn merrie door hun andere hengst laten dekken en ben zeer tevreden.
Er is ook een jaarling merrie van hem daar te bezichtigen (Zijn eerste veulen). Dit jaar worden er ook meerdere veulens van hem geboren.

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 23:58

Even een vraag tussendoor, nu het een beetje over kleuren gaat.
Als ik mijn buck laat dekken door een cremello, wat zal de kleur zijn of wat zijn de risico`s.
Maar weer on topic, ben je nu wijzer geworden Blaze, want volgens mij is er een hoop zinnigs uitgelegd. Ik denk dat de meeste vragen over KI wel beantwoord zijn of niet?

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-02 00:03

chrico schreef:
Maar weer on topic, ben je nu wijzer geworden Blaze, want volgens mij is er een hoop zinnigs uitgelegd. Ik denk dat de meeste vragen over KI wel beantwoord zijn of niet?



ja hoor, ben een stuk wijzer nu Haha!

Lola kan me helpen Knipoog

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 01:01

Als je een buckskin (= bay + 1 verdunningsfactor0 kruist met een cremello (=sorrel + 2 verdunningsfactoren) dan kun je dus een buckskin, een perlino (= bay + 2 verdunningsfactoren) of een cremello krijgen. Het veulen krijgt minimaal 1 verdunner van de cremello ouder en kan een tweede krijgen van de buckskin ouder. De laatste twee kleuren zijn bij de Quarters dus nog niet toegestaan, bij de Paints wel.
Hier een link naar een site die over dubbel diluted colors gaat. Hier kun je alles over bucksckins, palomino's, cremello's, perlino's enz. gaat.
Als je het knopje Colorchart aanklikt krijg je een schema waarin de kleuren genoemd staan. Er is ook ergens een schema van kruisingen, en voor de Quarter fokkers, er is ook een link naar een brief aan de AQHA om registratie van Cremellos en Perlinos voor elkaar te krijgen. Deze brief kun je copieeren, ondertekenen en naar de AQHA mailen.
http://www.doubledilute.com/main.html

sil
Berichten: 690
Geregistreerd: 24-09-01
Woonplaats: St Martin D'Audouville

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 21:02

ja en dan heb je sanwood gold nog die alleen nog maar via ki gaat dekken want dat vind de eigenaar het prettigst!!!
als de merrie hengstig is laat de eigenaar de merrie scannen en de veearts verteld de eigenaar wanneer er geinsimineerd moet worden en de eigenaar van de merrie belt de eigenaar van sanwood en die zorgt er voor dat sannie die dag op de bok gaat en het sperma wordt door het ki station bij de merrie houder thuis gebracht en in de merrie geinsimineerd.
de kosten buiten het dekgeld zijn dus de kosten voor het scannen, plus/minus 85 gulden en het insimineren , per keer plus/minus 25 gulden
en dat is afhankelijk van de afstand die gereden moet worden!!
op deze manier lopen zowel de hengst als de merrie geen enkel risico tijdens het dekken en is de eigenaar van de hengst verzekerd dat het sperma van de hengst goed is omdat dit telkens gecontroleerd wordt!!
bijkomende factor is dat er ook geen geslachts ziektes verspreid kunnen worden en dat de hengst (die ook in de sport/les/wedstrijd gebruikt wordt precies weet wanneer er gedekt wordt en vooral wanneer niet!!!
ook jonge merries ondergaan geen angstige momenten tijdens het dekken want het insimineren is leterlijk en figuurlijk een fluitje van een cent.
kortom voor de eigenaar van sannie en vele merrie houders is k.i de uitvinding van de eeuw!!
groetjes van silvia en Sanwood gold

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 22:30

Vraagje: Dekt een van de vele palomino-hengsten alleen een 100% volle QH, of kun je ook gewoon via KI bv. een kruisingje nemen???

sil
Berichten: 690
Geregistreerd: 24-09-01
Woonplaats: St Martin D'Audouville

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 10:27

Sanwood gold is ook beschikbaar voor niet amerikaanse rassen of te wel voor elke pony (of paard).
het dekgeld bedraagt dan de helft van de dekgeld, normaal €600.-
en dus voor andere € 300.-
als je meer wilt weten moet je me even mailen.
groetjes silvia