npa of nra waar staan deze afk voor ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

npa of nra waar staan deze afk voor ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 23:10

op stal hadden we het vandaag over de papieren van een paard en bij de hengst stond nra en bij de moeder npa , nou wist dus helemaal niemand waar dat voor stond , dus stel ik bij deze hier maar de vraag of iemand me iets wijzer kan maken , had al in de zoekfunctie gezocht
maar werd er niet wijzer van

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 00:47

npa is een pony geregistreerd bij het NRPS, nra is een paard geregistreerd bij het NRPS.

Het stamboek kent vier registers: het NPA voor pony's die aan bloedvoering en stokmaat voldoen; het NRA voor paarden die aan bloedvoering en stokmaat voldoen; het register A voor dieren die aan de bloedvoering voor paarden of pony's voldoen en waarvan de vader een goedgekeurde hengst is bij een EU-erkend stamboek; en het register B, als sluitpost, voor dieren die niet in een der voornoemde registers kunnen worden ingeschreven.

De NPA en NRA registers hebben een veulenboek en een stamboek. Bij de geboorte komt een dier in het veulenboek. Op driejarige of oudere leeftijd kan het dier worden opgenomen in het stamboekregister, mits het aan bepaalde kwaliteitseisen voldoet.
Het NRPS gaat bij registratie altijd uit van de hengst. Een veulen afstammend van een goedgekeurde hengst of een door NRPS erkende hengst wordt in principe altijd opgenomen in het veulenboek (mits aan de bloedvoering is voldaan) ongeacht de afstamming van de merrie. Dieren die afstammen van andere hengsten, komen in een A of B register.


(bron www.nrps.nl)

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 00:49

oke dank je wel
dit was net wat ik wou weten