geen passend zadel gekocht krijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moon_lover

Berichten: 54
Geregistreerd: 22-05-03
Woonplaats: Zetten

geen passend zadel gekocht krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 21:45

Hoi

mijn pony heeft een lage schoft en een ronde buik.
En nu wilde ik een leren zadel voor haar kopen. Zijn ze vandaag geweest maar geen zadel pastte. het schuigft naar voren!

Ik had een wintec en die kan wel op maat gemaakt worden maar eigenlijk wilde ik een ander zadel. Een leren veelzijdigheid richting dressuur. Niet gelukt dus.....

Zijn er nog meer mensen die dit probleem hebben en wel een goed passend zadel gevonden hebben?

Wiesje

Berichten: 2914
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 22:18

Als je gewoon lekker recreatief rijdt, zou je misschien eens kunnen orienteren op een boomloos zadel. Deze passen vrijwel altijd. Ik heb binnenkort een boomloos zadel voor mijn brede ronde fjord en mijn smalle kwpn-er met hoge schoft. Past op allebei goed!
Ik geloof alleen dat deze zadel niet op wedstrijden worden toegestaan, maar dat zou je na kunnen vragen.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 23:03

Ook boomloze zadels hebben pasvorm en passen dus lang niet op elk paard. Bovendien vindt niet elk paard een boomloos zadel geweldig.
Ik kan je een zadel adviseren wat gegarandeerd past, die worden alleen op maat gemaakt, Sharon Saare. Ik weet niet wie haar vertegenwoordigd in NL, maar als je het per se wilt weten, dan kan ik daar wel achter komen.
In de IJslanderhoek maak je ook wel een goede kans, dat zijn ook niet de gemakkellijkste paarden.

Stilla
Berichten: 274
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 23:20

Ik had altijd voor mijn merrie een KN zadel. Mijn merrie was rond gebouwd, weinig schoft, en weinig schouder waar het zadel achter bleef liggen.
Met het KN heb ik nooit problemen gehad.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 23:29

Probeer het eens bij een andere zadelmaker!

Zelf heb destijds een zadel op maat laten maken, omdat niets paste.
Das wel duur, maar je wilt toch graag dat iets goed ligt.
Er zijn zoveel verschillende modellen te krijgen , gewoon even doorzoeken, er is vast iets wat past.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 10:54

Mijn vriendin heeft een paard met lage schoft en ook wat rond.. had op hem een Ainsley liggen. Welk model weet ik niet precies, maar een vzh.

aurian

Berichten: 269
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 15:14

Ik ken het probleem, ben nu een jaar en 3 zadels verder. In eerste instantie ligt het zadel goed (had eerst een lemetex veelzijdigheid richting dressuur (wellicht voor jouw een optie), die begon naar links en naar rechts en naar voren te schuiven na ongeveer 4 maanden). Nu heb ik een thorowgood dressuur in de brede maat, die hetzelfde gaat doen. Schuift alleen in verhouding meer naar voren dan de Lemetex. Om gek van te worden. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het Bob marshall boomloze zadel voor ronde paarden zonder schoft en een kort ruggetje ? Of bijvoorbeeld een westernzadel, dat wel zou passen ?

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 15:32

Voor onze superronde welsh hebben wij een zadel aan laten passen.
Zadelmaker vertelde me dat bij ronde paarden het met ieder zadel lastig blijft.Omdat ze zo rond zijn en nauwelijks schoft hebben,heeft je zadel geen enkele grip waardoor het dus gaat schuiven.
Hij heeft het dusdanig aangepast en samen met een staartriem gaat het nu prima.Andere oplossing was er volgens hem niet,dan blijf je maar rotzooien met het ene na het andere zadel...

Het heeft wel wat gekost,maar we weten zeker dat we nu een goed zadel hebben.
Je zou misschien ook eens voor een haflinger zadel kunnen gaan kijken,die zijn extra breed.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 15:49

De arabs die ik heb gereden hadden ook weinig schoft en een ronde rug. Daar werd wel een Wintec opgelegd. De Isabelle Wreth Pro geloof ik.
Leren zadels pasten daar ook niet op.

marissie_000
Berichten: 3
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 16:03

kn

marissie_000
Berichten: 3
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 16:03

dat beviel ons het beste bij onze ronde merrie

Naomi21

Berichten: 2493
Geregistreerd: 05-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 16:13

een vriendin van me lost het ook op met een staartriem, maar er gaat niks boven een zadel dat zo goed past dat het gewoon blijft liggen natuurlijk...

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 16:52

Naomi21 schreef:
een vriendin van me lost het ook op met een staartriem, maar er gaat niks boven een zadel dat zo goed past dat het gewoon blijft liggen natuurlijk...


Helemaal met je eens,ik was/ben er ook geen voorstander van,maar volgens onze zadelmaker was dit voor onze pony de beste oplossing.
Je hebt ze er tussen zitten Haha! ,volgens mij gewoon maar het beste zonder zadel te rijden...

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 16:57


Topcob

Berichten: 1225
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: Cothen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 17:02

Wij hebben met de cobs datzelfde probleem, JC zadels passen bij ons prima.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 17:04

En een staartriem gebruike??

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 17:05

Ik heb wel een zadel voor je te koop Haha! Kijk maar bij EA

Moon_lover

Berichten: 54
Geregistreerd: 22-05-03
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 16:45

Dank jullie voor jullie reacties!
Ik heb de zadelmerken opgeschreven en ga verder opzoek!
Staartriem is geen optie bij die van mij. Ze wordt al gek; steigeren bokken als ze een dekentouwtje onder de staart voelde.

Bedankt groetjes Marjoleine

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 19:44

En een voorsingel?