Problemen met rijden na veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
rachel15

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: ugchelen

Problemen met rijden na veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-04 18:31

nou hier mijn grote problemen
ik krijg de achterhand van mijn paard er niet onder. het rijden ging echt goed, mooi aan de teugel, achterhand eronder, niet meer onregelmatig lopen ect. toen heeft ze een veulen gekregen en zijn we dus 3 weken geleden weer begonnen met 3x in de week te rijden.

ik krijg dus met geen moglijkheid haar achterhand ermeer onder. ik doe nu veel overgangen rijden, halthouden, achterwaarts en voorin tegenhouden en 2 kleine tikjes op dr kont(van me instructrice) dat wil dus allemaal niet helpen, jah 5 meter en daarna niet meer! dan loopt ze dus weer gewoon 'in tweeen'

ik had haar heel mooi aan de teugel lopen met halthouden, stap, draf en galop. veulen gekomen, en neej mevr. heeft tijdens haar zwangerschapsverlof haar hersenen kwijtgeraakt. hellup wat te doen??
ik rij haar gewoon op dezelfde manier, kan een uur gaan trainen en doen met haar, maar het lukt niet. hoe rijden jullie je paard mooi ontspannen naar beneden??

op de linkerhand loopt mijn paard onregelmatig. dit doet ze dus na haar veulen, da bij geweest, neej ze is niet kreupel, vertrouwde het dus niet zo heel goed, maar iedereen zei dat ze niet kreupel loopt maar wel erg onregelmatig, de hele hand gaat goed, de andere hand loopt ze echt te hinkelen tussendoor om het maar zo te noemen. hoe krijg ik dat eruit??

ik heb les, in me les gaat het goed, geen problemen overal mee maar als ik dus voor mezelf rij is het dus (letterlijk en figuurlijk) 1 baggerzooi... sorry moest er ff uit...

please jullie tips!!

[Edit Apple: Titel aangepast]

cavallo one's tu rurnore
(L) hunter (L) yke (L) freule (K) meike (K)
profiel vernieuwd! alleen nog niet helemaal klaar!


maaykuhhh
Berichten: 1699
Geregistreerd: 04-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 21:01

ik zou toch gewoon doorrijden, zoals je normaal doet. zoals je al zegt veel overgangen enz. meer kan je toch neit doen!!!! op gegeven moment weet k cker dat het beter gaat! Haha!

succes! Knipoog

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 21:04

Waarschijnlijk heeft ze iets verrekt of is er iets scheef geschoven tijdens de bevalling. Laat haar is na kijken door een osteopaat.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 21:16

Als je het medische hebt uitgesloten zou ik verder gaan zoals je bezig bent en het wat tijd geven.
Balkjes lopen wil ook wel helpen. En longeren met de pessoa...

Groetjes joyce

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog


fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 21:18

Ik denk dat je gewoon wat ongeduldig bent, rustig aan dame!
Geef je merrie even de tijd en dan zal je zien dat ze er zo weer is.
Die banden en spieren zijn allemaal heel zacht geworden en hebben echt wel even de tijd nodig om weer sterk te worden, dus ga lekker verder zoals je begonnen bent en het komt allemaal goed!
Als je het natuurlijk niet vertrouwd: na laten kijken! Succes!

Buur's Palusha: kleinste Lichte Tour NRPS pony van Nederland!
Loopt nu Intermediaire 1, al 65,39% gescoord!!
http://www.stalbuur.nl
BUUR'S PALUHSA NATIONAAL KAMPIOEN NRPS 2011!
ONZE SPONSOR: MB RUITERSPORT!!

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 21:19

achterhand spieren opbouwen.. ofwel mul zand en bergjes trainen.. moet ik ook doen.. (wel met beleid en volgens een goed trainingsprogramma.. maar dat snap je wel dnek Knipoog)

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 21:46

Hmm achterhand bekken en buikspieren denk ik ..
Het kan zijn dat ze het na de bevalling moeilijk vind het bekken te kantelen en met het achterbeen onder komen. Ik zou het de tijd heel even geven en over een maand ofzo een fysio o.i.d raadplegen.

Succes!

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 21:50

joycje schreef:
Als je het medische hebt uitgesloten zou ik verder gaan zoals je bezig bent en het wat tijd geven.
Balkjes lopen wil ook wel helpen. En longeren met de pessoa...

Groetjes joyce


Helemaal mee eens, pessoa helpt hoor, dan kun je speciaal op de achterhand er onder krijgen trainen waardoor ze ook meer in evenwicht loopt. Pessoa teugel raad ik je dus aan!
Denk dat je beter had kunnen beginnen met longeren etc en niet meteen erop..Een veulen kost nog wel wat enegie hoor..Doe maar lekker rustig aan, lekker aan de halster longeren of buiten aan de hand stappen dat zij ff het gevoel van op dr eigen benen loopt, en op een natuurl;ijke wijze zelf haar evenwicht zoekt..Je kunt natuurlijk niet verwachten dat ze gewoon weer verder kan na een veulen..

"You make me sick, but I love what we're doing here"
Egypt Central
"You Make Me Sick"

<3Verloofd <3

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 10:59

fresco schreef:
Ik denk dat je gewoon wat ongeduldig bent, rustig aan dame!
Geef je merrie even de tijd en dan zal je zien dat ze er zo weer is.
Die banden en spieren zijn allemaal heel zacht geworden en hebben echt wel even de tijd nodig om weer sterk te worden, dus ga lekker verder zoals je begonnen bent en het komt allemaal goed!
Als je het natuurlijk niet vertrouwd: na laten kijken! Succes!


Ik ben het hier helemaal mee eens!

Een goede ruiter hoort zijn paard praten,
Een hele goede ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren,
Een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen!!

rachel15

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-04 12:00

Skitter schreef:
Helemaal mee eens, pessoa helpt hoor, dan kun je speciaal op de achterhand er onder krijgen trainen waardoor ze ook meer in evenwicht loopt. Pessoa teugel raad ik je dus aan!
Denk dat je beter had kunnen beginnen met longeren etc en niet meteen erop..Een veulen kost nog wel wat enegie hoor..Doe maar lekker rustig aan, lekker aan de halster longeren of buiten aan de hand stappen dat zij ff het gevoel van op dr eigen benen loopt, en op een natuurl;ijke wijze zelf haar evenwicht zoekt..Je kunt natuurlijk niet verwachten dat ze gewoon weer verder kan na een veulen..



ik ben ook echt niet begonnen met er gelijk weer op te gaan!!! ben zelf ook nog wel zo slim dat dat niet werkt. hebben haar eerst nog 2 weken 4x inde week gelongeerd...

cavallo one's tu rurnore
(L) hunter (L) yke (L) freule (K) meike (K)
profiel vernieuwd! alleen nog niet helemaal klaar!

Phileine83
Berichten: 204
Geregistreerd: 03-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 13:04

.
Laatst bijgewerkt door Phileine83 op 26-12-23 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Silhouette v. Plutarchus (Perfectum x keur v. Cassini I) drachtig van Adorado (Acorado I x Gluecksgriff x Arkansas)

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 20:43

fresco schreef:
Ik denk dat je gewoon wat ongeduldig bent, rustig aan dame!
Geef je merrie even de tijd en dan zal je zien dat ze er zo weer is.
Die banden en spieren zijn allemaal heel zacht geworden en hebben echt wel even de tijd nodig om weer sterk te worden, dus ga lekker verder zoals je begonnen bent en het komt allemaal goed!
Als je het natuurlijk niet vertrouwd: na laten kijken! Succes!


Ben ik het helemaal mee eens.
Het is voor een paard een hele gebeurtenis om een veulen te krijgen.
De spieren zitten er nog wel maar moeten nu nog even aansterken. En dat duurt even een paar weken. Dus gewoon rustig verder gaan met hoe je bezig was en dan is ze over een paar weken weer de oude.

Jodianne
Berichten: 6
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 18:25

Vergeet ook niet de emoties van de merrie, met een veulen op stal zal ze in 1e instantie niet zo relaxed zijn. Bovendien zal alle banden en spieren verslapt door de dracht en bevalling. Mijn merrie heeft in mei een veulen gekregen en begint nu weer wat sterker te worden.

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 23:00

Ik ben het eens met de meeste mensen hier, dit lijkt me een gevolg van de bevalling. Heeft ze een zware bevalling gehad of was het haar eerste veulen? Veel paarden hebben de eerste tijd wat last van hun achterhand, te vergelijken met bekkeninstabiliteit bij mensen.
Voorzichtig optrainen, je merrie heeft ook een veulen, dat kost ook energie. Liever wat vaker een half uurtje rijden dan drie keer in de week een uur - dat is een vreemde trainingsopbouw. Ik probeer altijd zo snel mogelijk kleine buitenritjes te maken, dan heb je geen last van gierende veulens in de buurt en je rijdt veel rechtuit, dat is m.i. zeker de eerste tijd toch het beste.

HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 13:57

helemaal met Kendra eens, mijn merrie heeft vorig jaar een veulen gehad en het heeft zeker een half jaar geduurd voordat ze weer een beetje op het "oude" nivo was. Nu had zij een behoorlijke zware dracht ze was tonnetje rond zware bevalling want het was /is een mega groot veulen. Ook was het de eerste keer dus haar lichaam had echt behoorlijk wat te verduren gehad. Na een ruim jaar was pas haar buik weer normaal. Ze was erg slap in de achterhand en had last van de bekken. Haar hele lichaam is veranderd na de dracht, ik moet zelfs een ander zadel.

Dus geef je paard de tijd en als je het niet vertrouwd haal er desnoods een fysio bij dat heeft mijn paard enorm geholpen een paar keer lekker losgemasseerd worden..............vinden wij toch ook fijn :0)

Vakantie in USA? doe eens wat anders kom naar Kentucky http://www.hiddencaveranch.com/
Een CURLY horse? wat is dat, wij hebben ze kijk op http://www.hcrcurlyhorses.com


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 6 bezoekers