Tinker luisterd niet naar gebroke bit!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57830
Geregistreerd: 24-02-04

Tinker luisterd niet naar gebroke bit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-04 16:50

Vandaag kwam de dag dat ik Booster eindelijk met gebroke bit en gewoon hoofdstel zou rijden.
Dus ik naar de weide booster gezadeld, alles oke!
toen begonnen met stap, rustig laten wennen dattie alles zag.
Toen ging ie in een van de hoeken bokken en steigeren (dus bok steiger bok steiger, lichtjes omhoog komen dus niet echt steigeren eigenlijk!)
Ik roep iets van ezel en drijf hem door in stap, ging ie in de tweede hoekn, gooit zijn hoofd omhoog en vertrekt bokkend en in volle rengalop Bloos!
ik ga staan in de beugels (zoals altijd als een paard bokt bij me) en mijn stiefvader vangt hem op.
Ik heb toen nog een rondje gestapt (een goed rondje zonder bokken of galopperen) en afgezadeld.
Ik wou hem klaar maken voor wedstrijd. Maar op deze manier gaat dat dus níet lukken....

Iemand tips?
goeie ruiter erop laten. Dan moet ik lesgever bellen, want ik ben de enige ruiter in deze familie

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


Annetjuh

Berichten: 1065
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 17:11

Met wat voor bit reed je hem hiervoor? En had je toen verder wel dezelfde tuigage? Lijkt me raar dat een paard zo op een bit reageerd tenzij het gewoon slecht in vastgemaakt... Verward

Wie helpt mij aan een verzorgpaard? Haha! Graag 1tje in de buurt van Groningen Lachen
(Profiel bijgewerkt!)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57830
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-04 17:12

daarvoor had ie een men hoofstel met liverpool stang.
daar wou ik niet meer mee rijden na dat ik gehoord had hoe scherp dat bit was.
ik vrees dus ook dat dat bit hem 'verkloot' heeft Scheve mond hij had al veel eerder met gebroken bit moeten gereden worden. Scheve mond

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Annetjuh

Berichten: 1065
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 17:13

Zat alles goed? En past het zadel wel? Ik zou alles nog eens nakijken, misschien zat er wel een velletje klem ergens...Als dat allemaal goed blijkt te zijn is het misschien een idee om zelf te rijden terwijl er een ervaren persoon toekijkt. Instructeur bijvoorbeeld. Die kan oordelen wat de oorzaak is...dit lijkt me niet normaal.

Wie helpt mij aan een verzorgpaard? Haha! Graag 1tje in de buurt van Groningen Lachen
(Profiel bijgewerkt!)

boeflover

Berichten: 6041
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 17:18

ik denk dat je dan eerst de overstap menhoofdstel met gebroken bit zodat hij aan het bit went. of eerst hoofdstel met liverpool. ik denk dat het voor het paard heel eng was om met dat gewone hoofdstel te rijden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57830
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-04 17:20

Annetjuh schreef:
Zat alles goed? En past het zadel wel? Ik zou alles nog eens nakijken, misschien zat er wel een velletje klem ergens...Als dat allemaal goed blijkt te zijn is het misschien een idee om zelf te rijden terwijl er een ervaren persoon toekijkt. Instructeur bijvoorbeeld. Die kan oordelen wat de oorzaak is...dit lijkt me niet normaal.

alles zat goed. Heb het hoofdstel gecontroleerd en ook het zadel past. het schuift niet of niets.

boeflover:das een ide

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Equira

Berichten: 1219
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 17:34

Is het niet een beetje voorbarig om na enkele minuten rijden de rare kuren van je paard aan het bit te wijten? Wat heb je hiervoor met hem/haar gedaan. Hoe oud is het paard? Heb je ook een ander zadel? Ik vind het vreemd dat een paard zo reageert op een bit, namelijk Verward Misschien is er iets anders aan de hand?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57830
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-04 17:48

zijn zadel past. dat is nagekeken. Het paard is 9 of 10, ik geloof 9,
hiervoor is hij gereden met liverpool.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 17:49

Lijkt me niet door het bit komen, met een Tinker heb je gewoon wat meer geduld nodig dus rustig aan blijven oefenen.

Ik heb een race tinker.......

Wederom welkom terug SP en onterechte ban voor Marreke

Ayasha
Blogger

Berichten: 57830
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-04 17:51

oke. Meer geduld. Maar...ik rijd in een gewone enorm grote weide.
als de weide ietsje kleiner was en volledig afgesloten durfde ik hem fatsoenlijk te rijden, nu kan hij alle kanten op. K wou dat ik hem in een gewone binnen piste kon rijden Scheve mond maar dan moet ik in de manege geraken.
nu rijd k m wel (dus bestraf hem wanneer ie in de fout gaat.) maar toch.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 19:55

je hebt wel kans dat het door het bit komt...
liverpoolbitjes zijn idd erg scherp inwerkend
reageerde die toen je hem wou stoppen toen die weg vloog?

Viral Horses /3 : Instagram - Tiktok - YouTube

Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 20:28

ik zou hem persoonlik eerst een paar keer gaan longeren met dat nieuwe bitje. het kan dat hij zo verrast was en dat het kwam doordat ie het bit niet kende. als ie bij het longeren zo gek gaat doen is het iig iets minder gevaarlijk dan wann je erop zit.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

ruitje

Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 20:29

Hmm,phara,ik denk dat je iets meer geduld met Booster moet hebben.Ik denk niet dat je weet hoe eng het is voor een paard om ineens zonder gesloten hoofdstel te lopen.Hij heeft nooit gezien dat je op hem zit en nu ineens wel?Verder kan je ook gewoon een middenweg in het Bit zoeken(dus niet gebroken maar ook niet die Liverpool,maar iets wat er tussen in zit qua scherpte)

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl


Djana

Berichten: 764
Geregistreerd: 15-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 20:33

Als ik het goed begrijp is Booster ingereden met liverpool. Ik denk dat hij het ook niet snapt, ik zou iets meer geduld hebben en hem idd van te voren longeren.

Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 21:12

en idd volgens mij rijd je hem nu ook niet meer met oogkleppen, dus alles wat ie toen niet kon zien (dus in die hoeken) ziet ie nu plots wel, ongelooflijk eng voor hem denk ik.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 21:33

zitake schreef:
en idd volgens mij rijd je hem nu ook niet meer met oogkleppen, dus alles wat ie toen niet kon zien (dus in die hoeken) ziet ie nu plots wel, ongelooflijk eng voor hem denk ik.

Daar zat ik ook aan te denken.
Plus dat het bit ineens wel beweegt in zijn mond.
Als het een enkelgebroken is drukt dat ook nog eens naar boven, het kan aan meer dingen liggen.
Ik zou als ik jou was de tip van boeflover uitproberen, zo kom je erachter waar het werkelijk aan ligt.

And then she realized nothing would change...

Ayasha
Blogger

Berichten: 57830
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-04 21:36

ik dacht eerst ook al eraan om hem eerst aan de longe te 'gooien' morgen.
Hij reageerde helemaal nergens op. Af en toe een beetje op de hulpen maar voor de rest.
het probleem zit m der dat ik niet weet of dat bitje wel aan het menhoofdstel gaat en andersom. (dus de liverpool aan het gewone) ik weet niet of tie ingereden is met liverpool. Hij is voor de kar beleert en ik denk dat ie daarvan dat bit heeft. hij is ingereden, dat wet ik wel, maar weet niet met welk bit, en de handelaar waar we hem van verkocht hebben is faiet....anders kon ik het navragen...

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

lizjuhh

Berichten: 1300
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 21:53

heyy het komt vanzelf hij moet even wennen... ik ben opok weer overgestapt...
alleen dan met een tussenstap van eerst de oogkleppen weg en daarna gebroken bit... die van mij heeft ook al heel wat geprobeerd, maar doorzetten en veel les en veel op je zit doen helpt!

succes

Ayasha
Blogger

Berichten: 57830
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-04 22:03

dat paard voelt me tot mijn grote spijt niet eens zitten. Ik weeg maar 40 kg, en dat is voor zon paard niets Scheve mond k heb geprobeert met me zit, maar dat werkte niet echt

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

lizjuhh

Berichten: 1300
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 22:05

ook met rustiger lichtrijden enzo? die druk voelt ie wel denk ik... en een keer hard aanpakken helpt ook... gaat ie ervandoor... gewoon halt zetten... desnoods het hek in.. hij moet luisteren, diue van mij is ook nog eens stronteigenwijs dus die ging ook links als ik rechts wou (volte bijv.) dus moest ik rechts volhouden ook het hek in enzo... en nu luisterd hij al een stuk beter

Ayasha
Blogger

Berichten: 57830
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-04 22:06

lizjuhh schreef:
ook met rustiger lichtrijden enzo? die druk voelt ie wel denk ik... en een keer hard aanpakken helpt ook... gaat ie ervandoor... gewoon halt zetten... desnoods het hek in.. hij moet luisteren, diue van mij is ook nog eens stronteigenwijs dus die ging ook links als ik rechts wou (volte bijv.) dus moest ik rechts volhouden ook het hek in enzo... en nu luisterd hij al een stuk beter

ik denk dattie der dan gewoon door loopt Bloos!
ik laat hem morgen eerst een half uur aan de longe en dan een half uurtje of een kwartiertje rijden..

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

lizjuhh

Berichten: 1300
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 22:09

jah precies, goed moe maken, en echt heeel overdreven belonen als ie het goed doet Lachen

Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 09:27

idd dat lijkt mij ook het beste. en waarschijnlijk is ie opgeleerd met een liverpool, aangezien men meestal niet voor de kar gaat beleren met een eenvoudig trensbitje. maar hij kan het wel leren hoor met ander bit, het word enkel wennen voor hem

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

ruitje

Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 12:12

Wij beleren onze dravers juist met een zacht leren of rubberen bitje.Dus ik snap het Liverpool idee bij het beleren niet helemaal Verward !Laat je ons weten of het vandaag is gelukt Phara Lachen ?

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 13:12

Ik vrees dat ik toch weinig anders kan doen dan je adviseren om ervaren begeleiding te zoeken... Ook met Booster.....

Verder denk ik dat een deel ook komt doordat jij voorzichtig rijd omdat er veel ruimte is. Of niet rijden of rijden alsof er gewoon een bak is, hoe 'eng' dat misschien ook is. Je zult brutaler moeten rijden, anders loopt ie alle kanten op met je.
Succes!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: judithM en 14 bezoekers