kinketting

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

kinketting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-02 23:11

Ik heb nu een Utrechtse stang met een kinketting en mensen op stal vertelden dat ik die eraf moet halen, maar dat ding zit er toch niet op om hem eraf te halen (lijkt me).
Wat is nou eigenlijk de functie van een kinketting en hoe strak moet je hem doen??
Ik heb de teugels bij het mennen op het bovenste ringetje en de kinketting eigenlijk vrij los. De neusriem zit ook meestal wel los (kan niet strakker, bij mijn gewone hoofdstel wel).
Maar hoe strak moet zo'n kinketting nou eigenlijk. Er zit een 'ander' ringetje aan (rond) dus daar heb ik hem maar op gedaan maar dan zit hij nog los.

Wie hellupt mij??

Renee

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!


lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 23:36

Wanneer je de teugels los aanhaalt hoort de kinketting nog niet strak te zitten onder de kaak. Dus bij normaal rijden merkt het paard niets van de ketting.
Alleen bij noodsituaties, dus bij sterk/hard aantrekken van de teugels hoort de kinketting zijn werk te doen. Of het allemaal goed zit kun je testen door met de hand de stang te draaien/kantelen. Zodra de hoek tussen mondspleet en bit 90 graden is moet de ketting strak staan onder de kaak.
Beetje moeilijk uit te leggen zo, maar als het niet duidelijk is hoor ik het wel Knipoog
Bertus.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-02 08:40

Ik denk dat ik het wel snap, ik zal vanmiddag eens even kijken of ik het echt snap zo niet hoor je het.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!


favourite
Berichten: 78
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Molenend Friesland

hoek scharen kinketting

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 09:30

Ik las in het vorige stukje dat de hoek 90 graden moest zijn, maar dan zou het bit wel erg strak zitten ik ben net bezig met het koetsiersbewijs en wij leren dat de hoek 45 graden moet zijn. Wanneer de scharen en de kinketting in een hoek van 45 graden ten opzichte van elkaar staan, moet de kinketting beginnen in te werken.

Anoniem

Re: hoek scharen kinketting

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 11:21

favourite schreef:
Ik las in het vorige stukje dat de hoek 90 graden moest zijn, maar dan zou het bit wel erg strak zitten ik ben net bezig met het koetsiersbewijs en wij leren dat de hoek 45 graden moet zijn. Wanneer de scharen en de kinketting in een hoek van 45 graden ten opzichte van elkaar staan, moet de kinketting beginnen in te werken.


Het is idd 45 graden, de kinketting heeft wel degelijk nut dus je moet hem zeker niet weghalen.
Een Utrechtse stang (bokkebitje) is een zacht in werkende stang omdat er geen scharen aan zitten, hij is nauwelijks scherper dan een trens.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 13:20

de ketting zit eraan omdat de stang 45 graden gedraaid moet zitten als je de leidsels aanneemt.als je zonder ketting rijd dan draait de stang veel te ver door en dat is alleen maar funest voor je paardenmond,dat doet zeer!
de ketting altijd glad naar buiten om draaien tot ie glad langs de kin ligt(dus geen ringetjes die dubbel zitten ofzo)en dan twee vingers tussen de kin en de ketting en dan zit ie goed

soms is het beter om te zwijgen

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 13:28

Ik moet beter op mijn gradenboog letten Knipoog Natuurlijk moet het 45 graden zijn.
Overigens heeft dit weinig met het strakzitten van het bit te maken. Bij 90 graden zou de kinketting zelfs veel losser zitten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers