Nat paard opzadelen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DanielleJ

Berichten: 561
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Waddinxveen

Nat paard opzadelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 12:26

Ik heb een verzorgpaard die dag en nacht bij een boer buiten staat.
Nu vroeg ik me af of je een natgeregend paard op kan zadelen... Verward Misschien is het een hele stomme vraag hoor... Bloos

Maar aan de ene kant denk ik: Waarom niet ? (allen je shabrak wordt flink nat)
Aan de andere kant denk ik: Nee, want er kunnen misschien wel schuurplekken ontstaan...

Wie helpt mij uit deze dubio!! ? Lachen

xx_Irisje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:27

ik doe t wel vaak,
als ze verder schoon is.. als dr zand onder zit nee! dn gaat t idd flink schuren..

biewie

Berichten: 426
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:45

Ik doe het ook hoor, even alle viezigheid weghalen en de haren goed gladleggen.

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:47

mijn paard staad ook op het land en als ze nat is maak ik het even droog met een handoek op de plek van het zadel en singel en dan even een borsteltje over de plek waar ik het droog heb gemaakt..heb nog nooit een schuur plek gehad.suc6

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:47

ALs ze flink aan het werk worden gezet (zeker als het warm is) dan gaan ze ook enorm zweten. Dus goed zorgen idd dat alle viezigheid weg is en het ergste nat, zodat alleen haren nat zijn. Zo doe ik het altijd. Heb wel liever dat ze droog zijn maar soms kan het niet anders.

Vivande

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 14:32

Mijn paard staat dan op een manege het grootste deel op stal, maar als ze buiten staat en ze is niet maak ik dr eerst een beetje droog met een handddoek.. dan haal ik het vuil van dr af en dan gewoon opzadelen.

Wiesje

Berichten: 2914
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 15:46

Als er geen zand op de rug ligt, kun je het paard gewoon opzadelen als het nat is hoor.

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 16:45

Dan ga ik meteen ff door op deze vraag (hoop dat de TS dat niet erg vind, en anders hoor ik het wel Lachen )
Als er nou wél wat zand ligt op een natte pony, hoe krijg je dat dan het beste weg?
Of is het dan beter om helemaal niet te rijden?

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 16:49

afborstelen
in de winter haardroger erop zetten tot het droog is en dan afborstelen
en de zomer tuuinslang erop en alles wegspeoeln
droog wrijven en opzadelen Knipoog

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 20:26

Zolang ze niet gerold heeft o.i.d, gaat er gewoon een zadel op. Als ze werken worden ze idd ook nat onder het zadel, dus dat maakt niet echt uit (en de rest van je paard droogt mooi op Tong uitsteken) Borstelen heeft dan niet echt nut, als de haren onder het zadel maar glad liggen.
Als er wel modder op ligt, zul je toch moeten wachten tot ze droog zijn, ik wil er dan weleens een zweetmes overheen halen als er echt veel modder op zit (een laag van 1 cm modder helpt niet echt om snel op te drogen Knipoog) en dan op laten drogen (hier gaan ze dan onder het solarium i.p.v. met de haardroger, is iets makkelijker Tong uitsteken) en dan nog borstelen, want je duwt dan met het zweetmes een deel van de modder toch tussen de haren.
's Zomers gaat er idd gewoon de slang op, zweetmes eroverheen en dan een zadel erop Lachen

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 20:30

Meestal als mijn verzorgpony nat is (staat ook dag en nacht buiten) dan droog ik hem meestal gewoon helemaal af, en even extra op de plek van het zadel, en dan even borstel erover en rijden amar Knipoog

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 21:02

DaphneL schreef:
Zolang ze niet gerold heeft o.i.d, gaat er gewoon een zadel op. Als ze werken worden ze idd ook nat onder het zadel, dus dat maakt niet echt uit (en de rest van je paard droogt mooi op Tong uitsteken) Borstelen heeft dan niet echt nut, als de haren onder het zadel maar glad liggen.
Als er wel modder op ligt, zul je toch moeten wachten tot ze droog zijn, ik wil er dan weleens een zweetmes overheen halen als er echt veel modder op zit (een laag van 1 cm modder helpt niet echt om snel op te drogen Knipoog) en dan op laten drogen (hier gaan ze dan onder het solarium i.p.v. met de haardroger, is iets makkelijker Tong uitsteken) en dan nog borstelen, want je duwt dan met het zweetmes een deel van de modder toch tussen de haren.
's Zomers gaat er idd gewoon de slang op, zweetmes eroverheen en dan een zadel erop Lachen
.
niet iedereen heeft die luxe he Haha!
*nu gaat iedereen met hun nat modderig paard in de badkamer om hun paard te drogen Tong uitsteken *

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 21:04

Meestal zadel ik ze gewoon op met dubbel dekje en na het instappen trek ik er een dekje onderweg zodat er een droge overblijft.

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 21:46

Gewoon opzadelen, droogwrijven doe ik niet aan. Hooguit de haren even rechtstrijken Haha! .

Als het erg vuil is of veel zand gewoon even afsponsen, nat zijn ze toch al Knipoog .

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 23:46

even het zand eraf en opzadelen maar. Ben je wel lekker gauw klaar met poetsen Tong uitsteken

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 23:51

bij mijn eigen paard voorkom ik het en het andere paard zet ik dan eerst even onder het solarium Tong uitsteken Cool

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 00:43

Als ze op de plek waar het zadel/singel komt, behave nat, ook nog vies zijn, spons ik ze op die plekken even af.
Anders ga ik er pro forma even met een handdoek overheen.

DanielleJ

Berichten: 561
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 09:04

Bedankt voor alle reacties !

Super. Daar kan ik wel wat mee...