westernzadel of niet doen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tries_en_Faf

Berichten: 3676
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Koedijk

westernzadel of niet doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-02 21:48

hoi hoi
wie weet wanneer er een westernzadel goed ligt op mijn paard?
ik heb er een van maat 16 gepast, sloop overal goed aan, lag stevig, schoft lag vrij..
heeft er iemand nog tips? waar ik op moet letten?? ik zit te twijfelen tussen een westernzadel en een australialn stockzadel. wie heeft er ervaring mee???
het is voor de buitenritten, lijkt me heerlijk zo'n zadel Cool

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 22:07


Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 01:07

Dat maat 16 (ik neem aan dat je 16 inch bedoelt) heeft niks met de pasvorm voor het paard te maken, maar is de maat van de zitting. Voor jezelf dus...
Waar je bij de pasvorm voor je paard op moet letten is dat het zadel recht op de rug ligt, dus bijv. niet voorover kantelt. Als er aan de achterkant van het zadel ruimte is tussen rug en zadel, zakt'ie te veel over de schouders. Maar hij moet ook niet te strak achter op de rug liggen, want dan ligt 'ie te hoog op de schouders en drukt'ie dus achterover. Het is heel moeilijk beoordelen of het zadel over de hele lengte van de rug draagt, en de beste manier om een zadel te passen is met een mal. Veel zadelmakers/verkopers hebben tegenwoordig wel zo'n mal, die er uit ziet als een soort vissegraat, die je helemaal over de rug van het paard kan buigen. Zo krijg je een 'afdruk' van de rug van je paard, die je in een zadel kunt leggen zodat je kunt zien of het past.

Wat je ook doet, pas het zadel altijd ZONDER pad. en wees héél kritisch. Ook een westernzadel moet goed passen, en dat een westernzadel 'op elk paard past' zoals vaak geadverteerd wordt, is een grote fabel!
Ik zou, als je er zelf niet voldoende kijk op hebt, in ieder geval een kenner laten kijken.
Succes! ~Francis~

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 01:26

het is eigenlijk zo:
als het zadel los op de rug van je paard ligt en je kan toch opstijgen zonder dat het verschuift ben je al een heel eind op weg.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 08:23

westernworld schreef:
het is eigenlijk zo:
als het zadel los op de rug van je paard ligt en je kan toch opstijgen zonder dat het verschuift ben je al een heel eind op weg.


Hihi ja die heb ik ook gehoord Rinus, probeer dat een bij een fjord zonder schoft Haha! Wedden dat dat niet lukt, al ligt het zadel nog zo goed.
Hiervoor heb je toch echt een beetje schoft nodig hoor Knipoog . Of je moet er zo op kunnen springen zoals mijn vriend doet, hihii.
Viv

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 10:11

Behalve de breedte van de schouders heb je ook te maken met de vorm van de rug/ribbekast. Voor een paard met een platte rug/ronde ribben heb je een ' full' bars nodig, De meeste paarden passen goed onder een 'semi'-bars en voor smalle paarden met een ovale ribbenkast en een rug in een dakjesvorm (^) heb je een 'quarter'-tree nodig. E.e.a. vind vaak ook zijn terugslag in de gullithwidt (schoftbreedte). Een quarterboom heeft een breedte van 14-16,5 cm (6"), een semi is vaak 17/18,5 cm (7") en een full vanaf 19 cm (8").

Heb je een standaard paard dan is een passend zadel zoeken meestal geen probleem, dat wordt het wel als je een paard hebt met een ovale rug en brede schouders. Vaak kom je er dan niet uit met de goedkopere merken omdat die niet veel keus hebben in afmetingen.

Een goede truc om er achter te kopen of een zadel goed ligt is een paard niet borstelen (er van uit gaand dat hij niet altijd schoon onder een deken staat) een dunne doek als pad gebruiken (bijv. een luier of een dweil oid) en je paard gewoon een halfuur rijden. De bedoeling is dat hij een beetje gaat zweten. Als je hierna het zadel verwijderd moet je op de doek een egale zweetplek zien die aan beide zijden even groot en even nat is.

miekewasser
Berichten: 15
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: hamminkeln

western-of stockzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 10:28

Het westernzadel moet passen zoals Francis dat beschrijft.Al zo´n 25 jaar pas ik zadels aan omdat ik deze verkoop en bestel naar wens van de ruiter.Ook ik werk met zo`pasvorm en heb altijd een aantal zadels bij als ik naar mensen toega om te passen.Als het zadel goed ligt dan singel ik altijd aan,zonder pad uiteraard,om de "rock" te controleren.De pasvorm heeft niets te maken met dat je los op moet kunnen stappen, dat gaat met een te klein zadel en een paard met een hoge schoft veel beter,zegt echter niets over de pasvorm.Het is zelfs zo, dat als je een supermoderne equiflex koopt,deze altijd schuift totdat dit zadel goed ingereden is.
Een australian stockzadel vind ik geen echte aanrader,het is net zo duur maar verliest sneller z´n waarde als een westernzadel.Mijn ervaring is bovendien dat een paard zich fijner beweegt onder een westernzadel.En wil je ooit serieus wedstrijden gaan doen dan heb je hier niet veel aan.Het is wel zo dat als je uit het engels rijden deze zadels in eerste instantie beter aanvoelen.