zout, echt nodig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
kiola
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-04-04

zout, echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-04 19:08

de titel zegt het al:

heeft een paard echt zout nodig? de mijne eet het namelijk helemaal niet, maar zweet wel ontzettend veel!!


Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 19:13

Hij hoeft het ook niet te eten, maar aan likken
tja ik zweet toch ook? in voer zit ook al zouten in ( natrium)
ik eet ook geen schep zout extra als ik erg gezweet heb
Zout is alleen maar goed om vocht vast te hoouden.

Maar als je paard genoeg drinkt moet je je daar niet druk om maken

Maar ik zou gewoon standaard zon blok in zn stal op hangen .. hebben die van mij ook.
Je kan ook een likkit op hangen dat is een zout blok met smaakje. of een mineralen blok.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 19:14

Amber likte echt overal aan, mijn handen, het hek, alles zo ongeveer.
Dat kan een teken zijn dat ze te kort hebben aan zouten en mineralen. Nu ligt er een zoutblok in de wei en ze likt er regelmatig eens aan. Ik denk wel dat zij het blok nodig heeft, maar misschien is dat bij elk paard anders?

Faber quisque fortunae suae

kiola
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-04 19:18

ja dat snap ik, maar ze likt ook niet aan een zoutblok, zou dat genoeg zeggen, dat ze t niet nodig heeft, of dat ze t gewoon niet lust?

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 19:23

Maar ben jij dan de hele dag bij haar? Mijn zoutblok is in gebruik door 5 paarden, maar slijt nauwelijks. Misschien gebruikt ze het wel, maar valt het niet zo op; sommige paarden hebben hem in een week op, anderen nog niet in een half jaar.

Faber quisque fortunae suae

kiola
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-04 19:35

nee ze gebruikt t echt niet! ze kijkt er niet eens naar om!

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 19:39

Idd net als wat Alet zegt, misschien likt ze er wel aan als je er niet bij bent, maar gewoon telkens een beetje en valt het niet zo op...

    If you can dream it, you can do it ...

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 19:42

eef likt overal aan, behalve dr likblok... we hebben dr al 3 gehad, 1 was zoek geraakt in het stro, de 2de stond ze alleen aan te luchtzuigen en de 3de staat nog op onze oude stal, die zat in een bakje(omdattie niet in de voerbak mocht) en daar likte ze ook nooit aan...

RIP Evita 02/04/1995 - 02/05/2017
Volg Apa de Border Collie zijn avonturen!


Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 19:44

Mijn paard moet elke dag een eetlepel zeezout door z'n voer, anders krijgt hij te weinig jodium binnen. En de speekselklieren halen jodium uit het bloed om speeksel aan te maken. Toen hij dus nog geen zout kreeg had hij een hele droge mond en dikke opgezette speekselklieren. Hij had wel een liksteen, maar daar likte hij niet aan omdat dat niet lekker is met zo'n droge mond.
Mijn paardje krijgt dus geen zout voor het vocht vast te houden, maar voor het jodium.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 19:57

Wij hebben sinds 1 jaar likstenen op stal en ze hebben het wel redelijk nodig. Normaal als ze wedstrijd hadden gehad (SMW) stonden ze de volgende dag te graven in de paddock, tot ze bij de klei waren en dan aten ze dat op. Gewoon weg om aan de mineralen enzo te komen.
Nu we likstenen hebben, doen ze dat bijna nooit meer.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 20:07

Je kan zowieso altijd een steen in de voerbak neerleggen. Als ze er werkelijk behoefte aan hebben gaan ze vanzelf wel likken. Je hebt van die grote witte, maar ook kleinere rode. Sommige paarden hebben voorkeur, je zou beiden kunnen proberen.

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 20:37

ik heb er ook éen in stal hangen, en mijn paard doet er een maand of 6 á 7 mee en dan is hij op!
de mineralen en jodium wat er inzit zijn stoffen die ze nodig hebben.

kiola
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-04 07:04

ok, maar als ze t nou echt niet hoeft, moet ik dan wat door dr voer doen? of zou ze dan genoeg uit dr voer halen?

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 09:12

ik maak ook geen gebruik van een zout blok, mijn paard krijgt 3 keer per dag een speciaal afgestelde hoeveelheid krachtvoer, 2 keer per dag hooi, en staat vrijwel overdag altijd buiten. ik neem aan dat hij zo eigenlijk wel voorzien wordt van de juiste hoeveelheid mineralen, vitamines en zouten. mijn paard ziet er heel erg gezond uit, ik krijg daar regelmatig complimenten over.

het is een ander verhaal als je paard de hele dag of veel op stal staat (bijvoorbeeld als je ergens in pension staat) in zo'n geval kan jij niet helemaal bepalen wat je paard te eten krijgt en wanneer hij het land op gaat, dan zou ik wel iets van een mineralen blok of zoutblok geven en af en toe eens een vitaminespuit geven.

kiola
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-04 10:25

oke, dan weet ik genoeg, mn paard ziet dr ook gezond uit, staat dag en nacht buiten, en krijgt genoeg goed voer! bedankt

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 10:31

ik heb het zoutblok in de voerbak, krijgt hij altijd wat naar binnen als hij het voer eraf eet en likt. En als het warm is bij zware wedstrijden krijgt hij wat extra zout door z'n voer.

Twinkelbell

Berichten: 1187
Geregistreerd: 06-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 13:28

Mijn vorige paard gebruikte ook zijn liksteen niet, maar daarom wilt het niet zeggen dat ze genoeg zout binnenkrijgen. Toen heb ik een zoutblok met kruiden erin gekocht, deze was in 2 dagen opgegeten, terwijl ze overdag op de wei of in de paddock stond.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: genja, jazzejam en 32 bezoekers