bitloos rijden

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
uyantha
Berichten: 5
Geregistreerd: 24-08-04
Woonplaats: Hoornaar

bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-04 12:39

Wie kan mij helpen aan informati over bitloze hoofdstellen? Bijvoorbeeld Hackamoore's en Boosal's.

Ik zou graag snel info terugwillen, want ik moet er een artikel over schrijven!

Groetjes


UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:15

Heb de afgelopen week met Hackamoore gereden op vakantie het ziet er leuk uit en het idee erachter is ook leuk. Ik ben er geen voorstander van geworden. Ik zie toch liever een normaal dik bit in de mond van het paard.

Ik had de laatste dagen een hele gevoelige merrie te rijden zodra je maar enigzins de teugels oppakte raakte ze in paniek. Ze bleek super aan het been dus kon ik alles doen met het been had eigenlijk geen teugels nodig. Ze hebben toch best een heftig effect op de paarden. De oudere paard vinden het prima maar bij teveel druk gaan ze allemaal schudden met hun hoofd dat werkte prima want dan laat je gelijk los. Het rijden met zo'n bit is best handigheid het went wel maar als je altijd bent gewend te rijden met een bepaalde druk is dit toch vreemd. Voor de trails die ze maken daar zijn ze ideaal en de paarden vinden het prima (andaluciers). Zelf zou ik op mijn kwpner nooit met zo'n bit rijden tenzij het niet anders kan ivm mond problemen.

Zou eens gaan zoeken op spaanse sites daar wordt veel geschreven over dit soort bitten.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 15:07

Ik heb mijn paardje bitloos ingereden, met een bitloos hoofdstel van Emiel Voest.
Wij doen er eigenlijk alles mee, dressuur, springen, western, endurance noem maar op...
Verder hebben we nog een biothane sidepull (ook bitloos) sinds kort, die werkt net ff anders dan het hoofdstel van emiel en dara ben ik nog een beetje mee aan het uitvogelen wat de lekkerste maat is.

Wat wil je presies voor info hebben?

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3


Kanzi
Berichten: 2655
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 18:13

Er is een boek 'Het paard, het bit en de ruiter' heet het geloof ik.
Wordt een heel hoofdstuk aan allerlei bitloze optomingen besteed.
Succes met je artikel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 18:18

Afbeelding
Dit is mijn bitloze hoofdstel het geeft druk achter de oren en op het neusbeen, het bevalt me erg goed.
Ik heb hem bij www.hue-hott.de besteld.
Hier staan al hun bitloze hoofdstellen http://www.hue-hott.de/shop/shop.html?f ... 3&sort=art
Als je op het artikelnummer klikt krijg je het plaatje te zien.
Dit hoofdstel is wel heel erg zacht en heeft absoluut geen "noodrem", op de merrie's gebruik ik dan ook niet Haha!

Milka

Berichten: 2109
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 08:08

Ik heb zojuist kennis gemaakt met bitloos rijden op vakantie...zie mijn onderschrift.
Daar reden ze simpelweg aan een touwhalstertje met teugels eraan en dan die enorme klimritten...sjonge...heb mijn ogen uitgekeken en stond tig keer met verbazing toe te kijken.
Zelf rijdt ik Hedio nu ook zonder bit...we zijn t nog aan t leren...ook simpelweg met een touwhalstertje en teugels eraan.
Wel heb ik nu een Boosal bestelt...iets handiger...maar praktisch t zelfde effect.
HC uit mijn onderschrift kan je trouwens enorm veel vertellen over bitloos rijden.

skaay

Berichten: 2515
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: ergens in nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 16:59

ik rij mijn wels merie ook altijd zonder bit ( maar dan met halster ook buiten)
is er ook een kleine maat van een bitloos hoofdstel want zelf kon ik het nergends vinden.

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 21:34

Ik rij mijn paard met een s-hackamore, foto staat wel in mn profiel. Ik heb hem vooral aangeschaft omdat mijn paard door het bit heen liep, in de tweede plaats omdat ik endurance ben gaan rijden en het dan praktischer vind. Het bevalt mij ontzettend goed, het paard had het binnen vijf minuten al door en die is een stuk relaxter nu

ViTaMiEnTjUh
Berichten: 85
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: Lemmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 22:24

ik heb een x met een hoofdstelletje gereden hihihih op een shet hahaha

ViTaMiEnTjUh
Berichten: 85
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: Lemmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 22:24

ik bedoel.... halstertje sorry

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 22:35

bijn een hackamoor is het ook de bedoeling dat je met een zo licht mogelijke hand rijd ,
de hack staat er om bekend een stevig inwerkend middel te zijn
maar zolang je goed mee omgaat is het niet anders kwa inwerking(heftiheid) dan een bit

een dik bit is trouwens helemaal niet zo prettig als je denkt
ga maar eens na hoeveel ruimte een paard in zijn mond heeft , fijn als je dat volpropt met ijzer , beter een iets dunner bit

je hebt ook een merothisch rijhalster
die werkt met druk achter de oren en op de neus
zo werken de meeste bitloze optomingen

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Esperanza, Fly_high, JPitty, Macs, Mark0919, Mieke, Vagabondo en 39 bezoekers