Gecombineerde of lage neusriem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Gecombineerde of lage neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-04 00:11

Onze paso is nog niet met bit bereden tot nu toe. Dat zijn we van plan wel te doen, ivm duidelijkheid geven, enzovoorts. Nu zocht ik in eerste instantie een lage neusriem, dit heeft onze ijslander ook en het helpt het bit op de plaats te houden als ik het goed heb (bit is watertrens). Aangeraden was een enkelgebroken watertrens voor de paso, maare, ik vroeg me af, wat kan ik nou beter nemen voor haar? Ze is een erg gevoelig dier, dus ze heeft op zich niks nodig voor "extra controle" of iets dergelijks. Maar ik zag een leuk hoofdstelletje met gecombineerde neusriem, en ik vroeg me af wat het verschil nou precies is, en wanneer je welke gebruikt, enzovoorts. Had al met de zoekfunctie geprobeerd maar kreeg echt te veel topics. Scheve mond Het woord neusriem staat nml in heeel veel topics. Bloos

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-04 23:29

Niemand die hier antwoord op weet? Sorry voor het schopje, maar hij staat al op pagina 3, dus anders krijg ik helemaal geen antwoord vrees ik. Scheve mond

Farjen

Berichten: 7983
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 23:33

Het maakt niet zoveel uit hoor.
Heb wel eens gehoord dat een lage in het begin beter is, maar ik persoonlijk denk dat het niet uitmaakt. armani werd in het begin (bij het zadelmak maken) ook bereden met een lage neusriem, maar nu hij van mij is heeft hij ook een gecombineerde neusriem om

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 18:31

Okee, bedankt... Maar als het niet zoveel uit maakt, waarom zijn er dan verschillende neusriemen? Verward

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 19:00

Ik heb ook altijd geleerd dat je met een lage neusriem de pony inrijdt, de druk op het neusbot is anders bij verschillende neusriemen volgens mijn Tong uitsteken

Naomi21

Berichten: 2493
Geregistreerd: 05-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 19:38

een gecombineerde geeft meer druk rondom de neus en sluit het bit iets beter op dan een lage neusriem. Het zijn allebei -goed gegespt- zachte neusriemen, dus welke je neemt voor inrijden maakt niet zoveel uit -vind ikke dan:-)-

Duhelo

Berichten: 28537
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 19:47

een lage neusriem kun je zo laag hangen, en goed aansnoeren dat de ademhaling gedeeltelijk belemmert wordt
kunnen de jonge paarden niet zoveel uithalen... Lips are sealed

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 20:02

Ik begin altijd met een engelse neusriem en verander eigenlijk nooit. Deze kun je zo los doen dat er totaal geen inwerking meer is. Als je een neusriem nodig hebt om het bit op de plaats te houden is er toch wel wat mis.
Er van uitgaande dat je gewoon met neusriem je pony in wilt rijden, dan maakt het niet echt uit welke je neemt, laag of gecombineerd. Gecombineerd heeft als voordeel dat je de sperriem er af kunt laten mocht je dat willen.
Als je een lage neusriem neemt, doe deze dan ook niet te strak en te laag. Een gecombineerde idem. Ze zeggen inderdaad wel lage neusriem=africhtingsneusriem, maar je kunt het prima met een andere neusriem doen. Niet meteen te strak en alles aansnoeren. Een paard moet wel kunnen kauwen op het bit.

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 20:10

ik heb een bonfire neusriem met sperriem en daar rijd ik alle paarden me * ik heb meerder* bevalt me goed. eigelijk nooit een lage vind die dignen lelijk!!

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 20:48

Als je ze op de normale manier vastmaakt, zit er volgens mij haast geen verschil in. Behalve dat een gecombineerde er gewoon veel mooier en netter uitziet Lachen

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 22:47

Ik "snoer" mijn ijslander nooit "aan" met mijn lage neusriem, dat zit dus wel goed. Knipoog Het oningereden paard in kwestie, reageerd ook super op de hulpen, bitloos reageert ze al als je haar stilzet oid, maar voor duidelijkheid enz hebben we besloten er toch een bit in te gaan doen. Lachen

Ik vind een lage over het algemeen wel super staan bij m'n ijslander, bij de paso weet ik niet, ze heeft nog nooit een hoofdstel omgehad (tot nu toe rijden we met een leren, bitloos gevalletje). Maar ik heb er nooit zo opgelet, op de manege bijv. vond ik de gecombineerde ook prima staan dus ik denk dat ik het niet zoveel vind uitmaken qua hoe het eruit ziet...