Rijbaanregels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Rijbaanregels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 13:37

Voor bij ons op stal ben ik op zoek naar de algemene rijbaanregels. Ik heb al gezocht met google, maar dan krijg je sites van maneges en hun huisregels.
Als iemand een mooie versie weet die ik zo kan overnemen / uitprinten zou dat helemaal fijn zijn.

(Regels als met cap rijden, geen losse kleren dragen en verplicht met chaps of laarzen rijden hoeven er niet op te staan. Dat doet bijna niemand daar op stal Schijnheilig )

De meeste regels weet ik zo wel, maar zet ze maar eens in mooie volzinnen in een rijtje onder elkaar. Dan wordt het moeilijker.

marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 13:46


Korinia

Berichten: 75
Geregistreerd: 24-08-04
Woonplaats: Omg. Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 14:46

Degene die linksom in de bak rijd heeft voorang.
De dravers en galopeerders hebben voorang op de stappers, verstandig op de binnenhoefslag te stappen.
als je samen rijd goed op elkaar letten.
ow ja.. als je met iemand in de bak rijd die les heeft doen wij altijd: heeft degene die les heeft op alles voorrang.

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 14:49

goed vooruit kijken!

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 14:50

niet stappen op de hoefslag, maar op de binnenhoefslag.

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 15:13

    Bij het rijden dienen grote, uitstekende sieraden en losse kleding te zijn af- c.q. uitgedaan. (voor je eigen veiligheid en die van je mederuiters)

    Het voornemen om in of uit de rijbaan te gaan, moet luid worden aangekondigd en hiervoor moet toestemming zijn gevraagd. (verplicht bij wedstrijden op het losrijterrein)

    Het springen over een hindernis moet worden aangekondigd als er ook andere ruiters in de rijbaan rijden.

    Als er gesprongen wordt in de rijbaan, dienen de overige ruiters te stappen op de hoefslag.

    De combinatie welke op de linkerhand rijdt, heeft bij het elkaar passeren de hoefslag (dus rechts houden)

    Degene die een snellere gang heeft en/of zijgangen rijdt, heeft altijd voorrang.

    Niet snijden en elkaar de ruimte geven bij het passeren.

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 15:24

Ik heb ooit op een manege (maar ja, welke was dat ook alweer?) een bord zien hangen met de rijbaan regels, in een soort vers.

Iets van: "wie linksom rijdt heeft vrije baan, net als zij die zjiwaarts gaan"
Zo waren alle regels in mooie zinnen. Maar ik weet niet meer op welke manege dat was.
En ik ken ook de volledige tekst niet uit mijn hoofd meer.
Misschien dat iemand anders met dit zinnetje nog meer te binnen schiet?

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 16:14

je moet idd aankondigen dat je de bak binnenkomt. Ik moet altijd zo lachen als je dan een bijna lege bak in roept: DEUR VRIJ!!

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 19:49

Verzamelde gangen hebben ook altijd voorrang zoals ook laterale oefeningen. Linksom heeft voorrang op rechts, je moet dus idd. altijd rechts houden. Op de binnenhoefslag stappen zodat iemand op de hoefslag je kan passeren. Ben je bezig een figuur te rijden en begin jij hier eerder mee dan een andere ruiter in de bak dan heb jij voorrang. En idd. degene die les heeft heeft voorrang. Dat waren de belangrijkste wel zo'n beetje maar dat versje lijkt mij wel een leuk ezelsbruggetje, ik weet ook niet hoe hij verder gaat.

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 20:10

Ik heb dat versje ook al een keer bij ons op de manege op het bord geschreven. Alleen heb ik geen flauw idee meer hoe die precies ging..

Volgens mij heeft die een keer in de hoefslag gestaan. Als ik een keer tijd over heb zal ik ze wel ff doorspitten..

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 20:15

Wat vinden jullie van : mest van de paarden (gelijk) opruimen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:04

Het volgende heb ik al gevonden:

Al wie zich in de baan wil wagen,
dient dit vooraf beleefd te vragen.

Wie zijgang rijdt heeft de vrije baan,
wie stapt, moet van de hoefslag gaan.

Wie links rijdt heeft de meeste praats,
wie rechts rijdt maakt voor de ander plaats.

Houdt rekening met elkaar, zowel jong als oud,
dan is rijden hier voor eenieder heel vertrouwd.


Nog iemand een aanvulling? Liefst ook in rijmvorm.
Ik mis nog iets over dat degene die les heeft voorrang heeft, longeren als er meer dan 2 mensen aan t rijden zijn mag niet enz. Er staan nu allemaal westernruiters bij ons op stal, dus misschien nog iets over het niet maken van slidings en stops als het druk is?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 17:33

Het is sowieso Houd zonder T, aangezien het gebiedende wijs is. Lachen

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 19:25

Tessebes schreef:
Het is sowieso Houd zonder T, aangezien het gebiedende wijs is. Lachen

Gebiedende wijs meervoud is "stam+T"