ENGGGGG....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
M_aaike
Berichten: 924
Geregistreerd: 26-07-04

ENGGGGG....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-04 22:00

jullie moeten me niet gaan uitlachen ofzo, maar ik heb een eigen pony en daar durf ik niet (meer) zoveel mee. dat komt omdat ik vroeger op een manege heb gereden, waar ik op een pony zat, (je moest altijd op de dezelfde) en die ging er ALTIJD vandoor in galop. het gaat hier dus het meest om de galop!!
(ik ben ook een beetje een angst haas hoor) dus steeds als mijn eigen pony, tinker een stap opzij doet, krijg ik zo'n gevoel van:
oo ow ze gaat er vandoor!! ze is echt heel braaf hoor!! het gaat nu al wat beter dan eerst, maar toch!! okeey ze is dan ook 4 en heeft een veulen en heb ik haar nog maar 3 maand. dus
mijn vraag is (2 eigelijk)
hebben jullie dit ook (gehad)
en hoe moet ik dit aanpakken?? gwoon doorzetten??
( ik krijg ook nog les hoor!!) maar niet op mijn eigen pony, heb er zelfs nog nooit mee gegalloppeerd!!

hoop snel iets van jullie te horen!!
ps sorry voor het lange verhaal!!

That awkward moment when someone asks you to tell more about yourself,and you're like: OH GOD, WHO AM I?!?


elke_fyfel

Berichten: 725
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Maaseik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 22:02

Waarom wou je dan een eigen pony ? En als je wist dat je bang was , waarom pak je dan een jong paard ?

Precious Pyra

Annetjuh

Berichten: 1065
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 22:03

Gewoon doorzetten. Dat vertrouwen komt vanzelf wel. Knipoog Ga lekker buitenritjes maken en doe dingen met je paard, zo kunnen jullie elkaar beter leren kennen Lachen

Wie helpt mij aan een verzorgpaard? Haha! Graag 1tje in de buurt van Groningen Lachen
(Profiel bijgewerkt!)

cinvaro

Berichten: 422
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: groningen/ drenthe/ Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 22:30

tegen gespannenheid van je zelf of je pony
kan je je zelf of de pony een paar druppels geven van
bach bloesem remedies en dan rescue
is gewoon bij de appotheek of drogist op te halen
het heeft mij ook gehjolpen je bent een stuk relaxter

M_aaike
Berichten: 924
Geregistreerd: 26-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-04 22:30

elke_fyfel schreef:
Waarom wou je dan een eigen pony ? En als je wist dat je bang was , waarom pak je dan een jong paard ?


het ging eerst heel goed, maar toen gingze er een x vandoor!! en toen durfde ik niet meer! het gaat nu wel een stuk beter (vandaag dan)

That awkward moment when someone asks you to tell more about yourself,and you're like: OH GOD, WHO AM I?!?

maaykuhhh
Berichten: 1699
Geregistreerd: 04-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 22:47

gewoon doorzetten! Haha! de pony voelt jou angst!
ik ben al ontelbaar vaak van verschillende paarden af gevallen, en ben nog nooi bang geweest. het kan namelijk altijd gebeuren he, het is en blijven dieren! Knipoog
gewoon veel met je paardje omgaan en veel oefenen!

Annetjuh

Berichten: 1065
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 22:59

cinvaro schreef:
tegen gespannenheid van je zelf of je pony
kan je je zelf of de pony een paar druppels geven van
bach bloesem remedies en dan rescue
is gewoon bij de appotheek of drogist op te halen
het heeft mij ook gehjolpen je bent een stuk relaxter

Meen je dit serieus? Dat heeft toch totaal geen zin voor later, als je dan weer bang bent? Verward Het is een tijdelijke oplossing, naar mijn mening...je moet het bij de bodem oplossen...

Wie helpt mij aan een verzorgpaard? Haha! Graag 1tje in de buurt van Groningen Lachen
(Profiel bijgewerkt!)

pevoco

Berichten: 190
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 23:55

Les nemen met je eigen pony. En dan met een instructeur die bereid is om hele einden naast jou en je paard mee te lopen en gezellig te kletsen.
Doe het samen en het komt goed.
Enne ..... knap dat je ervoor uitkomt dat je soms bang bent. Ik begrijp de reactie van "waarom heb je dan een eigen paard gekocht" wel maar ik neem aan dat je veel van hem of haar houd en het feit dat je om hulp vraagt en van je fouten wilt leren en de schuld niet bij het dier legt geeft aan dat je nu al op de goede weg bent. OK dan!

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 08:33

Ik denk dat het wel belangrijk is om hier mee te gaan werken. Het is goed dat je les neemt, maar zou dit toch op je eigen paardje doen. Ook een ander paardje kan er vandoor gaan of eigenwijs zijn. Begin met het opbouwen van een vertrouwensband met je paardje. Wat je ook kan doen, neem wat longelessen op je paardje. Dan bedoel ik niet dat jij hem longeerd, maar je lesjuf longeerd hem, jij gaat er gewoon op (met zadel en hoofdstel). Ik denk dat het zal helpen als je zo gaat beginnen met galopperen!! Maar hoe je het ook doet, vind het goed van je dat je dit op bokt hebt durven plaatsen. Ik kan me inderdaad ook wel de reacties voorstellen van waarom je dan een eigen paardje hebt. Maar deze angst kan iedereen krijgen.
Probeer uit te vinden wat jou het beste kan helpen! Heel veel succes!!
En het gaat je zeker lukken OK dan!

lizjuhh

Berichten: 1300
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 08:49

je moet het langzaam opbouwen, ben er ook vanaf gevallen toen die van mij aan de kletter ging. Dus ik was bang als ie ook maar weer iets harder ging. Heb het langzaam weer opgebouwd (ook ging een vriendin van mij erop zodat ik kon zien dat het goed ging)
en op een dag was ik samen met iemand anders in de bak aan het rijden, en die pony bokt en komt in het hek met zn been.... dus die van mij schrok en ging ervandoor, maar nu in een gewone galop, dat was wel even schrikken maar omdat ik wist dat ie gewoon normaal kan galoperen zonder die gekkigheid was dat een geruststelling voor mij. (die andere pony gaf nog een bok en was het hek weer uit en had op een schaafwondje na niks...)
ik ben het met maykie eens dat je het dan aan de longeerlijn kan proberen, en vooral les met jou eigen paardje... en misschien helpt het ook voor jou om er iemand anders op te laten gaan zodat je hem zelf kan zien lopen

Doorzetten en dan komt het goed! OK dan!

rojos

Berichten: 224
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:01

zorg dat je goed gaat zitten vraag dan of iemand je mischien aan de longe wil laten rijden.
of dat iemand mee rend dat helpt ook.

M_aaike
Berichten: 924
Geregistreerd: 26-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-04 12:16

dank je wel voor de reacties!!! zal de tips van jullie allemaal es proberen!! Lachen

That awkward moment when someone asks you to tell more about yourself,and you're like: OH GOD, WHO AM I?!?

vonne
Berichten: 132
Geregistreerd: 03-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 16:33

Zeker doen, dan komt het wel goed. suc6!!!


Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 17:10

ik dacht dat je alleen een shet had Verward
nja igg met les kom je denk ik wel ver
ik ken je pony niet...
ik denk dat als je zelf al zegt dat die braaf is dat je daar maar op moet vertrouwen....

Viral Horses /3 : Instagram - Tiktok - YouTube

cooper

Berichten: 4475
Geregistreerd: 12-11-03
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 17:26

Annetjuh schreef:
Meen je dit serieus? Dat heeft toch totaal geen zin voor later, als je dan weer bang bent? Verward Het is een tijdelijke oplossing, naar mijn mening...je moet het bij de bodem oplossen...

Ze moet dit gebruiken tegen spanning of stress ik de het altijd vor een wedstrijd
is dit niet iets homeopatisch? Zeker eens doen want het helpt echt

Ik ben gewoon lekker mezelf,
bevalt jou dat niet?
Jammer dan.

Annetjuh

Berichten: 1065
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 18:16

Ja maar wat zij heeft is toch geen spanning, dat is gewoon angst... Scheve mond

Wie helpt mij aan een verzorgpaard? Haha! Graag 1tje in de buurt van Groningen Lachen
(Profiel bijgewerkt!)

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 19:38

neej ik heb dit niet gehad...gewoon doorzetten. En waarom heb je in godsnaam een pony gekocht waar je niet goed op durft te rijden, en ook nog zon jong paard? Ik zou gewoon niet bang meer proberen te zijn en het zoweinig mogelijk laten merken want paarden voelen dat op een of andere manier, is me geleerd!

Utah is mijn topper!!!

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 09:54

Paarden en bang zijn gaan niet goed samen.. ....een paard rekent op jou (soms Haha! ) dat als hij bang is, jij niet bang bent en hem ergens doorheen helpt..en niet dat jij net zo bang bent, of je moet een soort manege paard hebben die overal naar toe gaat zonder echt na te denken, zo leer jij ook je paard te vertrouwen maar het moet wel wederzijds, al;s je een niet zo manege knol hebt...Misschien is het zelfs beter als je een tijdje les krijgt op een manege, dan leer je paarden beter te kennen en vertrouwen....en er is altijd iemand erbij

"You make me sick, but I love what we're doing here"
Egypt Central
"You Make Me Sick"

<3Verloofd <3

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 09:56

manege knol?

Utah is mijn topper!!!

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 10:03

Je weet wel zo'n paard wat alles weet en nergens meer van opkijkt? Of vind je dit niet kloppen? Dat ze beter op een rustig wat oudere paard (die dus niet ervan door gaat) en haar kan helpen leren paardrijden?

"You make me sick, but I love what we're doing here"
Egypt Central
"You Make Me Sick"

<3Verloofd <3

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 12:34

cinvaro schreef:
tegen gespannenheid van je zelf of je pony
kan je je zelf of de pony een paar druppels geven van
bach bloesem remedies en dan rescue
is gewoon bij de appotheek of drogist op te halen
het heeft mij ook gehjolpen je bent een stuk relaxter


Hmm,is dit wel slim?
Denk dat ze beter eerst haar paardje kan leren kennen en de oorzaak bij zichzelf moet zoeken.
Het is een vreemde basis om met angst aan eigen paard te beginnen.
Ik zou gewoon beginnen met aangalopperen op een volte,
dan is het lastiger om "uit te breken"
Bovendien doen niet alle paarden dit hoor
Ga er gewoon van uit dat de jouwe het niet doet,en probeer je te ontspannen.
Ga lekker veel draven en als je het aandurft een galopje proberen op een volte.

Misschien is het een idee om eerst wat tijd te steken in het leren kennen van je paard
Lekker met hem tutten en aan het halster met hem wandelen.
Hij moet ook nog aan jou wennen OK dan!

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 12:38

cooper schreef:
Ze moet dit gebruiken tegen spanning of stress ik de het altijd vor een wedstrijd
is dit niet iets homeopatisch? Zeker eens doen want het helpt echt


Dit is een meisje van 13 zeg!
En dit probleem zit tussen haar oren,
bach bloesem helpt daar niet bij.
Onderschat de werking hiervan niet!

ZwarteKa

Berichten: 244
Geregistreerd: 26-08-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 16:13

Weet je wat echt helpt? Veel lezen over paarden. Leer ze kennen leer ze begriojpen! Boeken van Emiel Voest of Klaus Hempfling. Immers, als je begrijpt waarom een paard iets doet, dan weet je ook wat je er aan kunt doen of hoeje het moet oplossen, nietwaar!
Het is alemaal zo logisch; stel je bijvoorbeeld eens voor dat jij het paard bent en er zit iemand op je rug. Wanneer diegene bang is in galop en naar voren gaat hangen wordt het gewicht dus naar voren verplaatst, zodat het paard ook naar voren moet (en dus harder gaat) om dat gewicht op te vangen! Sinds ik dit soort boeken lees (en een cursus 'natuurlijk omgaan met paarden' heb gedaan ben ik echt niet bang meer! Heel veel succes met je paard en heb geduld! Knipoog

Truf

Berichten: 2223
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Wognum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 20:06

Dit ziet voor mij heel herkenbaar. Het is een paar keer bij mij goed fout gegaan in galop, daardoor bang geworden en niet meer gedaan. Ik heb geen les gehad voor ik m'n eigen pony kocht. Ik heb m'n pony nu een half jaar ongeveer en ben bijna over m'n angst heen.
Dat ik m'n pony kocht was ik echt onzeker, helemaal dat ze begon te steigeren(ben ik doodsbang voor) tijdens het rijden en vreselijk rennen als ik dr op dr sodemieter gaf, omdat ze gewoon liep te kloten. M'n zus wilde priveles gaan nemen bij ons thuis(met z'n 3en, met een verzorgmeisje dr bij). Ze heeft me echt super geholpen, eerst is ze een paar x mee gerent dat ik ging galoperen. Later zijn een vriendin en mn zus ook een paar keer mee gerent(ik heb een shet, dus is dat best bij te houden). Nu durf ik zelfs zonder beugels op haar te galoperen! Gelukkig heb ik ook echt super steun van mn zadel(Wintec 2000), op mn oude zadeltje zou ik dat echt nooit durven en kunnen.
Van het weekend heb ik zelfs op mn zus dr pony zonder zadel en hoofdstel gegalopeerd(was wel een foutje hoor), maar het lukte wel!

Dus doorzetten! En vraag iemand om te helpen, dat die je paard vast houd/in de gaten houd, dan kan jij je op het galoperen concentreren.
Succes OK dan!

Dr. Robert Romano (ER): ...And if wishes were horses, we'd be knee-deep in crap.

Korinia

Berichten: 75
Geregistreerd: 24-08-04
Woonplaats: Omg. Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 15:49

les nemen

M1 dressuur met Maurits


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 bezoekers