Te vroeg of niet???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veulen_Kyra

Berichten: 228
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Vlissingen

Te vroeg of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 10:36

Ik heb nu sinds maandag mijn haflingerhengstveulentje in mijn bezit.
Nu word er op stal gepraat dat het wel erg vroeg bij zijn moeder weg is gehaald...
Hij is nu 4 en halve maand oud.Hij is wel erg tekeer gegaan toen zijn moeder van hem afgehaald werd,maar is nu een stuk rustiger geworden in de twee dagen dat hij er nu is.Hij staat niet alleen op stal,'s avonds staat hij met wat andere paarden op stal zodat ie niet zo alleentjes is...
Over een paar dagen gaan we het in de wei eens proberen bij een wat oudere pony/paard.
En volgend seizoen bij de groep.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:37

Ik zou hem eerlijk gezegd gelijk in een groep plaatsen met leeftijdsgenootjes, want nu heeft hij niks.. En met een ouder paard kan hij niet zo leuk spelen als met leeftijdsgenootjes..

Veulen_Kyra

Berichten: 228
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 10:44

Hier is hij dan op zijn nieuwe adres bij ons op Stal de Pagter.
Let niet op de wanden van de stal die zijn een beetje vies.Moeten nog schoongemaakt worden.


Afbeelding

Veulen_Kyra

Berichten: 228
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 10:45

Tulandro schreef:
Ik zou hem eerlijk gezegd gelijk in een groep plaatsen met leeftijdsgenootjes, want nu heeft hij niks.. En met een ouder paard kan hij niet zo leuk spelen als met leeftijdsgenootjes..


Ja maar het is een doerak en ben bang dat hij niet geaccepeteerd wordt door de groep

Veulen_Kyra

Berichten: 228
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 10:46

En hij is nu erg druk hij is net 2 dagen van zijn moeder af en kan nog niks.hij kan nog niet helemaal meelopen aan het touwtje en als je dat te strak vast hebt dan gaat ie steigeren

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 11:22

Ik vind het ook wat vroeg, helemaal omdat hij geen leeftijdgenoten heeft of in een kudde staat.
Hij staat misschien wel met meerdere paarden op stal, maar wel alleen in een box, dat vind ik persoonlijk niks voor een veulen.
Die hoort buiten in de wei in een kudde, sociaal contact hebben met soortgenoten.
Op zn donder krijgen en zichzelf verdedigen.

Dan kan het een doerak zijn, dat komt echt wel goed, als je hem nu al afzondert past hij straks helemaal niet in een groep

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 11:27

Veulen_Kyra schreef:
Ja maar het is een doerak en ben bang dat hij niet geaccepeteerd wordt door de groep



Verward Gooi dat beestje in de opfok.. Een veulen hoort te lopen en te spelen en niet op stal te staan..

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:22

Citaat:
En volgend seizoen bij de groep.


waarom volgend seizoen pas? Doe dat aub nu meteen dan leert ie het meeste. Het is niks voor een veulen om nu al op stal te moeten staan en zeker niet alleen!
Het is beter voor zn algemene ontwikkeling en zn lichaam als ie lekker kan spelen buiten en met andere paarden en veulens in aanraking komt.
Wat de leeftijd betreft is het niet te jong, de meesten worden zo rond die leeftijd gespeend.

Veulen_Kyra

Berichten: 228
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 13:01

Ja dat weet ik wel maar hij moet wel eerst een beetje wennen aan de situatie.Hij mag al wel snel de wei op misschien van het weekend al.
Maar goed ieder doet het op zijn manier,en elk veulen is anders.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:02

Maar toch hoort elk veulen in een kudde met soortgenoten en niet alleen op stal

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:15

Veulen_Kyra schreef:
Ja dat weet ik wel maar hij moet wel eerst een beetje wennen aan de situatie.Hij mag al wel snel de wei op misschien van het weekend al.
Maar goed ieder doet het op zijn manier,en elk veulen is anders.


Het zal best dat elk veulen anders is.. Maar het is gewoon een feit dat een veulen moet lopen, en niet op stal hoort te staan.. Dus gooi hem bij leeftijdsgenootjes! Dan gaat dat hele vervelende er snel genoeg vanaf, neem dat maar van mij aan!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:16

Wat leert hij nu dan als hij op stal staat Verward
Denk je dat hij nu iets kan leren als hij alleen is?
Dat hij in een paar dagen went om alleen te staan? Denk je dat hij daar rustiger van wordt?
Ongelukkiger en vervelender, dat worden ze er van...

Basis opvoeding had hij als veulen moeten hebben. Naast de merrie kan je een veulen namelijk in alle rust wat leren.
Een veulen wat willen leren als hij net afgespeend is, is vragen om problemen.
Wacht dan tot hij iig een plek in een groep heeft, daar gewend is en tot rust is gekomen.

Na het afspenen een veulen alleen in een hok zetten en net zolang wachten met naar buiten laten tot hij rustig is...

En ja, ieder veulen is anders.
Maar het blijft een paard/pony en dat zijn toch echt allemaal kuddedieren.

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:16

Toe, zet je veulen waar hij hoort, lekker bij soortgenootjes in een wei/paddock, weet ik veel. Dit kan echt niet hoor, zo jong van zijn mama en dan ook nog gelijk de gevangenis in! Huilen
Dit is echt niet goed voor z'n geestelijke en lichamelijke ontwikkeling.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:20

Ik ben het helemaal eens met Youngster en Sanex... een veulen op stal vind ik echt niet kunnen, die moet lekker met leeftijdsgenootjes kunnen spelen. De rangorde zoeken ze dan zelf wel uit. Wat afspenen betreft...tsja, ik heb mijn veulen met 6 maanden afgespeend, 4,5 maand vind ik persoonlijk dus erg vroeg. Maar het grootste struikelblok vind ik toch wel dat hij niet op het land staat met leeftijdsgenootjes... juist daar worden zo mooi sterk en gezond van.

Veulen_Kyra

Berichten: 228
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 13:22

Ho even het is niet mijn stalling,de eigenaar wil het nog niet.En die zal het allemaal wel weten wat of ze doet!!!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:24

Veulen_Kyra schreef:
Ho even het is niet mijn stalling,de eigenaar wil het nog niet.En die zal het allemaal wel weten wat of ze doet!!!

Zoek dan een stalling die wel geschikt is.
Dat heet opfok en geen manege of pensionstalling.
Een veulen hoort namelijk niet in een mooi stalletje maar buiten.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:26

Het is niet jouw stalling, maar wel jouw veulen.

MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:27

Het is niet te vroeg hoor, om te spenen. Volgens mij worden de meeste veulens rond deze leeftijd gespeent. Lachen

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:29

Niet elke staleigenaar is ook een paardenkenner.
er zijn er genoeg die geen hol verstand van paarden hebben, alleen maar de ruimte om geld te innen.

Jij wil toch het beste voor je veulen ? neem danniet klakkeloos aan wat de staleigenaar zegt maar zoek dan ook echt het beste voor je veulen.
Zoals ik en meerderen hier zeggen, naar buiten met dat dier, in de kudde!

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:29

Inderdaad zo'n beestje hoort niet op een stal maar ik een groep met leeftijdsgenoten. De rangorde wordt snel bepaald dus dat gaat bijna altijd wel goed. Als je hem pas volgend seizoen in een groep zet is de kans juist veel groter dat hem wat overkomt aangezien hij dan in een koppel komt waarvan de rangorde al bepaald is.

Veulen_Kyra

Berichten: 228
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 13:42

SANEX schreef:
Niet elke staleigenaar is ook een paardenkenner.
er zijn er genoeg die geen hol verstand van paarden hebben, alleen maar de ruimte om geld te innen.

Jij wil toch het beste voor je veulen ? neem danniet klakkeloos aan wat de staleigenaar zegt maar zoek dan ook echt het beste voor je veulen.
Zoals ik en meerderen hier zeggen, naar buiten met dat dier, in de kudde!



Dit is wel een paardenkenner,en ik neem wel klakkeloos aan wat zij te zeggen heeft ,hij staat daar nog maar net twee dagen.Ik ken haar al 6 jaar en is van jongs af aan al met de paarden bezig,rijd ook wedstrijden en weet heus wel wat ze doet.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:45

Veulen_Kyra schreef:
Dit is wel een paardenkenner,en ik neem wel klakkeloos aan wat zij te zeggen heeft ,hij staat daar nog maar net twee dagen.Ik ken haar al 6 jaar en is van jongs af aan al met de paarden bezig,rijd ook wedstrijden en weet heus wel wat ze doet.


Ach gut Nou dan wens ik je veel plezier met je veulen! Maar kom dan niet klagen als hij over een paar dagen in je nek hangt..
Waar is je eigen mening?? Ik krijg hier zo'n ja en amen gevoel bij eigenlijk..
Mensen die lang in de paarden zitten weten lang niet altijd hoe ze met een veulen om moeten gaan, dat is namelijk weer heeeel iets anders..
Hier word je veulen echt niet beter van, alleen maar slechter dat kunnen ik en een heleboel andere mensen je op een briefje meegeven. Doe niet zo eigenwijs en zet je veulen bij andere veulens neer, daar leert hij van, niet door onder de mensen te zijn..

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:47

Hier zitten heel veel paardenkenners... bovenstaande antwoorden zijn niet zomaar uit de duim gezogen.

Ik ben ook al jaren bezig met paarden, doe de opleiding paardenhouderij, ga naar het 4e jaar, heb het certificaat fokken,veulens en opfok al binnen... weet dus ook wel waar ik over praat.

Jij vraagt hoe en wat, wij geven antwoord en je geeft zelf aan dat het blijkbaar toch goed is wat je doet...

waarom vraag je dan ?

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:55

In de groep...........echt waar!!
De enige plek waar een veulen hoort, is in een groep(je) met leeftijdgenoten, mag ook best wat van andere leeftijden tussen lopen, da's nog beter. Als een veulen in de natuur alleen wordt gelaten is het vaak dat ze door de kudde zijn verlaten omdat ze te zwak zijn - in ieder geval geen positief signaal.
Je hebt trouwens wel gelijk dat je je veulen nu gaat leren om mee te lopen etc., maar dat kan toch ook als ie bij de anderen staat?

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 14:20

Kendra schreef:
Je hebt trouwens wel gelijk dat je je veulen nu gaat leren om mee te lopen etc., maar dat kan toch ook als ie bij de anderen staat?


Ik vind dat je een veulen dat moet leren als hij nog bij de merrie staat. Dus voordat ze gespeend worden.
Het is een stukje basisopvoeding dat ze direct leren moeten.