Irmaatje op Spider *commentaar gevraagt*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Irmaatje op Spider *commentaar gevraagt*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-04 22:54

Irma heeft nu twee keer op Spider gereden, het paard wat ik opnieuw aan het beleren ben (al twee maanden ongeveer) Netjes zitten kán Irma wel maar ze vind het vooral erg eng op Spider en dat is ook wel te zien.
Irma wil graag commentaar over het rijdkundige gedeelte.
Géén commentaar over hoofdstel (die werkt goed genoeg, stuk beter dan het prachtige blauwe halster) en zadel (zonder zadel loopt hij stuk ruimer dan met, dus ligt het toch niet helemaal goed denk ik)

Hier komen ze dan. Dag 1, ik ging er eerst op en Spider was dus al wat losjes gereden door mij.

Stap van achteren:
Afbeelding 1

Weet niet zeker of dit nu draf of stap is Bloos
Afbeelding 2

Drafje. Spider maakt met aandraven een klein huppeltje, Irma schrok hier wat van en Spider maakt ehier misbruik van en maakte het sprongetje dus steeds groter om haar van haar stuk te brengen. Het werkte wel (ze was goed bang) maar zette toch door! OK dan!
Afbeelding 3

Nog meer draf
Afbeelding 4

Nog wat draf
Afbeelding 5

Dag 2. Irma ging er meteen op en was erg gespannen, want Spider was wat wakkerder dan donderdag (dag 1 foto's) en Irma was niet vergeten dat Spider zo'n leuke huppeltjes maakte voor de draf.
Irma durfde dus niet te draven, wanneer ze dit op mijn aandringen toch deed, maakte Spider een hele hoge huppel, waardoor zij hem meteen liet stilstaan of stappen (gaf hem zijn zin dus) wanneer ik hem door op te drijven in draf zette was er niets aan de hand. Irma zou graag willen weten hoe ze dit de volgende keer het beste op kan lossen. Ik heb gezegd gewoon doorzetten, alles uitzitten en hem in draf zetten, wat hij ook doet hij moet in draf. Maar misschien hebben jullie betere tips voor haar?
Afbeelding 6

Met een 'oh oliebol touwtje' Haha!
Afbeelding 7
Afbeelding 8
Afbeelding 9
Geen draffoto's van vandaag, omdat ik steeds op moest letten wanneer ze dit deed om haar aan te moedigen.

Commentaar is dus welkom, vind Irma alleen maar makkelijk want dat maakt haar misschien wat zekerder op dit paard.


Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 23:00

probeer je rug niet krom te maken
dat doe je namenlijk op sommige foto's
verder niet op de hals steunen als je aan het rijden bent Lachen

ik weet eigenlijk verder niet waar ik comentaar op kan geven Lachen
OK dan!
succes en ik hoop dat ze snel wat vertrouwen krijgt OK dan!

Viral Horses /3 : Instagram - Tiktok - YouTube

Daisy

Berichten: 2616
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 23:24

Ik ben nooit zo goed met commentaar, maar zal mijn best doen.

Inderdaad wat Cloverdale al zegt: Niet op de hals steunen, dit is goed te zien op de 3e foto. Dit is lastig als je weinig vertrouwen in elkaar hebt, maar als je wat vaker op hem gaat rijden, wordt het makkelijker.

Voor het vertrouwen is het vooral doorzetten.

Veel succes verder

Heb je in je hoofd nog ruimte voor waanzinnige plannen?

............................................................................................................................................................KOM; dans, schreeuw en zing met mij!

irene15
Berichten: 124
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: hulshorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 08:44

gewoon lekker vaak zo rijden!
je hebt (heel goed) een cap op je hoofd en verder kan er niet zoveel gebeuren tog?
verder vind ik dat je er heel mooi opzit, je houdt je benen mooi lang want als je dat niet doet verlies je je evenwicht veel makkelijker!
succes ermee!

Finette niet drachtig!
..Wander m´n nieuwe aanwinst!

poetser

Berichten: 4293
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 09:16

ik ben het ook met cloverdale eens. 1 ding nog. spreek me aub tegen als ik me vergis, maar probeer niet teveel te naar de camera te kijken, zeker niet als je op een jong paard zit en je er toch al weinig vertrouwen. als hij/zij dan schrikt ben je er waarschijnlijk te laat bij om hem/haar optevangen. geloof me, ik spreek uit ervaring Haha!

Ik heb een mentale beperking en kan daardoor soms vreemd reageren

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 09:20

Wat voor eens ras is dit paard? Hij heeft namelijk een typisch Dravers hoofd Lachen

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 09:34

Lekker ontspannen gaan zitten, en doen alsof dit de normaalste zaak van de wereld is, je zit er een beteje(naar mijn idee) gespannen op, haal een paar keer diep adem en dan voel je jezelf ook wel ontspannen. Dan gaat hij juist met je klieren, als hij een huppeltje maakt, geef hem dan maar een tikje. Dat mag hij niet.veel oefenen, en als hij normaal draaft gewoon lekker laten horen hoe goed hij is, en hoe trots je op hem bent, ook in stap doen.

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-04 12:00

@ Christie Haha! je hebt gelijk, ze kijkt steeds mijn kant uit, maar denk dat dit komt doordat ik aanwijzingen geef ofzo. Het is idd wel beter als ze gewoon voor zich blijft kijken.

@ Ilse: Het is een halve tinker. Geen draver dus, maar wel meer zeggen dat hij op een draver lijkt.

@ Monster: Je zegt geef hem een tikje, maar ze durft ook geen zweep vast te houden op hem, dus dit kan ze niet doen.

Verder allemaal bedankt voor het commentaar hier heeft ze zeker iets aan!

Irmaatje

Berichten: 3671
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 17:15

Echt heel erg bedankt voor jullie commentaar,
hier kan ik echt wat mee OK dan!!!

Verder ging ik vandaag weer mee met Anne naar Spider.
Ik vond het rijden heel erg goed gaan,
en ik zat er minder gespannen op.

HO HO HO, and a bottle of rum!

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:31

Ik ben er opzich niet optegen dat er zonder zadel en hoofdstel op gereden word, maar ik denk alleen maar dat hij, als hij een tijd lang zo gereden word, niet ruim meer loopt onder het zadel, en slechter went onder het zadel. (voel je niet aangevallen, ik heb het nog maar 2 dagen gezien *LOL*

Over de ruiter.. doorzetten na dat huppeltje. Als je weet dát hij het gaat doen, probeer je dan tot het maximale voor te bereiden, door bijv. een plukje manen te pakken voor je eigen vertrouwen, of ga ietsjes meer naar achter leunen, zodat je wat zwaarder/dieper gaat zitten..

Verder niet veel commentaar Haha!

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


teqil_mikey

Berichten: 2139
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 10:00

zie er leuk uit maar ik heb het idd dat je klemt is dat zo..?

*...zwanger 22+5...*

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:57

teqil_micky: Ik zie niet echt op deze foto's dat ze klemt Haar benen lijken gewoon naar beneden te hangen. ( meestal dan) Maargoed als ze een beetje bang is op Spider zou het idd zo kunnen zijn. Dat is dan ook helemaal niet gek.

Ik vind het erg goed van je irma dat je er op aanraden van Anne toch weer op gaat! Ik denk dat je van Anne veel kan leren omdat Anne zo'n zelfde periode als jou heeft doorgemaakt.

De aanwijzingen zijn verder al gegeven. Wat ook kan helpen is dat als Spider weer wat doet wat niet mag hem meteen een schopje vooruit te geven zo ben je bezig om hem aan te pakken voor wat hij niet mag en kun je je angst een klein beetje afreageren. K weet niet of het werkt bij jou hoor maar je zou het kunnen proberen.

Ik zie trouwens dat hij weer in de andere wei staat. Was in de andere wei het gras op?
Ik kom binnen kort wel weer eens een keertje mee om spider te proberen. Ben nu toch wel benieuwd hoor Tong uitsteken

.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:06

Misschien een bareback pad met suede bovenkant gebruiken. Dat is een hele goede tussenstap voor het zonder zadel rijden en dan is dat huppeltje beter uit te zitten.
Verder mag je je handen best op zijn manen leggen, door steeds in draf te doen alsof je zijn manen naar voren duwt wordt jou onderrug licht bol, en dat is een goede houding. Benen lekker laten hangen.

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Irmaatje

Berichten: 3671
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 11:18

Anne(tje) is ook op zoek naar bareback pad,
verder bedankt voor je advies, daar heb ik wel iets aan Lachen

HO HO HO, and a bottle of rum!

Siets

Berichten: 8417
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 11:35

ja, het meeste is er al wel over gezegd, ik haat het om in herhaling te vallen. maar het is geen echt 'rijden' vind ik, dus veel meer kan ik er niet over zeggen

Ik mis je zo... ;(

Dag lief vriendinnetje, dag grote zus, dag engel!

Zwanger! Wat een prachtig lichtpuntje, ik zie het graag als een lijntje met boven :). Het moest zo zijn!


Dominque

Berichten: 436
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 11:49

Niet klemmen en niet je knieen optrekken, dan voelt het paard je spanning.
Ik denk ook dat het voor ruiter en paard zo niet echt lekker "werken" is. Waarom doe je geen longeer/voltige singel om en aan de longe werken (jullie zijn hier toch met 2)? Kan je de singel vastpakken en je benen zo lang mogelijk maken zonder te klemmen en de beweging van je paard goed voelen. Dan krijg je vast ook meer vertrouwen!

Irmaatje

Berichten: 3671
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:25

Citaat:
Ik denk ook dat het voor ruiter en paard zo niet echt lekker "werken" is.


het is even niet anders,
het paard heeft geen eigen zadel.
Hij heeft wel een zadel, maar dat ligt niet goed en daardoor loop hij er daaronder niet goed.


Citaat:
Waarom doe je geen longeer/voltige singel om en aan de longe werken (jullie zijn hier toch met 2)? Kan je de singel vastpakken en je benen zo lang mogelijk maken zonder te klemmen en de beweging van je paard goed voelen. Dan krijg je vast ook meer vertrouwen!


Dit is wel een goede tip,
maar de laatste keer dat ik er was ging het heel goed.
Dus als het even weer niet goed gaat, kunnen we aan deze tip denken.

HO HO HO, and a bottle of rum!

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:45

siets schreef:
ja, het meeste is er al wel over gezegd, ik haat het om in herhaling te vallen. maar het is geen echt 'rijden' vind ik, dus veel meer kan ik er niet over zeggen


Dat wat ik dik heb gemaakt betekend dus wat jij vind. Anderen denken daar weer heel anders over en dat is maar goed ook dat niet iedereen hetzelfde denkt. Jij Siets reageerd nog wel redelijk normaal over wat jij vind, maar ik wil toch even kwijt dat ik een sommige bokkers ronduit hard vind overkomen over iets waar zij het niet mee eens zijn bijv. in anne's topic. Ieder heeft zijn eigen manier om zijn/haar paard te berijden en dat is dan ook zijn/haar keus en dat mag dan ook gewoon gerespecteerd worden!

.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-04 18:39

Voor degene die vinden dat het rijden zo geen echt werken is voor paard of ruiter heb ik maar een ding te zeggen: Probeer het zelf eens en kom dan maar eens terug. Knipoog

Echt rijden is dit natuurlijk wel, als je dit niet vind snap je niet wat rijden betekend. Wanneer je in de auto zit als medepassagier RIJD je ook al in de auto bijvoorbeeld.
De rest bedankt voor het reageren en de tips en dergelijke.

Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 20:11

Ok, ik heb dus hetzelfde mee gemaakt. Schrik hebben en zelfs niet meer erop durven gaan zitten.

Ik ben dus gewoon les gaan nemen, wat natuurlijk niet iedereen kan hé, 't is ook duur. In elk geval, als ik les krijg en m'n instructrice zegt me wat ik moet doen, figuren enzo, dan ga ik me daarop concentreren envergeet ik weer even dat ik bang ben. We deden ook in het begin gewoon voltes enzo en rond pionnetjes slalommen en balkjes lopen en nu ben ik mijn angst dus zo goed als kwijt en heb zelfs al gesprongen Lachen.

In elk geval: je moet je proberen te concentreren op iets anders, bv rijfiguren, dan vergeet je het gewoon dat je bang bent, in het begin is dat maar even, nadien zal het beteren.

Bij mij werkte het tenminste en ik durfde de eerste les gewoon nog niet opstappen Lachen. Ik had echt het gedacht dat Olga een hééééééééél gemeen paard was, maar later ontdek je dat het niet zo is Knipoog.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.

SB Horsemanship

    Papa, † 2 januari 2008 - Ik mis je nog steeds, elke dag, nog steeds...


bas21
Berichten: 18
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 20:36

ik ben van mening dat dit echt waardeloos is!
Ben momenteel zelf een paard aan het inrijden en dat gaat heel goed.
Maar MET zadel, dit is levensgevaarlijk werk wat ik nu zie!
Vooral met een beetje bangig meisje er op!
Geloof me, ik rij zelf ook wel eens zonder zadel, maar op een paard wat vol uit beleerd is!
Ik vind dit echt onverantwoordelijk
verder geen commentaar

gr Bas

biertjuh???

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-04 20:50

Wahaha, bas, lief van je dat je zo bezorgt om ons bent hoor Haha!
Maar het is zonder zadel echt niet gevaarlijk. In een zadel wordt je 'gedwongen' een bepaald positie aan te nemen en die is niet altijd even goed, zonder zadel zit je altijd meteen als het ware erin gegoten. Ook voel je het paard beter aan, dus wanneer hij gespannen raakt kun je voorkómen dat hij iets gaat doen.
Ik vind dat je erg overdreven reageert.

bas21
Berichten: 18
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 20:54

veel beterschap als je je been breekt...

kusje Bas

biertjuh???

Irmaatje

Berichten: 3671
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 20:54

Kom je ons dan opzoeken in het ziekenhuis? Tong uitsteken

*lligt in een deuk van het lachen*
sorry Bas, maar ik vind jouw reactie redelijk grappig Schijnheilig
Bedankt voor je mening,
en erg lief dat je zo bezorgt bent.

HO HO HO, and a bottle of rum!

bas21
Berichten: 18
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 21:01

ja ik ben nou eenmaal bezorgd om mooie vrouwen Lovers

biertjuh???


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers