Koud beslaan??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Marshaha

Berichten: 2944
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Weert

Koud beslaan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-04 11:42

Gisteren hoorde ik in de tattooshop dat je je paard beter koud kan laten beslaan.
Warm beslaan zou alleen maar stinken, en koud beslaan was veel moeilijker voor smeden, maar natuurlijk kende diegene wel een goede smid voor me...
Dus mijn vraag is nu; wat is beter, of hoe zit het nu?? ik snap er nix meer van


caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:10

koud beslag = warm beslag àls het goed gedaan wordt.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:19

Koud moet preciezer, het ijzer moet er goed onder passen en gaat er dan met nagels in.
Warm wordt er onder gebrand, dus daar wordt de hoef afgesloten.

Toen mijn paard ijzers nodig had, had ik toendertijd een hoefsmid die koud besloeg, dus mijn paard werd dus ook koud beslaan.
Als ze ze nu nodig heeft, wordt het warm gedaan, want ik heb nu een hoefsmid die warm beslaat.
Denk dat ik liever koud heb, maar ik pas me aan (ben al lang blij een goede hoefsmid gevonden te hebben).

De een zweert bij warm, de ander bij koud.
Veel verschillende meningen en ervaringen over.

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:22

Toen ik Kathy voor het eerst liet beslaan heb ik rondgevraagd wat beter was. Ik heb het toen warm laten doen en mijn hoefsmid zegt dat het ijzer zich dan ook beter aan de hoef "hecht".

Jeeeeuuujjjjjj! Kei druk bezig met de ontwerpen voor de nieuwe filmpremiere van www.pennyfanshowdag.nl

MissStynk

Berichten: 478
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:25

Ik ben absoluut voorstander van warm beslag!! Het is veel mooier en beter passend dan koud beslag en natuurlijk is het zo dat een goede smit ook koud kan beslaan maar mijn paard wordt altijd warm beslagen en heeft werkelijk nog nooit een ijzer verloren... en dan staat ze ruim 2 maanden!!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:34

het zou beter moeten passen bij warm, want het ijzer wordt er tegen gebrand.

toch kan het zijn dat er nog niet genoeg afgebrand is of wat ongelijk of iets dergelijks.

iedereen heeft hier z'n persoonlijke voorkeur op basis van ervaringen en verhalen.

ik ben er alvast van overtuigd dat het niet uitmaakt. als je maar een goede smid hebt.

Azhari
Berichten: 899
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: in de buurt van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 15:07

Onze paarden worden altijd gedaan met koud beslag. Wij hebben hier echt nog nooit problemen mee gehad. Ik denk zelfs dat mijn paardje met warm beslag eerder over zijn toeren zal zijn door de geur. Aangezien hij nogal zinnig is met beslaan. Zo moet het ijzer er ook nagel voor nagel eraf worden gehaald en kan hij er niet in 1x afgehaald worden.
Onze paarden staan er elke keer 10 week op.

onderschriftloos

MeiaLuna

Berichten: 1211
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Aalst(België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 15:10

Ik heb me laten vertellen dat wanner je elke keer je paard warm laat beslaan,de hoorn te droog wordt en begint te brokkelen,dus mijn paardje wordt koud beslagen

I'm 98% beautiful and 2% crazy...or is it the other way around...?

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 16:45

Mijn vorige pony werd koud beslagen omdat het voor het eerst was dat hij op ijzers ging.

Nu word niek warm beslagen omdat hij dat al gewent was.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 16:49

Mijn paard is vroeger zowel warm als koud beslagen en ik heb geen verschil gemerkt.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 16:49

Skippy werd koud beslagen en Arco werd altijd warm beslagen.
Het viel mij op dat de ijzers van Arco veel langer bleven zitten dan die van Skippy, en ze sloten ook beter aan onder de hoef.
Dit kan natuurlijk aan de hoefsmid liggen en aan het paard zijn bewegingen maar persoonlijk zou ik voor warm beslag gaan.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 18:36

Ik heb altijd koud beslag en ben er tevreden over.
Ik denk niet dat het een wereld verschil is een goede smid is het belangrijkste. Als je nu tevreden bent over je smid zou ik ook niet zomaar wisselen vanwege een verhaal in de tattoshop, een goede somid is goud waard!

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 6 bezoekers