Hoefzweer???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Hoefzweer???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-04 21:28

1 van mijn paarden heeft een hoefzweer, heeft hij al vaker gehad en nou moet ik zijn hoef baden in soda maar dat gaat niet zo goed(2 keer per dag 15 minuten)vorige keer moest het in badedas en dat ging beter maar goed, maar de dierenarts was er dus en hij kon niks vinden in de hoef maar de hoef is wel heel gevoelig, mijn paard liep dus kreupel maar had geen vocht in de gewrichten en liep niet slechter op buigproef en nou moet hij nog 2 weken op rust en anders moet ik terug als het niet over is, maar nu is mijn vraag, is het niet raar dat hij niks kon vinden in de hoef maar dat het dan toch een hoefzweer kan zijn en hebben jullie tips voor het beter baden van de hoef???
Alvast bedankt!!!Groetjes Monique.


evie
Berichten: 9
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 23:07

misschien een hoefzak proberen, kan je ook bij de da lenen/huren.
Het komt wel vaker voor dat een hoefzweer niet direct word gevonden.

Als het te lang gaat duren moet je wel aan andere oorzaken gaan denken en door de da het paard verder laten onderzoeken.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 23:09

Elke dag de hoef in een emmer met koud water zetten, dat koelt in elk geval de hoefzweer, mocht die er zitten.

biewie

Berichten: 426
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 14:23

Het kan dat de zweer nog niet zo ontwikkeld is dat deze gelijk goed te vinden is, heb ik zelf ook een keer gehad. Je moet alleen niet te lang wachten, het kan ook wat anders zijn.
Je kunt bij de ruitersportzaak van die kleefrolletjes verband kopen (paar euro) en dan een prop watten goed natmaken met wat je wilt gebruiken om te weken en die om de hoef winden en daarna dat rolletje verband erom. Dan kan het even goed intrekken zonder dat je paard de emmer omgooit of vervelend wordt.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-04 20:33

Bedankt allemaal, ik ga het proberen!!!

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-04 10:31

Ik ga van de week, toch nog even naar laten kijken want ik vind er nog geen genoeg vooruitgang inzitten, welke tijd staat er volgens jullie ongeveer voor???

kiola
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 16:54

misschien kan je de smid een keer laten kijken?

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 08:17

Ik zou sowieso i.p.v. de VA je smid er ook bij halen, die kan het vaak wat beter vinden.
Vorig jaar Zomer heeft mijn Kevin afwisselend aan 3 hoeven continu zweren gehad, zo erg dat hij niet meer kon staan, laat staan lopen.
Mijn VA heeft hem toen antibiotica gespoten en ik wist dus niet dat dit helemaal verkeerd was.
De zweren zijn gaan sluimeren en door de hele hoeven heen geslagen.
Mijn smid was toen op vakantie en zijn vervanger vond dat ik maar de VA moest bellen en wilde dus niet komen.......

Ik heb toen Emmeloord gebeld en kon daar direct komen (op Zondag) en daar stond ook een smid klaar.
Zijn hoeven zijn toen helemaal opengehaald aan de onderkant, vrijwel de hele zool er vanaf en zo kon alles schoongemaakt worden.
Daarna op verbandijzers en na een week kon hij weer mee naar huis en liep hij zonder pijn.......tot 3 dagen later, de enige goede hoef die hij nog had begon ook Huilen
Ik had toevallig net een hoefzak gekocht en had met andere dingen zeer goede ervaringen met groene leem.
Ik heb toen in de hoefzak een dikke laag groene leem gedaan en zijn hoef nog rondom ermee ingesmeerd.
1 dag en 1 nacht in de hoefzak en de volgende dag had hij een gat in de kroonrand en was de zweer naar buiten gekomen (dat is de bedoeling dus ook) en helemaal leeggelopen OK dan! Kevin had totaal geen pijn meer en liep weer helemaal lekker.

Volgende keer is dit dus wat ik meteen ga doen het hele VA gedoe heeft 6 weken geduurt (Kevin heeft dus 6 weken met helse pijn gestaan) en zeer veel geld gekost, volgende keer dus eerst in de hoefzak met groene leem en lukt het daarmee niet dan komt er een smid en/of een VA bij

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......


Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 08:05

Ik ben thuis ook nog steeds aan het rommelen met een hoefzweer bij mijn merrie. Ik word er helemaal gek van. Ik heb de VA al 2 keer op de stoep gehad en er is al wat weggesneden. Nou leek het de laatste keer goed te gaan en sinds gisteren begint het been weer op te lopen. Nou had de VA al gezegd dat hij er nog niet helemaal bij kon en dat de zweer nog veel dieper zat. Dus ik denk dat de boel weer is gaan woekeren.
Gelukkig komt volgende week dinsdag de smid en ik probeer het met 2 keer per dag een soda bad uit te zingen tot volgende week dinsdag. Hopelijk wordt het niet erger dan het nu is.
Ik ben met mijn hengst ook een keer 5 maanden bezig geweest met herstel van een hoefzweer. Dus als de zweer nog niet naar buiten kan of nog te diep zit, kan het nog wel even duren! Voor een fikse hoefzweer moet je niet raar kijken als je een paar maanden bezig bent!

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 08:13

Kevin moest ook weken in Soda/Biotex of Badedas maar dat ging bij hem vrijwel niet omdat hij na 1 minuut de emmer het erf over sloeg en dat steeds weer....
Je kan ook de hoef in een hoefzak zetten met Soda o.i.d. het is nl. alleen maar om de hoef weker te maken zodat de VA/smid er makkelijker bij kan maar in veel gevallen breekt de boel dan ook uit zichzelf door Probeer het eens, het kan je een hoop ellende schelen

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-04 21:20

Bedankt, ik had de hoefsmid laten komen en hij loopt weer goed, gelukkig!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Blacky94, Evalien86, Talishe en 37 bezoekers