welk effect heeft een mexicaanse neusriem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

welk effect heeft een mexicaanse neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-04 15:28

das dus mijn vraag. Ik moet een nieuw hoofdstel aanschaffen voor Booster (de tinker) omdat ik hem wil klaar maken voor dressuur, en het is niet meer dan normaal dat je in de dressuur niet met oogkleppen en liverpool bit mag starten Haha! daarbij ben ik blij dat ik eindelijk van dat bit af ben. (dus dat ik een nieuw hoofdstel mag kiezen)
nu vond me moeder die mexicaanse neusriem mooi! en ik ook. Maar...
welk effect heeft dat eigenlijk?
en welk bitje raden jullie me aan?

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 15:38

ik zou geen mexicaan nemen als het niet noodzakelijk is
het heeft namenlijk een pittige inwerking om als dagelijks hoofdstel te gebruiken
het geeft namenlijk extra veel druk
als je ooit dan weer naar een engelse neusriem wil zal die daar niet meer goed op reageren...


ik gebruik een mexicaan alleen voor het springen Lachen

Viral Horses /3 : Instagram - Tiktok - YouTube

Samo

Berichten: 2110
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Dtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 15:46

Deze neusriem is ook een soort combinatie van een hoge en lage neusriem, maar het verschil met de gecombineerde neusriem is, dat hier de riempjes gekruist lopen. Als het paard probeert de mond open te doen, krijgt het extra druk op de neus.
Daardoor werkt deze neusriem vrij sterk in op de neus. Verder geeft deze neusriem het paard wel veel ademvrijheid door de combinatie van een hoge en lage neusriem.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 16:20

ik zou geen mexicaanse neusriem gaan gebruiken omdat het zo mooi is. je hulpen (van de teugels) werken sterker in. daarbij toont het hoofd van het paard vaak wat langer. en aangezien je een tinker hebt zou ik dat niet doen. die hebben vaak al niet al te kleine hoofden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-04 16:41

oke bedankt Lachen dan ga ik toch voor gecombineerde neusriem, lage vind ik niet mooi Bloos
en wat voor bitje zou ik best nemen?
ik moet hem leren lopen op een gewoon bitje...

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Annetjuh

Berichten: 1065
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 17:08

Dubbel gebroken lijkt me...ik kan dat zo niet zeggen omdat ik er niet veel verstand van heb, maar blader eens in een divozablaadje. Daar staan veel bitten in en ook de werking daarvan. ..

Wie helpt mij aan een verzorgpaard? Haha! Graag 1tje in de buurt van Groningen Lachen
(Profiel bijgewerkt!)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-04 20:40

hier hebben we geen divoza Bloos!

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

yolande

Berichten: 309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 20:56

Divoza stuurt je spulletjes netjes op! En ik zou een dubbel gebroken trensje kopen of een paar keer een bitje van iemand anders uittesten zodat je weet op wat voor bitje je paardje lekker loopt.

Buitenkans voor de paardenliefhebber, ons droomhuis nu te koop ivm emigratie 2011

Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-04 22:06

ja. Maar hier is geeheeen divoza Haha!

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Annetjuh

Berichten: 1065
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 22:09

Yolanda zegt toch dat Divoza het opstuurt? Knipoog En anders ga je naar een plaatselijk paardenwinkeltje en vraag het daar aan iemand Lachen

Wie helpt mij aan een verzorgpaard? Haha! Graag 1tje in de buurt van Groningen Lachen
(Profiel bijgewerkt!)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-04 22:19

ja. maar je moet ook een divoza boekje hebben om in te kijken he annetjuh

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 22:25


Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-04 23:07

dankjewel.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 06:48

mag je starten dan met een mexixcaanse neusriem?? dat wist ik niet! Wat betreft de hoge of lage neusriem: waarom kies je wat je mooi vind?? Het gaan om het paard, niet wat jij mooi vind! Je kunt bij sommige winkels gewoon een hoofdstel kopen, en er dan een lage neusriem bijkopen. Zo beginnen ze bij jonge paarden ook, lijkt me het meest logische om dat bij jouw paard ook te doen. Zelf vind ik een aannoerneusriem lekker vastmaken, maar het gevaar is dat je die te snel te strak gaat doen en dat is neit helemaal de bedoeling. Had ik eerst ook gedaan bij Penotti, die tripte iedere keer. Het bit moet je aan laten raden denk ik. Gewoon het probleem uitleggen en dan vragen welk bit het beste bij jou en je paard past. Als ze niet zo behulpzaam zjn bij die winkel, neem dan gewoon een dubbelgebroken watertrensje ofzo. Lekker standaard, en werkt ook niet hard in.

Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 07:04

patsur schreef:
mag je starten dan met een mexixcaanse neusriem?? dat wist ik niet! Wat betreft de hoge of lage neusriem: waarom kies je wat je mooi vind?? Het gaan om het paard, niet wat jij mooi vind! Je kunt bij sommige winkels gewoon een hoofdstel kopen, en er dan een lage neusriem bijkopen. Zo beginnen ze bij jonge paarden ook, lijkt me het meest logische om dat bij jouw paard ook te doen. Zelf vind ik een aannoerneusriem lekker vastmaken, maar het gevaar is dat je die te snel te strak gaat doen en dat is neit helemaal de bedoeling. Had ik eerst ook gedaan bij Penotti, die tripte iedere keer. Het bit moet je aan laten raden denk ik. Gewoon het probleem uitleggen en dan vragen welk bit het beste bij jou en je paard past. Als ze niet zo behulpzaam zjn bij die winkel, neem dan gewoon een dubbelgebroken watertrensje ofzo. Lekker standaard, en werkt ook niet hard in.

patsur: ik denk dat heel wat mensen gewoon het effect niet kennen van een mexicaanse neusriem. bij ons op de manege rijden verschillende mensen met een mexicaanse, enkel en alleen omdat ze hem zo mooi vinden.
pharagirlke: bij divoza kun je idd gemakkelijk bestellen ook al woon je in belgie. dit doe ik ook soms en ik heb er ook mn hoofdstel besteld. ik heb een hoofdstelletje met aansnoerneusriem en ik vind die gemakkelijker dan een gewone, maar het is eerder een gemakskwestie vind ik. het is enkel een beetje minder gepruts en ze staanmooi ook.
ik rijd elk paard op een dubbel gebroken bitje, die vind ik het leukst om mee te werken en bijna elk paard reageert er goed op.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 08:38

En vergis je er niet in dat een mexicaanse neusriem goed moet zitten want anders heb je er een hoop ellende van.

...Dreaming with my eye's wide open...

Annetjuh

Berichten: 1065
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:44

pharagirlke schreef:
ja. maar je moet ook een divoza boekje hebben om in te kijken he annetjuh

http://www.divoza.nl Knipoog

Wie helpt mij aan een verzorgpaard? Haha! Graag 1tje in de buurt van Groningen Lachen
(Profiel bijgewerkt!)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-04 11:17

aan zee reed ik een paard met mexicaanse neusriem, en daar vond mama het mooi, toen heb ik al gezegd dat ik dácht dat zon neusriem feller inwerkte dan een normale.

patsur: die lage neusriem heb ik een paar keer bij Pharaon gebruikt, en ik haatte dat ding...kan der gewoon niet mee om. en vind het echt niet mooi! t hangt zo op die neus...

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 17:10

pharagirlke schreef:
aan zee reed ik een paard met mexicaanse neusriem, en daar vond mama het mooi, toen heb ik al gezegd dat ik dácht dat zon neusriem feller inwerkte dan een normale.

ook al vind je mams het mooi Lachen
zou echt voor een engelse gaan Lachen
als je tink nou echt sterk is met buitenritten of springen ofzo is het misschien een oplossing maar ik zou het niet voor de 'mooi' nemen Lachen

Viral Horses /3 : Instagram - Tiktok - YouTube

Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-04 17:11

vandaag gecombineerde neusriem met gebroken bit geprobeert Scheve mond staat bij rt.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 17:14

l straks kijken moet nu eerst eten Lachen

Viral Horses /3 : Instagram - Tiktok - YouTube

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 09:32

zitake schreef:
patsur: ik denk dat heel wat mensen gewoon het effect niet kennen van een mexicaanse neusriem. bij ons op de manege rijden verschillende mensen met een mexicaanse, enkel en alleen omdat ze hem zo mooi vinden.


als ik kijk naar de gebruikers van deze neusriemen om mij heen gebruikt niemand ze goed en hebben dus geen effect dus ook geen schade.

De meeste mensen doen ze namelijke te los en kunnen de paarden alsnog makkelijk een mond open doen en komt er dus geen druk op de neus. Meeste mensen hebben hem ook verschrikkelijk scheef zitten en geeft dan druk op de verkeerde plaatsen. Het is idd waar dat de meeste mensen niet weten waarom ze een mexicaanse gebruiken. Zolang je ze gebruikyte met 2 a 3 vingers dikte ruimte doen ze helemaal niets en is het alleen maar sier.

Zelf heb ik er 2 a 3 jaar dressuur mee gereden ik reed liever met deze neusriem dan een scherper bit. Als het paard braaf loopt doet de neusriem niets en met een bit hoef je maar een verkeerde beweging te maken en je paard wordt gestraft.

Tegenwoordig gebruikt ik hem alleen nog bij het springen hij reageert dan gewoon fijner en wordt minder snel sterk hij zit dus wel strak niet los.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 16:20

Pharagirlke: het kan misshcien wel op de neus hangen, maar als het beter werkt bij jouw paard, waarom dan niet?? Lekker belangrijk hoe het staat!! Het gaat hier toch om het welzijn van je paard?? Niet om hoe het staat!

SdaphneS

Berichten: 11417
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 20:44

ik heb zelf ook 1 en ik rij er soms
mee niet elke dag wat er staat nogal
druk op
als ik jou was kocht ik gewoon een hoofdstel
met engelse neusriem die zijn goed te gebruiken voor dagelijks gebruik Haha!

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 07:03

qua neusriem: altijd vrij los, dan is de werking minimaal, maar kan het paard goed op het bit kauwen. Veel mensen snoeren de boel te veel aan, ongeacht of het een gecombineerde, lage of mexicaanse is. Mexicaans werkt wel scherper in, vergeet dat niet. Maar bij goed gebruik is er niets mis mee.

Bit: gewoon een enkelgebroken RVS watertrensje om mee te beginnen. Deze bitten kosten ong. 10 euro en meestal volstaat zo'n bitje. Wil je dubbelgebroken proberen, probeer dan gewoon RVS, veel goedkoper dan een KK, en het is niet het materiaal die de inwerking bepaald, maar de vorm. Op koper schijnen paarden meer te kauwen, maar meestal doen ze het ook prima op gewoon RVS, en dan is het zonde om een duur bit aan te schaffen terwijl het niet nodig is. Wil je een kk proberen, leen er dan eerst eentje, dan weet je pas of het die 70 euro waard is (geldt eigenlijk voor elk bit, eerst lenen).

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 bezoekers