Aansprakelijk stellen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Drottning
Berichten: 138
Geregistreerd: 01-01-02

Aansprakelijk stellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-04 22:22

Mijn merrie is bij een vechtpartij behoorlijk gehavend geraakt.
Dit is de situatie.. er is een nieuw paard bij een kudde van 6 gezet, dit paard bleek achteraf ontzettend dominant.
Het paard heeft gevochten met mijn paard maar die van mij heeft het verloren en staat nu met een verrekte spier bij haar heup, gebroken griffelbeentje en een gescheurde spier in haar schouder.
Ik heb 3 da bezoeken gehad, fotos laten maken, plaatselijk verdoofd en medicatie gehad.

Kan ik de eigenaar van dit paard aansprakelijk stellen hiervoor?

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 22:24

Volgens mij wel maar dat staat denk ik wel op de site van je verzekeraar.

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 22:41

ik denk dat vaak de staleigenaar beslist welke groepjes paarden bij elkaar gaan!
in dat geval kan een paardeneigenaar er ook weinig aan doen!

Drottning
Berichten: 138
Geregistreerd: 01-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-04 22:53

het gaat hier om een groep ijslanders die altijd buiten op de wei staan dus er zijn maar 2 kuddes; ruinen, en merries

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 23:27

Ik weet niet hoe het precies zit, maar het lijkt me een beetje 'kinderachtig' Scheve mond.
Tenminste... zolang er geen (achter)ijzers onder een nieuw paard zitten mogen ze het paard best bij de mijne gooien. Als ze dan gewond raakt, tsja, pech, t blijven dieren.

Maar ja, zo denk ik er zelf over.

Drottning
Berichten: 138
Geregistreerd: 01-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-04 23:50

er zaten wel ijzers onder dat paard... en de mensen wisten dat het paard vechtlustig was maar dat hebben ze niet verteld, enkel dat ze wat dominant kon zijn...

yfande

Berichten: 1624
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Boeskoolstedke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 23:57

Hi, volgens mij kun je niemand aansprakelijk stellen, of heb je tegen de staleigenaar gezegd dat je paard niet met de anderen in de wei mocht ?
Ik ben pas met 2 stalgenoten van mijn vorige stal verhuisd naar een nieuwe pensionstal. Onze nieuwe stalhouder is erg voorzichtig te werk gegaan en heeft onze 3 paarden eerst alleen in de wei gezet en dat was uiteraard prima want de dames waren toch al buurvrouwen van elkaar. Toen kwam 2 weken later een nieuwe ruin erbij, die stond eerst naast de alpha merrie uit onze kudde en dat ging niet echt van harte, dus hebben wij van stal geruild en mijn merrie ernaast gezet die op verliefd werd (tja als je hengstig bent wil je ook wel eens wat al is het dan ook een ruin). Om een lang verhaal kort te maken, de 4 paarden zijn bij elkaar gezet en toen begon de hommeles, de alpha merrie had er de pest in dat mijn merrie met de vijand ging huilen en heeft dat een paar keer flink afgestraft, resultaat, flink straatexeem, dik achterbeen, dikke voorbenen, maar God zei dank niets blijvends. Ik had na de verhuizing al rekening met iets dergelijks gehouden maar niet dat het de buurvrouw zou zijn die de klappen uit ging delen.
Niemand kan hier iets aan doen, het is gewoon dom pech hebben. Onze stalhouder heeft de weides inmiddels opgedeeld en mijn merrie staat bij de "oudere garde " in de wei en dat gaat prima.
IK heb er trouwens geen moment bij stilgestaan om iemand aansprakelijk te stellen.

Ik hoop iig dat je paardje heel gauw weer ok is, succes

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 04:36

Ja dat kan. De eigenaar van het paard heeft een risicoaansprakelijkheid. Dus als jij kunt bewijzen dat het dat specifieke paard was die jou paard zo heeft toegetakeld kun je die eigenaar aansprakelijk stellen.

En ik vindt het dus wel vanzelfsprekend om de eignaar aansprakelijk te stellen. Het gaat niet om een kleine kreupelheid maar om hele grote kosten.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:33

je kunt zeker de eigenaar aansprakelijk stellen want die blijft ten allen tijde verantwoordelijk voor zijn dier (en zeker als ie weet dat ie dominant is) en hij kan jouw dierenarts kosten verhalen op zijn WA verzekering.
Is bij ons op stal al meerdere malen voorgekomen dat er twee paarden slaags raakten en alles is tot nu toe vergoed door de diverse verzekeringen.

Zorg dat je alles op schrift hebt en stuur een brief naar de eigenaar en die moet dat dan bij zijn verzekering claimen. De verzekering neemt vervolgens contact met jou op en dan zou alles op zn pootjes terecht moeten komen. Heb je getuigen van het ongeval dan sta je nog sterker, zet die namen ook in je brief.

succes!

biewie

Berichten: 426
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:50

je kunt zeker de tegenpartij aansprakelijk houden! Ze kunnen uiteraard wel het verweer voeren dat je er in principe mee akkoord bent gegaan dat je paard met meerdere paarden staat. Je aanvaardt dus dat risico. Maar proberen kan altijd natuurlijk!

Succes

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 19:09

Net wat Cissy zegt, zou zeker een poging wagen. Ben je toevallig rechtsbijstand verzekerd? Zou in ieder geval vantevoren wel info. inwinnen hoe je dit het beste aan kunt pakken. Paard valt volgens mij wel onder de WA verzekering omdat het een huisdier is. Je zal heel precies te werk moeten gaan (beschrijven, getuigen, verklaring dierenarts enz enz). Denk eraan dat je alle kosten meeneemt, ook de nog te verwachte kosten en de verminderde waarde (kan me zo voorstellen dat ze mogelijk niet meer geschikt zou worden voor de sport --> overleg dit met de DA).

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 21:43

cissy schreef:
je kunt zeker de eigenaar aansprakelijk stellen want die blijft ten allen tijde verantwoordelijk voor zijn dier (en zeker als ie weet dat ie dominant is) en hij kan jouw dierenarts kosten verhalen op zijn WA verzekering.
Is bij ons op stal al meerdere malen voorgekomen dat er twee paarden slaags raakten en alles is tot nu toe vergoed door de diverse verzekeringen.

Zorg dat je alles op schrift hebt en stuur een brief naar de eigenaar en die moet dat dan bij zijn verzekering claimen. De verzekering neemt vervolgens contact met jou op en dan zou alles op zn pootjes terecht moeten komen. Heb je getuigen van het ongeval dan sta je nog sterker, zet die namen ook in je brief.

succes!

Meld het ook ff bij je eigen verzekering zodat zij er op berekend zijn want als de tegenpartij niet reageerd kan jou verzekering jouw claim bij hun verzekering indienen