zadel maten??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

zadel maten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-04 19:47

Hej

Ik heb een vraagje ik weet niet hoe die maten van zadels werken en hoe ik weet of het zadel goed past. (want ik moet een nieuw zadel). En wat is inch?? alvast bedankt

groetjes hanneke

Utah is mijn topper!!!


Samm

Berichten: 1562
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Twello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 23:40

Een zadel is heel verschillend per paard, daar kun je niks over zeggen. Ga of laat een zadelmaker met verstand ervan erna kijken. het is heel belangrijks dat je een goed passend zadel hebt, inch is de groote van het zitvlak van het zadel, dat ligt dus eraan hoe dikke kont je hebt Tong uitsteken

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 23:51

inch is de maat van je kont:D:p

Natasjaa

Berichten: 2762
Geregistreerd: 06-07-04
Woonplaats: Groningen > Crokydoos nr 88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 01:55

mymy schreef:
inch is de maat van je kont:D:p



en voor de rest sluit ik mij aan bij wat eerder gezegd is, haal er iemand bij die er wel verstand van heeft, anders kan t goed mis gaan.....

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-04 10:55

oke bedankt

Utah is mijn topper!!!

Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 16:50

17 inch is voor een ruiter met maat 34/36. 17,5 voor een ruiter met 38/40 en 18 inch voor degenen met maat 42 of groter.

Who could match out joy? None would be so bold
As we gallop through the heaths, In a dance of ages old

You are a gift from heaven, On earth you give me wings
And even angels envy, The joy such freedom brings

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 21:08

Zoals al eerder werd gezegd, inches zijn de maat voor de kont van de ruiter.
De boommaat is de maat voor de rug van het paard.
De boommaat is dus de belangrijkste maat als je een zadel uitzoekt, daarna komen pas de inches.

Mijn paard heeft maat 33, een redelijk normale maat.
Een zadelmaker kan dit opmeten met zo'n meetapparaatje.

Je kan niet per ras of hoogte zeggen wat voor maat een paard heeft, dit is per paard verschillend.
Net zoals met ruiters.

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 21:19

en ook het ene merk is het ander niet. de ene is voor brede paarden geschikt en deander weer voor smalle paarden. laat eens een deskundige kijken van en paardenwinkel


Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 21:33

Cayusejuhh schreef:
en ook het ene merk is het ander niet. de ene is voor brede paarden geschikt en deander weer voor smalle paarden. laat eens een deskundige kijken van en paardenwinkel


Ik zou eerder een zadelmaker er naar laten kijken dan een zadelverkoper, zoals de naam al zegt, de meesten proberen het zadel te verkopen (heb meegemaakt dat er eentje mij een zadel probeerde te verkopen die volgens hem goed zat, en volgens een kenner op dit gebeid absoluut niet, en dan ook echt niet, meeste zadelverkopers zijn ook geen kenners op dit gebied, ja in zadels verkopen, niet in de boommaten).
Heb nu een zadel van een zadelmaker vandaan, past perfect, die man wist ook waar hij over praatte.

Daarbij, het ene merk is de andere inderdaad niet, maar dat heeft niks met de boommaat te maken (behalve dat sommige andere maten aanhouden, de een zegt gewoon boommaat 32, terwijl de ander het een maat 2 of middel (weet ik niet wat de vergelijk is, zeg ook maar wat) noemt).
Een merk of soort zadel heeft vaak meerdere maten, je moet er alleen even opletten.
Ook tussen brede paarden kan een verschil zitten in de boommaat, net als bij smalle paarden.
Zoals ik al zei, het is per paard verschillend.

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BrandWatchBot, Facebook, Flubberboot, Ruai en 127 bezoekers