[vd] Welk boek/methode

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Drottning
Berichten: 138
Geregistreerd: 01-01-02

[vd] Welk boek/methode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-04 19:44

Welk boek of methode vinden jullie de beste voor het aanleren van vd?
Op dit moment werk ik met een door mijzelf aangepaste versie van het boek vrijheidsdressuur van ernest van loon.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 19:51

Ik doe van alles wat. In het begin heb ik wat dingen uit 'Paardenschool' gehaalt. Maar het grootste deel is toch zelf 'bedacht'. Niet de oefeningen, maar de uitvoering heb ik dus zelf gedaan.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 20:00

Ik maak vooral gebruik van het boek paardenschool van Nathalie Pinquitt. Ik vind dit een heel duidelijk boek waar alles duidelijk in uitgelegd staat. Ook werkt deze manier van aanleren bij Zhanna super goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 20:37

De afgelopen jaren heb ik geprobeerd alles in handen te krijgen wat over vrijheidsdressuur gaat, in het Nederlands en ook in het Duits. De resultaten staan in de boekenlijst/recensiehoek op http://members.home.nl/vrijheidsdressuu ... atuur.html waar je ook Ernest van Loon tegen zult komen. Ik vond zijn boek vooral goed omdat hij ontzettend veel kunstjes beschrijft en echt alvast kleine shows opzet. Het echt heel erg grote minpunt ving ik dat hij erg denigrerend doet over de paarden die hij traint. Als een paard leert apporteren is dat niet omdat de trainer het goed onder de knie heeft, het paard de oefening snapt of intelligent leergedrag vertoont, maar omdat hij te dom is om te begrijpen dat het ons helemaal niet om het krijgen van het snoepje, maar om de oefening zelf gaat. Ik vond dat bijzonder onprettig.

Penquitt was ook mijn eerste vd-boek, maar het grote nadeel daarvan is dat doordat ze zonder beloningssignaal werkt en in plaats daarvan het voer gewoon na de oefening geeft, paarden redelijk snel overgaan tot bedelen, als ze daar gevoelig voor zijn. Ook het met voer lokken in een bepaalde houding is volgens mij iets wat bijterigheid en onzekerheid bij het paard over voedselbeloningen erg in de hand werkt.

Verder is er in het Nederlands nog een erg oud vd boek van Lijssen en een serie artikelen van showstal Penthesileia waarin verschillende oefeningen worden beschreven in het tijdschrift Baroque. En daarnaast natuurlijk een grote voorraad boeken in het Duits over dit onderwerp.

Drottning
Berichten: 138
Geregistreerd: 01-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-04 22:16

wat bedoel je precies met zonder beloningssignaal werken, het woord braaf of een commando?
En ja ik vind Ernest van Loon erg denigrerend over paarden en ik vind ook niet al zijn uitleg even simpel en goed.. maar wel veel kunstjes ja!

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 22:37

Tja, geen beloningssignaal, volgens mij doe je dat eigenlijk vanzelf. Ik weet dat als Zhanna iets goed doet ik altijd goedzo roep. Dat viel me pas op toen bij het vrijspringen. Zhanna weigerde 3 keer en toen ze wel sprong riep ik heel enthousiast goedzo! Ze kwam bijna aanrennen voor een snoepje, maar het was iig heel erg duidelijk dat ze wist dat het goed was. En da's met vd ook, als ik goedzo zeg weet ze dat het goed genoeg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:30

'Goedzo' wordt inderdaad een beloningssignaal als je het zo gebruikt. Het beloningssignaal is dan ook niets meer dan een woord/geluid dat je laat horen precies op het moment dat je paard het goed doet, dus het moment waar hij zijn beloning voor krijgt. Als je totaal zonder beloningssignaal werkt, komt de beloning altijd te laat (want hoe krijg je die wortel in zijn mond precies op het hoogste punt van de Spaanse pas?) en weet je paard dus niet waar hij precies voor beloond wordt. Het leren gaat daardoor trager.

Bovendien komt dat snoepje, omdat je paard niet weet waar hij precies voor beloond wordt, eigenlijk voor hem gewoon uit de lucht vallen. Het staat dus niet in direct verband met zijn prestatie van zonet. En dus heeft hij niet meteen door dat hij dat voer verdient door bijvoorbeeld te buigen. En dat betekent voor hem dat dat voer dus in feite zomaar gratis kwam, en dat hij om meer voer te krijgen dus maar het beste meteen naar de bron kan gaan: jouw jaszak, handen met voer en ga zo maar door. Op die manier creeer je dus heel eenvoudig een bedelend of bijtend paard. Door simpelweg een beloningssignaal te gebruiken om het voer direct aan een beweging te koppelen los je het probleem van timing en van het bedelen in een klap op.