Muesli

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Muesli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-02 23:42

Wat is lekkere muesli om je paard te voeren?
Het is puur extra, ze moet wat voller worden (mais e.d. krijgt ze al, hoef geen adviezen om haar dikker te krijgen Knipoog ) en voor het lekker natuurlijk.

Zo min mogelijk energie (dat heeft ze zat *LOL* ) en zoveel mogelijk 'vet'.

Nulla tenaci invia est via


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 05:06

Geen...
Meusli is vergelijkbaar met sportbrok, kwa inhoud en vitaminering...
Met een goede brok is je paard beter 'dik' te krijgen, van meusli zal dat eigenlijk niet lukken. Meusli geef je juist aan een paard dat wel de extra vitamines en waarden kan gebruiken, maar niet al te vet daarvan mag raken.

Mijn dierenarts adviseerde eens bij een te mager blijvende ruin die meusli te eten kreeg, die ruin merriebrok te voeren...nou, 3 weken en daar was hij weer...precies wat hij nodig had achteraf....
(pas op: merriebrok heeft verhoogde waarden eiwit, dus geef het niet aan niet-drachtige/zogende eiwit-gevoelige paarden).

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Stacy S

Berichten: 1211
Geregistreerd: 24-12-01
Woonplaats: Drachten City!

Re: Muesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 11:04

bij ons op stal gebruiken vrij veel de muesli van Subli je hebt 2 soorten en je kan de zakken gewoon bij de welkoop halen.
Ik gebuikt de struktuur muesli, ik geef na het rijden 1/4 schepje of net iets minder.
Mijn pony wordt namelijk erg snel te dik.

Dilayla Shadow
Stacy Shadow

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 11:09

Bij mij komt op de eerste plaatse de Refrm kruiden meusli van Havens. En als ze die niet hebben de structuurmeusli van Subli. Maar de structuurmeusli is ook voor energie dus dat zou ik dan voor die van jou niet kiezen. Ze hebben van Subli wel ook nog een meusli voor als paarden herstelled zijn , als extraatje. Misschien is dat wat voor je. Bij de boerenbond/welkoop verkopen ze dat en daar hebben ze ook foldertjes over de meusli's van Subli.

gizmo5
Berichten: 17
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 12:00

ik geef mijn paarden allemaal steeds andere mueslie, niet zonder haver ofzo.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 12:04

mijn pony mocht ook niet meer energie ik gaf hem pastre mix. werkt erg goed, wordt er ook wat voller van.

pmarena

Berichten: 48058
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 12:13

HAVENS muesli zonder haver !

bigtime
Berichten: 118
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 15:12

Subli muslie met kruiden goed voor de luchtwegen en ze vinden het heerlijk eerst was ik de enige op stal die het erbij voerde nu zijn er al drie de het voeren

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 15:18

Ik geef de pony's een deel Pavo Stimix omdat er een moeilijke eter bij loopt. Ze krijgen het gewoon gemengd met de brok iedere voerbeurt.

Het heeft dezelfde voedingswaarde als Pavo Stibro, de onderhoudsbrok van Pavo. Dus niet echt veel engergie.
Ik merk wel dat ze erg snel dikker van worden dus ze krijgen max. 1 kilo muesli per dag.
Iets duurder dan de brok maar ze eten het graag.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 18:16

Kruiden Reform Musli van Havens heb ik ook. Daar worden ze niet dikker van, maar het bárst van de energie! Wel erg goed spul overigens. Er zit ook een vitaminekorrel doorheen.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-02 18:35

Ehm zo moet juist wél dikker worden maar niet meer energie krijgen....
Het tegenovergestelde dus.......

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 20:14

Toen mijn paardje dikker moest worden moest ik op advies van de DA meer brok voeren. Muesli bevat veel koolhydraten en koolhydraten verbranden weer vetten. Extra vet had hij nodig, dus brok met veel vet. Voer dus Draversbrok van Havens. Muesli erbij als toetje, half schepje, niet als extra voer. Bevat ook veel suikers, dus geeft meer energie en dat is niet de bedoeling.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-02 20:24

russel schreef:
Muesli bevat veel koolhydraten en koolhydraten verbranden weer vetten.


Koolhydraten die vetten verbranden? Verward Heel apart, nooit van gehoord, klopt volgens mij ook van geen kanten. Koolhydraten zullen eerder omgezet worden in vetten als ze niet gebruikt worden.

Ik ben niet van plan om andere brok te gaan voeren. Ze krijgt hele goede brok (Pabeho) waar ze het prima op doet.
Overigens krijgt ze nu sinds een week nog meer mais en nog meer kuil en dat heeft gelukkig resultaat.

Ik heb wel wat ideetjes nu, ga maar eens bij de fouragehandel kijken wat hij heeft liggen.

Nulla tenaci invia est via

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 20:32

Ik voer Equiral structuurmix bij en ik moet zeggen dat het zo lekker ruikt dat ik zelf bijna een hapje zou nemen Haha!
Ik weet alleen niet of hij er extra energie van krijgt. Daar merk ik niet zoveel van.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 20:42

Ik denk dat het beste is om haar veel kuil te voeren...worden de meeste paarden snel dik van...

Bloos geef ik je alsnog advies om haar dikker te krijgen! *LOL*

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-02 21:03

Stoute jongen Boos! Knipoog

Ze krijgt al hartstikke veel kuil. Dat beest vreet een hoeveelheid op een dag waar je eng van wordt, geen idee waar ze het allemaal laat, soort bodemloze put. Maar dikker worden ho maar. Boos!

Ik kan echt niets anders meer bedenken dan maar te gaan experimenteren met het voer. Muesli was de nieuwste ingeving. Wie weet heeft het resultaat.

Nulla tenaci invia est via

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 22:15

Ik maakte vroeger altijd een Müsli -hapje; ong. 2 flinke koffiebekers vol Müsli (maakt eigenlijk niet zo veel uit welke firma: St. Hypolit, Marstall, Hartog, Nösenberger. Ik heb met geen van alle slechte ervaringen gehad!!!) met kruiden, zonder haver!!
Daarbij: appels, bananen, sinasappels, peren, bieten, net wat ik daar had.
Omdat ik met beide paarden wat voeder-problemen had (Dikke had/heeft steeds weer zeer dunne stoelgang en Beer kreeg ik steeds niet dikker!), heb ik hun voer op het ogenblik helemaal omgestelt. Ze krijgen allebei alleen nog maar Müsli van Nösenberger, wat aardig goed gaat. (ze krijgen beide een andere soort, die aan hun specifieke behoeftes voldoen, wel zonder haver)

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-02 22:39

Het is uiteindelijk Hippostar Prairymix geworden.
Geen idee of het wat uithaalt, maar ze vindt het in ieder geval erg lekker dus dat is alvast iets. Het is trouwens geen slechte eter ofzo, dat moest er nog eens bij komen!

Het ruikt in ieder geval super lekker. Zou zo een handje door de yoghurt willen doen Haha!

Nulla tenaci invia est via

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 22:44

Wat in ieder geval heeeeeeeeeel erg lekker is is Tefo Mix. Geen idee waar je het zou kunnen halen. Niemand die ik ken, kent het. Behalve de man waar wij voer vandaan haalden. Het is een muelsi, maar dan net iets plakkeriger. Het is echt heel lekker! (volgens de paarden dan)

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 20:07

Nog effe terugkomende op het verbranden van de vetten door de koolhydraten, heb deze wijsheid trouwens van mijn DA hoor.......

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-02 20:36

Zal wel. Mijn 3 jaar medische biologie tot nu toe hebben mij het namelijk toch echt anders geleerd. Ik denk dat je DA iets anders gezegd heeft en dat je het verkeerd onthouden hebt. Hij zal wel iets gezegd hebben in de trant van koolhydraten verbranden sneller dan vetten ofzo.
Ach, wat maakt het ook uit! Knipoog

Nulla tenaci invia est via

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 22:19

Maar eeh...beetje offtopic (nieuwsgierige ik Haha! ): waarom moet ze dikker? Vind je dat mooier of iets anders. Want verder is ze hartstikke gezond, en heeft nergens last van, toch? Ik ben te vergelijken met die gekke Gips, ik vreet me een ongeluk, maar geen grammetje dat eraan komt hoor. That's just the way it is.

Met onze buitenrit moet jij maar voor gaan rijden, anders zien de mensen je dalijk niet meer achter mijn dikke en gespierde Buddy Knipoog Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-02 22:28

XoNo schreef:
waarom moet ze dikker? Vind je dat mooier of iets anders.


Ik weet niet of je laatst die foto's op ITP gezien hebt, maar ze is op het moment echt aan de magere kant, ingevallen bij haar kont, gewoon net iets te dun, ook voor het mooie plaatje. Schraal vind ik prima, graag zelfs, maar ze heeft nu echt geen enkele reserve. Als ze ziek wordt ofzo (afkloppen!) dan blijft er echt helemaal niets van over, dan wordt het een hoop botten met een velletje er omheen.
Echt moddervet zal ze nooit worden, is ook niet goed, maar iets meer kan ze wel hebben. Ze moet nu ook harder werken, spieren opbouwen, en de bouwstoffen daarvoor zal ze ook ergens vandaan moeten halen.

Denk je dat je me bijhoudt als ik voorop ga rijden? Knipoog

Nulla tenaci invia est via

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 22:33

Heey, Hippostar Prairymix heb ik ook een paar maandjes gevoerd. Mijn paardjes deden het er niet echt lekker op. Vooral voor Ed zaten er teveel eiwitten in. Maar ik hoop dat Gipsy het er wel goed op doet!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: -Namiro-, gewoonmarie, Hannanasjuh en 114 bezoekers