* Treptotrichosis * Ringworm *

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaar

Berichten: 129
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: Voorburg

* Treptotrichosis * Ringworm *

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-02 09:08

Bouke staat het hele jaar in een weiland en heeft al langere tijd iets op z'n rug en op de bovenkant van zijn kont. Het zijn plukjes haar die samen kleven door middel van een soort korstje (het lijkt op een korstje) Sommige plukjes kun je eruit trekken, daaronder ziet het er dan heel nat en bloederig uit. Tussen al die haren dit het helemaal vol met witte/grijze schilvertjes (hele fijne schilvertjes).
Ik las in de paardenencyclopedie over Treptotrichosis (deze bacterie wordt vaak verward met Ringworm en lijkt er ook op) en ik denk dat hij Treptotrischosis heeft.
Bouke is niet van mij en de eigenaar roept er niet zo snel een dierenarts bij, dus ik hoop op deze manier dat iemand (de dierenarts die dit leest?) meer weet over Treptotrischosis en weet hoe je dit kan behandelen. Misschien kan het wel alleen door een dierenarts behandeld worden, maar dat weet ik niet. Alvast bedankt, ook namens Bouke!

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 11:51

Koop een flesje Imaverol en behandel em ermee,evt puur opbrengen met ee nwattenstaafje.
Succes

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 21:29

Wordt het meer? Het zou ook regenschurft kunnen zijn. (rainrot) voor behandeling kun je het beste even kijken in de folder van de paardendrogist.

Rosanna

Berichten: 323
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 21:27

Hallo! Ik ben nieuw op deze site en ik wil eerst ff zegge dat ik de onderwerpen op Bokt fantastisch vind. Wat betreft jouw vraag, dat is in ieder geval geen schimmel, want mijn veearts heeft ooit uitgelegd dat bij een schimmelinfectie de huid niet aangetast wordt door korstjes en dat de huid nooit pijnlijk of gevoelig is bij een schimmelinfectie. Ik denk dat wassen met Imaverol dan niet zoveel zin heeft. Ik denk eerlijk gezegd ook eerder dat het meer lijkt op regenschurft. Paarden die veel op de wei staan hebben hier het meeste last van: de naam zegt het al, de huid is dan gevoelig voor de regen en de vochtigheid. Ik zou misschien als het lukt, toch maar ff de veearts laten kijken..., die schrijft dan gericht een zalf of iets dergelijks voor en dan is het het snelst genezen. Veel succes! Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 21:33

Imaverol NOOIT gebruiken op open wonden. Lees de bijsluiter.

Ik denk ook eerder aan rainrot, maar wel heel plaatselijk dan.. Verward

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 00:31

Als hij de hele winter zonder dek buiten heeft gestaan, ook in de regen, zou rainrot zeker een mogelijkheid zijn. Dat is ook een soort infectie. Volgens mij weet Maaike van der Vis er wel van, anders moet je haar eens een PB sturen, zij kan je vast meer over rainrot vertellen. Succes!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 10:54

De symptonen van ringworm zijn rijksdaaldergroote, ronde,kale schilferige plekken op de huid. Op de aangetaste plaatsen is de huid ook vaak wat verdikt.Aan de hand van wat korstmateriaal of haar van de aangetaste plekken kan de dierenarts een diagnose stellen.Het is een besmettelijk ziekte die bij mens en dier voorkomt.