Verzorger houden of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Verzorger houden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 01:16

Hai iedereen,

Mag ik ff jullie mening?
Ik heb een eigen haflinger, Amanda 5 jr oud, ingereden onder de man en voor de kar. Is verkeersmak, af en toe wel even opletten.
Omdat ik volgend schooljaar ga studeren in Dronten (da's zo'n 200 km hiervandaan schat ik), zal ik dus op kamers moeten. Ik heb daarom een verzorger gezocht, eerst had ik een meisje dat alleen maar wilde rijden, had al 2 verzorgpony's en toen ik vroeg of ze mee wou helpen hoefde het niet meer. Nu heb ik een klein meisje van 12 gevonden, het is een typisch meisje van 12, dus niet sterk enz. Ik vind het eigenlijk moeilijk om te besluiten of ze "mag blijven" of dat ik een ander zoek.
Een ander zoeken, tja dat zal wel niet lukken, nauwelijks reacties waar je iets aan hebt hier in de buurt. En aan de andere kant, ik heb zelf ook een verzorgpony gehad en ik heb daar alles geleerd voor het houden van paarden, daarom zou ik haar ook wel mijn "kennis" willen leren.
Echter nu (zit in eindexamenjaar) besteed ik er heel veel tijd aan, Amanda is er een van de eerste keren er vandoor gegaan (gewoon een rondje op erf gegallopeert, niets ernstig gebeurt), sindsdien is ze een beetje bang (zeer begrijpelijk maar toch is 't lastig).
Okay, ik weet niet goed wat te doen, want tja hoe moet het anders volgend schooljaar? Willen jullie ff meedenken wat jullie zouden doen enz. Alvast bedankt.


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 05:00

Een meisje van 12 die alleen voor een paardje moet zorgen, ik vind het onverantwoord.
Het zou nog iets zijn als ze werd begeleid door ouders die vaker met paarden omgaan...maar vaak is dat niet zo.
Ik zou het niet doen, denk dat je er toch spijt van gaat krijgen. Zo'n meisje is nog niet in staat om de gevolgen van haar acties te overzien, wat nadelig kan zijn voor de gezondheid van je pony.

als je echt geen verzorger/ruiter kan vinden, is je paardje misschien nog beter af met een 'sabbatical', totdat jij zelf weer tijd hebt.
Misschien is het een idee om een veulentje van haar te vangen, of kan je haar uitlenen voor bepaalde tijd aan een ervaren volwassen amazone, die gewoon een tijdje leuk wil rijden maar niet kopen...(ik ken er wellicht eentje, je pony wordt gegarandeert goed verzorgt...)

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30605
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 08:40

Iemand van 12 zal hem wel moeten kunnen verzorgen. Ik had ook een verzorgster (12) voor mijn haflinger. Maar als ze al een beetje bang is, is het misschien toch verstandiger om iemand anders te zoeken. Of een andere oplossing.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 09:17

Je zegt het zelf al, het is typisch een meisje van 12. Ik zelf denk dat kinderen op die leeftijd nog niet genoeg verantwoordelijkheidsgevoel hebben. Dat moet komen met de jaren, en kennis prop je er ook niet 123 in. Ik heb zelf hetzelfde probleem gehad namelijk, een meisje van 14, wist nog niet veel en was ook een beetje angstig voor mijn paard. Ik besloot om het even aan te kijken, omdat ik haar wel ontzettend aardig vond en rijden niet op nummer 1 stond. Toch heb ik uiteindelijk besloten dat ik niet de zorg van mijn paard aan haar wilde overlaten. Te weinig kennis vond ik, stel dat er iets is met mijn paard, of dat ze zijn opvoeding een beetje verknalt omdat ze angstig is. Zou zelf dus verder zoeken, hopelijk vind je iemand!

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...


Daihyo

Berichten: 88034
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 09:42

Misschien kun je nog iemand erbij zoeken die het rijden onder haar/hem hoede neemt. En dat andere meisje dan laten verzorgen en eventueel rijden met iemand erbij.
Zo zijn jullie allebei geholpen.

Succes!
Groetjes Amanda

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Bobo

Berichten: 1786
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 09:52

Als ze al helemaal alleen die taak al op haar moet nemen en dat voor een typisch meisje van 12 zou ik het ook niet doen, pas als dat meisje voldoende kennis heeft, rijervaring, niet snel bang wordt, wedstrijdervaring (misschien ook van belang) maar ook die durft die de taak helemaal op zich neemt. Als dit allemaal een rol speelt en wat dat meisje niet heeft zou ik haar jouw paard niet laten verzorgen. Ik ben dan wel zelf 14 maar heb ook verzorger die was 16 gehad, en die heeft echt haar werk goed gedaan toen ik er niet was, maar het is en blijft een risico een verzorger aannemen.

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

I remember...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 11:19

I remember the day I started horse back riding. I was nine years old and didn't know too much about horses. Unfortunately, there wasn't really anyone interested in me taking care of their horses. After a few years I cleaned some stables and the owners of some horses let me ride. Eventually I found a horse that I could take care off, but after a few months the horse was given to someone else to take care off. Don't ask me why, but one thing was sure, I was very dissapointed and hurt. Over the course of time I have taken care of a lot of horses and have been dissapointed a lot. While you say that the former caregiver only wanted to ride, the formers owners only wanted that I cleaned the stalls and groomed their horses. To be honest, I didn't have a problem with that since it kept me busy with the horses. But, eventually it seemed to me that I was just a slave and they didn't appriciate what I was doing. It is hard for me to give you advice. Listen to your gut instinct and hopely no one gets hurt in the process. I appologize that I couln't give you more advice. I hope you can figure it out!
Good Luck! Knipoog

Diamond Checkers

Some love last a lifetime...Some love last forever!!!
http://www.freewebs.com/martellstables
Profiel is weer aangepast!!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 11:30

Misschien dat dit een oplossing is, heb het vaker gehoord:
Je zoekt er een meisje bij dat meer ervaren (ouder eventueel) is, en je laat het hen samen doen.
Sommigen vinden dat ook nog gezelliger.
Als reden kun je gewoon tegen het meisje zeggen dat, mocht zij dan een keer ziek worden of niet kunnen, er toch nog voor de pony gezorgd wordt.
En dat meisje zal wat geruster zijn wat betreft de dingen waarbij ze nog een beetje bang is.
Verder duidelijke regels stellen over wat wel en niet mag, vanwege Amanda's veiligheid en ook de veiligheid van de meisjes. Haha!
Zou zoiets de situatie oplossen?

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 11:33

Als ik jou was zou ik een wat oudere, maar vooral verantwoordelijke en zelfstandige verzorg(st)er zoeken. Ik neem aan dat de verzorgster er het overgrote deel dat jij er NIET bent voor je paardje gaat zorgen, dus kan je ook niet begeleiden of iets in de gaten houden.....

Ik weet niet wanneer je precies gaat studeren, maar zoek iemand waar je nu rustig de tijd voor hebt, om deze 'in te werken'.

Ik heb de verzorging van mijn 2 pony's in een vakantie (oke, is niet helemaal vergelijkbaar met een studie....) ook aan mijn verzorgster overgelaten. Zij was toen 14. Ze was toen als meer dan een jaar de vaste verzorgster en ik wist dat ik de pony's blind aan haar kon overlaten.

Hoop op zo'n 'relatie' met de verzorgster, dan ga je met een gerust gevoel studeren!
Veel succes!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 19:20

Ja, iemand anders (ouder en verantwoordelijker) erbij zoeken lijkt me ook een goede optie, echter dan krijgen ze misschien ruzie en zit ik ook met de gebakken peren. Verder, ik woon hier in een heel rustig deel van het land dus zal ik heel erg m'n best moeten doen....
Ja ik denk wel dat ik er iemand bij zoek of alleen en dat zij af en toe eens voor de lol komt, want anders gaat het misschien fout.
Dees, je hebt natuurlijk gelijk, al is het wel zo dat ze nooit alleen aan de gang gaat, er is altijd iemand in de buurt. Verder weet ze (heel erg goed) dat als ze iets niet zeker weet dat ze het gewoon niet moet doen.
Enfin ik zal m'n best doen om iemand te vinden, die serieus is.

Bedankt voor het meedenken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 bezoekers