Letlanders

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
l0nal0ver

Berichten: 68
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Amsterdam

Letlanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-04 21:55

hoi iedereen! Ik heb een letlander. Misschien voor sommige mensen een onbekens ras Verward .. Maar ik wil graag meer info over de letlander dus als iemand dat heeft of weet Schijnheilig OK dan!

Hier een fototje Haha!

Afbeelding

Mis je agloon // rust in vrede voor altijd , je blijft myn liefste!!
» http://media.putfile.com/aglona «
» Pfem byna een jaartje =) «


l0nal0ver

Berichten: 68
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-04 21:56

dus als iemand info heefft aub Haha!

Mis je agloon // rust in vrede voor altijd , je blijft myn liefste!!
» http://media.putfile.com/aglona «
» Pfem byna een jaartje =) «

Melanie

Berichten: 2270
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: B en R

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 19:00

misschien kun je beter even uitleggen wat een letlander precies voor ras is?

orban

Berichten: 2145
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: balen(belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 13:20

Ik geloof dat Kimmie261 ook een letlander heeft anders moet je haar eens PB en.

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:27

Letlander

Soort: warmbloed
Herkomst: Rusland (Letland)

Kijk ook bij: Latvian (Engels)

Over de Oekraïner

De Letlander komt - de naam veraadt het al - uit Letland (Rusland). Hij heeft een rustig karakter, en kan soms wat lui zijn. Verder is hij sterk en heeft veel uithoudingsvermogen.



Lichaamsbouw

Meestal is de Letlander gemakkelijk te herkennen. De hals is lang en sterk, en het kruis is gespleten en afhangend.
Het hoofd is vrij lang en groot en heeft een recht profiel. De ogen staan vriendelijk, de oren zijn klein en puntig, en de neusgaten zijn groot.
De stokmaat van de Letlander ligt tussen de 1.55 en 1.63 meter. Hij komt voor in de kleuren bruin, zwart en vos, soms ook wel schimmels. De manen en staart zijn dik.



Geschiedenis

De preciese afkomst van de Letlander laat twijfels over aan deskundigen. Sommige zeggen dat de Letlander van het primitieve koudbloedige woudpaard afstamt, maar andere zeggen dat hij van de Zemaituka afstamt.
Van het oorspronkelijke Letlandse paard, het koudbloedige type, stammen alle huidige Letlanders af (drie typen). Het Finse Trekpaard, de Oldenburger en de Zweedse Ardenner werden met de koudbloedige Letlander gekruist, om hem zo meer kracht en een zwaardere bouw te geven. Dit is het zwaargebouwde rijpaard.
Rond 1920 werd de Letlander met Anglo-Normandisch-, Hannoveraans-, Norfolk Trotter-, en Oldenburgerbloed. Dit is het rij- en sportpaard type.
Nog later werd de Letlander met Arabische- en Engelse Volbloeden gekruist, om een paard te fokken dat lijkt op een warmbloedige draver.



En verder...

De Letlander wordt veel verschillende dingen gebruikt: voor middelbare trekwerkzaamheden tot sportpaard.



Invloeden

Zemaituka/primitieve koudbloed
Finse trekpaard
Zweedse Ardenner
Hannoveraan
Oldenburger
Norfolk Trotter
Engelse Volbloed
Arabier

♥ Rewrite the Stars ♥

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:41

nou, ik ken iemand die heeft ook een let, haar merrie heeft zulke lange oren dat het wel een ezel lijkt! geintje hoor...
Maar de rest klopt...

Buur's Palusha: kleinste Lichte Tour NRPS pony van Nederland!
Loopt nu Intermediaire 1, al 65,39% gescoord!!
http://www.stalbuur.nl
BUUR'S PALUHSA NATIONAAL KAMPIOEN NRPS 2011!
ONZE SPONSOR: MB RUITERSPORT!!

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:43

fresco schreef:
nou, ik ken iemand die heeft ook een let, haar merrie heeft zulke lange oren dat het wel een ezel lijkt! geintje hoor...
Maar de rest klopt...

Whahah Haha!
Ik heb dit ook maar van internet Lachen
Wil nl intelligent overkomen Clown Schijnheilig

♥ Rewrite the Stars ♥

kimmie261

Berichten: 19192
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 09:21

ik heb ook een letlander

ik heb hem nu bijna 10 jaar ,hij is dan ook al bijna 15 jaar...
super lief maar sterk paard, nogal een erge drammer,maar dat zijn ze allemaal geloof ik.....
Ik rij dressuur met hem,hij doet het best wel leuk,maar het is hard werken....

hier zijn wat foto's van hem
Afbeelding

Afbeelding

en lampje gaat er binnekort mee wedstrijden rijden, dus die is al hard aan het oefenen met hem...
Afbeelding

kimmie261

Berichten: 19192
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 09:25

essieintown heeft ook een letlander,een hele grote,die is 1.80m de mijne is maar 1.68m...maar groot zat hoor.

essieintown kan je een heleboel vertellen over de letlander,die heeft zich er helemaal in verdiept..

letziforevr

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:27

hallo!

ik heb inderdaad ook een let!
hij komt van de stoeterij "okte muza " vlakbij riga.
ik heb inderdaad aardig wat computerwerk achter mijn kiezen,maar ja,ik was nieuwsgierig geworden naar het ras...er is niet zoveel over bekend.
dit is mijn moppie:
Afbeelding

Afbeelding

mijn "letJE"naast een kwpn-er van 1.65 Bloos!
Afbeelding

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 09:12

Hier mijn lieve letse vriendje Lovers

Afbeelding

Afbeelding

Nog even de winterversie van Gamble Haha!
Afbeelding

Esther, kan je mij nog eens wat meer informatie geven of mij helpen met familie zoeken van gamble Tong uitsteken?


Zijn die van jullie ook allemaal zo cool in het hoofd en niet snel paniekerig?

Gamble

letziforevr

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 17:28

merano is ook heel cool in zijn kop.
het enige wat hij spannend vind zijn dingen die niet "kloppen"!
een kat op het ijs,een liggende container op het fietspad...enz.
verder kan hij af en toe wel eens doordrammen,helaas ben ik ook een drammer en verliest hij dus altijd!
het is een paard die ik voor 200% vertrouw...ondanks dat hij wel eens op mijn voet staat Haha!

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 18:21

Vrachtwagens enzo doen Gamble weinig, maar idd een container of een berg zand of van zulk soort rare dingen die je niet zo vaak tegen komt vind Gamble ook eng. Hij springt niet ineens opzij maar gaat er wel met een boog omheen.

Het valt mij bij Gamble ook altijd op dat hij in de winter als het koud is bijna nooit fris en rennerig is, is dat bij jullie ook zo? Andere paarden zijn dan vaak aan het rennen in de paddock enzo en met rijden drukker, bij Gamble werk ik daar weinig van.

Gamble

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 21:07

Joplin is ook een Let, of Letlands warmbloed. Letlander vind ik zo stom klinken (en zo heet het ook niet Knipoog ).

Joplin is een hartstikke sociaal paard maar absoluut niet traag of lui zoals de meeste Letten die ik ken. Hij is net zoals Merano een stuk luxer gefokt dan de meesten. Veel hanoveraans bloed. Dat verklaard ook het verschil in bouw.

Zou je z'n papieren hier kunnen neerzetten? Vind ik altijd leuk omdat Merano Joplin's neef bleek te zijn. En in W'veen is ook een Let die familie is, en in bunnik staat een oom :d

Leer van de fouten van anderen, je hebt niet genoeg tijd om ze allemaal zelf te maken...

kimmie261

Berichten: 19192
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 22:54

gambit is best wel druk,ik heb toen ik hem kreeg ook best veel problemen met hem gehad,iedereen was bang van hem,en hij heeft diverse mensen blauwe benen,ogen en ledematen bezorgd tijdens het rijden...

Ik heb hem verkeersmak gekregen,maar vrachtwagens,tractoren,aanhangwagens enz...ga er maar voor op de vlucht,want hij gooit zichzelf om en gaat aan de kletter....
Hij is ook diverse keren samen met mij gevallen....

Nu hij wat ouder wordt is hij braver en rustiger aan het worden(vroeger reed ik elke dag en dan 3x per week longeren,ging hij piepend en bokkend tekeer..)

daarnaast heb ik het idee dat hij lang hengst is geweest,en dat dit er nooit uit is gegaan...

Maar ja,zoals gezegt,hij wordt nu rustiger,braver en makkelijker in omgang....nog steeds een drammer,maar dat hoort erbij...

Sociaal met anderen paarden is hij niet echt,hij mept alles wat man is uit zijn buurt,en de vrouwen vind ie erg interessant(dekken),drachtige merries trapt hij evengoed dwars door alles heen.....

letziforevr

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 11:50

merano is inderdaad ook makkelijk handteerbaar in de winter.
met zijn maatje is hij in de paddock altijd behoorlijk druk,rennen,steigeren en uitdagen.
met de merrie waar hij mee in de paddock staat is hij daarin tegen juist de kalmte zelf.
het hangt af hoe het andere paard zich gedraagd en daar past hij zich volledig aan aan.
kenzo (zijn buitenrij maatje) was niet verkeersmak en die heeft hij zoveel vertrouwen gegeven dat we nu ritten van 3 uur maken.
het grappige is dat als we dan "enge" dingen tegen komen hij ze ineens een stuk minder eng vind!! hahaha
mijn dappere paard Knipoog
ik ga zo een lange rit maken,dus drinken pakken,eten pakken en weg!!
laterrrrr!!

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 15:53

Ragne is een Latvian (Lets warmbloed zeg ik eigenlijk altijd)
ik heb een site over Latvian (Engels) gevonden die voor alle Let-bezitters misschien leuk is.

Ragne:
Afbeelding

Ragne is zeker 'cool', een flegmatiek paardje waar ik veel plezier aan beleef. Ze is 14 jaar en 1.60m hoog en we gaan M-dressuur rijden. Ragne d'r vader is de Letse hengst Rebuss L 1309 (v. Referat) en dat is heel toevallig ook de vader van het paard Rusty van Ulla Salzgeber... Lachen

Mijn vorige paardje Siko was ook een Let en kwam van bij die stal in Bleiswijk vandaan.

www.dressagedirect.com
Ragne eindstand Z1+3 :D --> nu met pensioen *\o/* nieuwe heldin = Wallenka! Nu M1+5


kimmie261

Berichten: 19192
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 17:32

heee gambit komt ook uit bleiswijk,bij v helden...

die haalde toen een heleboel letlanders hierheen,een vriendin heeft er ook 1,een vosje,helaas is deze er niet goed aan toe,hij heeft erg artrose...

hij had toen ik gambit kocht zo'n gruwelijk mooi paard staan...
ook een letlander,gitzwart,met zo'n dun blesje(streepje),mooie voorpluk,mega staart en 4 witte voetjes,oooo wat heb ik staan kwijlen op dat paard...

maar ja ,centjes he,hij koste toen 8000 gulden ,nu niets meer dus, maar toen echt teveel voor mij.
hij schijnt nog steeds hengst te zijn en inmiddels z dressuur te zijn...

P van helden zijn we kwijtgeraakt,hij zit niet meer in bleiswijk,maar...???

letziforevr

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 17:55

dat zal dan vast peter van helden zijn!
daar komen gambit,joplin en merano ook vandaan!
misschien is het leuk om van elk letje de papieren hierop te zetten,dan kunnen we zien of ze familie zijn!!

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 18:11

In hazerswoude zit ook een man die letlanders verkoopt, ben er een tijdje terug geweest en toen had ie erg leuke paarden staan! Denk dat hij best goede paarden heeft. Ik liet hem de papieren van Gamble zien maar volgens mij kwam het hem niet zo bekend voor, hij deed een beetje raar en was snel weer weg. 1 hengst zei hem nog wel iets, bijna aan het eind van de stamboom stond die Tong uitsteken

Gamble

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 18:42

ik heb de papieren niet: Rag is niet helemaal van mij, maar ik huur haar...ik heb wel het paspoort met een deel van haar papier erin, komptie:

Vader Ragne: Rebuss L1309
V:Referats AN G30 xx (V. Factotum 2996 M. Regata 2371)
M:Krace LB 1428 (V. Flagmanis LB 703 M. Kita L 2294)

Moeder Ragne: Gagra L3528
V: Grauds L1134 (V. Gatarts L831 M. Are L2185
M:Grieze L2426 (V. Gudrona L895 M. Zira L1962)

V= vader/hengst
M= moeder/merrie

Op http://par.zirgiem.lv/enindex.html kan je meer lezen over Letse bloedlijnen...best interessant...

www.dressagedirect.com
Ragne eindstand Z1+3 :D --> nu met pensioen *\o/* nieuwe heldin = Wallenka! Nu M1+5

kimmie261

Berichten: 19192
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 08:30

ik heb geen papieren van gambit..helaas...

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:20

Jammer dat jullie geen volledig papier hebben!
Peter van Helden zit nu in hazerswoude op groenewoude, eerst in bleiswijk. Die peter interesseert die papieren helemaal niks joh. Draait alleen om geld.

Welk jaar zijn die van jullie geimporteerd?

Leer van de fouten van anderen, je hebt niet genoeg tijd om ze allemaal zelf te maken...

kimmie261

Berichten: 19192
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 11:41

de mijne in 1995,peter had toen wel papieren erbij ,maar gaf mij een stapel papieren en ik mocht een mooi exemplaar uitzoeken, ik heb gekeken,maar alles was russisch...dus niet leesbaar,en dan zomaar iets meenemen uit een stapel van 50 papieren,en ach..ik kocht een paard en geen papier,ik heb gelukkig weinig met papieren,die gooi ik in de kast en ik doe er verder niets mee...

hij zorgde wel super goed voor zijn paarden,ik ben later nog eens terug gegaan met gambit toen hij nog in bleiswijk zat,en hij herkende bitje niet meer,zo veranderd was ie!!

ik heb verder goede ervaringen met peter,ook andere paarden die hij verkocht heeft aan bekenden ,zijn leuke paarden.

Leuk dat je weet waar hij zit,mss ga ik nog weleens bij hem langs,heeft hij nog steeds letlanders???volgens mij zit ie nu meer in de kwpners...

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:33

Ik heb wel de juiste papieren erbij gehad.
Bij de lading waar Joplin bij zat hadden ze allemaal een merk in de manen gedaan met een nummer. Dit kwam weer overeen met een nummer op het papier.
Bij mij zat er zelfs een foto bij toen hij nog in letland stond.
Kwam ook eigenlijk omdat die lading naar engeland door zou gaan. Een of andere bestelling van een jachtclub. Ik mocht er een kiezen omdat ik een kennis van een kennis ben Lachen

Leer van de fouten van anderen, je hebt niet genoeg tijd om ze allemaal zelf te maken...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers